lördag, september 29, 2007

Baby Shower

Idag ska vi ha en Baby Shower för en kompis på jobbet. Det hela ska gå av stapeln hemma i vår lilla lägenhet så det lär nog bli ganska trångt. Men det ska bli roligt! Innan jag flyttade hit till USA så hade jag överhuvudtaget inte hört talas om Baby Shower. Första gången jag hörde det nämnas så var jag bara tvungen att fråga "vadå dusch, ska barnet duschas rituellt eller?" Men här betyder "shower" tydligen att man "duschas" i presenter, fick jag förklarat för mig. Detta gäller även vid de traditionella "Bridal Showers" som man har för den blivande bruden innan bröllopet.

Som svensk, eller snarare icke-amerikan, tar det ett tag att vänja sig vid tanken att man ska fira någons barn med gåvor och presenter innan det ens är fött. För en Baby Shower har man innan barnets ankomst. Ofta 1-3 månader innan beroende på hur långt in i graviditetens slutfas man vågar vänta. Detta känns extremt konstigt eftersom man har vuxit upp med att man inte ska köpa alltför mycket saker till barnet om något går tokigt i slutet. Att fira innan är nästan som att utmana ödet. Men här är det som sagt tradition. Historiskt sett så handlar det helt enkelt om att hjälpa de blivande föräldrarna att skaffa allt som behövs så att det är klart till barnets födelse. Som säng, vagn, kläder, lakan och vad mer man nu kan behöva. Därför är Baby Shower något man enbart har för barn nummer ett. Eventuella småsyskon får helt enkelt nöja sig med att återanvända det första barnets saker. Traditionellt alltså. Men jag gissar att åtminstone familj och vänner ger presenter till kommande småsyskon också, men kanske då mer som vi svenskar gör, alltså efter födseln?

Detta ska iallafall bli en mycket intressant händelse.
Jag har redan insett att vi gått ett steg från den "riktiga traditionella" Baby Showern eftersom vi faktiskt har bjudit in den blivande pappan! Och dessutom är pojkvänner, äkta män samt de män som jobbar med den blivande mamman också bjudna. Det är tydligen inte helt vanligt eftersom detta traditionellt sett var något som kvinnor gjorde för och med andra kvinnor. Jag har också insett att USA jämställdhetsmässigt ligger otroligt långt efter Sverige beträffande synsättet på familjen. Detta märks extra tydligt i en situation som denna. När man har pratat med vissa och sagt att deras män också är inbjudna så har man tydligt fått veta att deras män nog inte kommer komma eftersom de inte är ett dugg intresserade av att gå på en Baby Shower. En av mina f d kollegors pojkvän uttalade sig själv direkt till mig att "han aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att gå på något så tjejigt som en Baby Shower" och sedan började han kackla som en höna och vifta med armarna som kycklingvingar. Jag blev först ganska ställd, för jag är inte alls van vid att bli jämförd med en kacklande höna när jag bjuder någon på fest, men det som ändå tog priset var att hans flickvän (min f d kollega) som är en otroligt bestämd och framåt tjej med mycket skinn på näsan, vänder sig mot honom, ler och säger glatt "Men du kanske kan följa med mig dit iallafall? Så kan du och M (min man) sedan gå till någon bar i närheten och dricka öl?" Men hallå! M ska inte gå till någon bar och dricka öl! Och ingen av de andra killarna heller. Vad jag vet.

Jaja, nu är det bara ett antal timmar kvar innan "Dekorationsklubben" anländer för att dekorera lägenheten. Det är tre av mina vänner på jobbet (alla tre amerikaner) som blev ansvariga för detta hedersuppdrag. Jag har som sagt ingen aning om hur detta med Baby Shower ska gå till så de som visste och hade åsikter fick helt enkelt uppgiften att vara ansvariga för inköp av dekorationer och de lekar man tydligen ska ha på showern. Och det lär säkert bli något mycket sött och mycket rosa. Det är nämligen en liten "baby girl" som vi firar, och här i USA är allt som har med bebisar att göra helt galet "snuttipluttigt", och är det en "baby girl" så är det om möjligt ännu mer sockersött, och självklart rosafluffigt!. En av de stora frågorna som togs upp av "Dekorationsklubben" var "ska vi ha bears eller ducks?" Så nu ska det bli intressant att se vilket tema det blev. De var nämligen och inhandlade dekorationerna häromdagen men ingen vet riktigt vad som köptes. Min uppgift är att tillhandahålla lägenheten och baka tårta. Det är iallafall något jag vet hur jag ska göra. Och det bör jag väl börja ta itu med nu gissar jag.

6 kommentarer:

Thy sa...

Hoppas att ni får riktigt kul! Det är åtminstone spännande ur en antropologisk synvinkel. Det är lite svårt att svälja de könsroller som kommer med en traditionell baby shower. Det belyser verkligen ett område där Sverige är ljusår längre fram (jämställdhet).

Desiree sa...

Wow kul att du får uppleva en baby shower. Det är något jag ännu inte upplevt men det låter kul. Det känns så där riktigt amerikanskt och det är alltid kul att uppleva sådant som man aldrig skulle få uppleva i Sverige. Ha det riktigt kul.

Anonym sa...

hej!
jag ska på babyshower på söndag.
undrar bara, vad ska man köpa då?
jag har ingen aning =/

Anonym sa...

hej!
jag ska på babyshower på söndag.
undrar bara, vad ska man köpa då?
jag har ingen aning =/

Anonym sa...

Fast det är nog väldigt generaliserat det du skriver. Jag bor sedan många många år i USA och har varit på otaliga babyshowers och 9 utav 10 har haft pappor och andra mån med. Jag bor i NYC så kanske är det annorlunda här mot andra delar.

Kul att svenskar kommenterar på att USA är ljusår efter .... efter 9 millioner svenskar??? :-)

Anonym sa...

till Susanna.... stog det inte på din inbjudan vart mamman var registrerad? Vet du vad det är för kön? Om inte hade jag rekommenderat nån baby leksak eller om du är nära vännina något dyrare.