torsdag, augusti 09, 2007

Tornado i stan


Igårnatt var det storm och oväder här i stan. Det underliga var att jag inte vaknade, men kanske överröstades skakningarna av fönsterrutorna av vår luftkonditionering som går på högvarv nu i sommarhettan. Den låter som ett mindre jetplan, så jag gissar att mina öron numer har vant sig vid denna typ av ljud och därför inte reagerat på regnrusk och stormvindar utanför.

Jag blev dock varse att något hänt när jag på morgonen travade iväg till tunnelbanan som vanligt men när jag var framme där så var den stängd. Alla de tåglinjer jag kan ta för att komma till jobbet var stängda på grund av översvämning. Hm, jag som inte ens fattat att det varit ett sådant oväder under natten kände mig lite konfunderad. För att förstå detta smått fövirrade sinnestillstånd kanske jag ska tillägga att när jag gick upp på morgonen så sken solen från en klarblå himmel och det var ca 26 grader varmt. Alltså inte en regndroppe så långt ögat nådde.

Jag kom iallafall till jobbet efter att ha väntat i 1 timme på bussen. Självklart var alla bussar mer eller mindre knökfulla eftersom alla tunnelbaneresenärer skulle försöka få plats. Och det vet man ju hur bra det brukar gå.
Nåja, jag fick åtminstone en av de sista sittplatserna så jag hade en ganska behaglig resa till slut. Och under dagen lyckades de pumpa ut allt vatten ut tunnelbanestationerna så jag kunde ta tåget hem.

För att ni ska kunna se ungefär hur pass mycket det blåste här så kan ni kolla denna länken:
http://www.aftonbladet.se/atv2/popup.html?id=categories/Nyheter/0708/5107

5 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, det där såg inte trevligt ut. Vi är verkligen skyddade från den mesta dramatiken här i lilla Sverige.
Vi sparar på här! Sambon har fått fast jobb så det blir lite lättare för honom att lägga undan pengar nu. Men det känns som vi bör boka om inte alltför lång tid för att få bra priser. Vad hade du förresten gjort i NY om du kom som turist över nyår? (tänker framförallt på nyårskvällen)

Saltistjejen sa...

Tja, det beror verkligen på vad ni vill göra. "Klassikern" är väl att gå till Times Square och kolla när den där bollen "faller ner". Fast jag har aldrig gjort det. Alla jag känner som varit där säger att det är rätt trist. En massa folk bara.
Att äta ute är lite "svårt" ifall man inte alls vill betala multum för specialmiddagar. Men det kasnke passar er ifall ni kommer hit som turister över nyår??

Jag har daktiskt rätt dålig koll på nyår inser jag nu. Sorry! Har bara varit här 2 nyår och båda åren har jag varit på "privata" fester.

Anna sa...

Jag var på gotland under den här tiden och tältet låg precis i epicentrum för en stor åskstorm. Det kändes väldigt speciellt. Jag önskade att det inte hade regnat och blixtat så mycket så att jag hade vågat att ta mig ned till vattnet för då hade jag sett blixtarna över havet. Kan du tänka vilken vy
kram
Anna

Anna sa...

shit va alla heter Anna förresten

Saltistjejen sa...

Skojar'u!
Tror du får börja kalla dig AnnaPanna eller Författar'n eller ngt här. Annars kan jag knappt skilja på er!!! Haha!