torsdag, februari 21, 2008

Aaaarrrgh!!!!!

Idag fick jag en smärre chock på jobbet. Jag har inte riktigt hämtat mig än. Hm, skulle göra några kontrollförsök och insåg när jag fått resultaten att detta kan vara en smärre "katastrof" för min del. Som ni säkert förstår så var resultaten inte alls de jag väntat mig, eller ville ha! Jag tror min hjärna fick en kortslutning när jag insåg vidden av detta. Men efter ett "krismöte" med chefen så har jag lugnat ner mig lite. Jag är absolut inte övertygad om att detta "inte är något att oroa sig över" vilket min chef försökte lugna mig med. Men hon gav mig iallafall ett par hoppfulla logiska förklaringar. Hm, jag har som sagt inte köpt dem helt än, men ska på hennes inrådan faktiskt pallra mig hem från labbet tidigare idag. Hennes råd var ordagrant "I think you've been working to hard lately and I think you should go home now. Or at least not work or think more about this today. Go home, go to the movies and have a nice dinner. Then you can start fresh tomorrow and design your new strategy."

Så ja, nu ska jag packa ihop.
Men det blir ingen film ikväll. För vi ska på informationsmöte på dagiset. Det känns väldigt konstigt att man ska på info-möte redan nu eftersom vi har anmält intresse för en plats hösten 2009. Om ca 1,5 år!!!! Och eftersom jag knappt ser gravid ut än så känns det som sagt lite overkligt. Men så verkar saker vara här. Och på ett sätt känns det bra att få veta lite mer om hur det fungerar här eftersom man har noll koll.

Alltså blir det dagismöte, sedan (om jag hinner efter mötet) en föreläsning (Harvey lecture) på Rockefeller University tillsammmans med kompisar från jobbet. Och efter det ska vi ut och äta middag på en turkisk restaurang. Får se ifall M kommer på föreläsningen också eller om han kommer direkt till middagen.

Så ja, jag har förhoppningsvis tillräckligt med aktiviteter ikväll för att distrahera mina tankar lite och försöka få mig att inte tänka över allt som kanske är fel med mina resultat. Men känner jag mig själv rätt är det risk att jag börjar fundera på det igen när jag väl lagt huvudet på kudden. Hoppas ändå att jag kan försöka att inte tänka på detta mer idag utan istället fokusera på allt annat runtomkring mig. Och sedan imorgon, ska jag komma ny och fräsch som en nyponros och sätta mig, full av energi, framför datorn och vara kreativkreativkreativ....!


Wish me good luck....

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att kvällen inte blev för mycket korvstoppning. De säger att hjärnan blir lite grötig när man blir gravid och i mitt fall tror jag att det stämmer.
Det där med dagismöte redan låter ju rent absurt.
Undrar hur mycket man skulle komma ihåg av det mötet 1,5 år senare och efter tusen vakna nätter. :)

Hoppas att du får en bra natt och inte ligger och tänker på jobb hela natten.
Imorgon är en annan dag.

Kram!

Desiree sa...

Det låter inge vidare Saltis. Usch jag förstår precis hur du känner dig. Jag tror att sådant är ganska vanligt. Men förhoppningsvis är inte det du gjort hittills bortkastat. Det är väl det som skulle kännas värst om man förlorat en massa dyrbar tid på experiment som sedan inte går att använda till resultat och publiceringar. Du får gärna maila och skriva lite mer i detalj vad som gått snett om du känner för det. Det är iallfall toppen att du har en förstående och klok chef. Det lät som du fick ett gott råd. Det bästa är nog att få lite distans till det hela. Sova på saken och få lite perspektiv. Det kanske inte alls är så hemskt som du känner att det är just nu. Ja det verkar som man ställer barnen i kö jättetidigt här. Här på UAB finns också ett dagis och det gäller liksom att ställa sig i kön så snart man fått sitt plus på stickan mer eller mindre. Ha en trevlig kväll och försök inte tänka allt för mycket på labbet. Bra att du ska träffa vänner och gå ut och äta lite. Låter jättemysigt.

Kram
D.

aussiekicki sa...

Hua, låter inget vidare med din testresultat. Hoppas det ordnar sig!
Intressant med dagismöte! Det här med barnomsorg är en intressant fråga och man inser hur bra vi har det i Sverige med en generös föräldraförsäkring och dagis som i princip är gratis. Vi har just nu en nanny två dagar i veckan som ska lära tvåmanskravallen engelska. Det kostar oss minst 6000 kr i månaden att jämföra med runt 2000 kr som det kostade i Sverige för två barn.

Du frågade om våra barn är IVF-under och de är de! Vi fick två pojkar på tredje försöket som nu är drygt fyra år. Made in Huddinge sjukhus. Världens finaste troll som förgyller mina dagar, för det mesta ;-)

Ha det gott! Kram Kicki

JaCal sa...

Du verkar ha en klock chef. HOppas kvällen rensade hjärnan och att allt blir bra i morgon när det är en ny dag.

Ja, barnomsorg är verkligen annorlunda. Fast är det inte lite så på vissa föräldrarkooperativ i Sverige också att man står i kö väldigt länge. Men det känns otroligt konstigt innan lilla filuren ens är här... ;-)

Saltistjejen sa...

jess,
ja kanske blir den grötigare än vanligt... ;-)
Dagismötet var faktsikt riktigt informativt tycker jag. men det kändes väldigt "seriöst". En timmes power point presentation först, sedan frågestund och sist en "eundtur" för att se lokalerna. Men på ett vis känns det bra att veta ungefär hur det verkar fungera här. Innan visste vi ju ignet alls.


Desiree,
tack!!!! Det är egentlgien inget "komplicerat" så jag tror inte jag ska belasta dig emd något detaljerat mail... Men stort tack ändå! Du är verkligen för gullig! :-)
Det handlade om en del PCR resultat som inte alls visade det jag tänkt, och det fick mig ur balans. Men efter att ha pratat med chefen samt nu ikväll även med M så känns det något bättre ändå. Även om jag fortfarande har mina funderingar... Men jag ska följa båda deras råd och tänka logiskt och även följa upp detta på ett logiskt vis! Om jag nu klarar det... ;-)
Ja detta med dagisköer känns helt ofattbart här. Att många ställer sig i kö redan innan de ens är gravida är något som känns väldigt främmande och ja, t o m "orättvist" tycker jag. Varför ska man stå i kö innan man ens vet när man ska föda och OM man ska föda??? Knäppt tycker jag!


Aussiekicki,
ja det är så himla annrolunda här med barnomsorgen. En sak som jag överhuvudtaget inte tänkt på alls och som de informerade om på detta dagismötet var att man här ska själv är ansvarig för att ta med sig allt från lunch till blöjor och lakan åt sitt/sina barn. I Sverige ingår ju allt sådant, men här är det föräldrarnas uppgift att ta med det man vill att barnet ska äta etc. Till viss del är det säkert en "kostnadsfråga", men jag tror faktiskt lika mycket av det är en "kulturell" skillnad. Här är många föräldrar v-ä-l-d-i-g-t noga med exakt vad deras barn ska äta, dricka etc etc... En del av föräldrarna på detta möte var otroligt irriterande tycker jag och man kände direkt att de var helt otroligt noga med vad just deras barn skulle göra/inte göra... Hu!

Underbart med era killar! Kag inser att de är tvillingar då om de båda kom till på ert 3:e försök!! :-) Härligt! Har som sagt kompisar som genomgår/genomgått IVF och ett par har lyckats. De fick en liten son tidigare iår. De andra paren ska just påbörja sina försök. Ena sitt andra och det andra paret sitt första. '
Eftersom vi också hade lite "problem" med att få till det så har jag viss förståelse för deras känslor. Frustration, hopp och förtvivlan. Man har ju gåt igenom det till viss del om än i "light-form". Så det är så roligt att höra från andra att det gått bra!


JaCal,
Jo min chef har sina kloka stunder! :-) Kvällen har varit bra och middagen var supergod och trevlig så det känns bättre nu. Dessutom är jag så trött att jag inte tror det blir några problem att sova! :-)
Och som sagt dagismötet kändes bra men rätt underligt när man tänkte att all info var sådant man inte kommer att ha så stor koll på ändå den dag det är dags. Typ allra tidigast om 1,5 år....

Petchie75 sa...

Oj, vad frustrerande med experimentresultatet men vilken tur att du har en klok chef som gav dig ett gott råd! Hoppas att det inte blev alltför många funderingar inatt och att det känns bättre idag.
I Bryssel måste man också ställa sig i dagiskö så fort man fått reda på att man är gravid (jobbigt att behöva informera att man drar sig ur om det inte går hela vägen). Men så har man ju också bara 15v föräldraledighet (läs mammaledighet) i Belgien så det gäller att man har en dagisplats ASAP! Så, man ska nog inte klaga på dagisköer i Sverige...
Kram och vi ses nästa vecka!

Thy sa...

Åh vad tråkigt med puckade resultat! Bra råd att ta det lugnt en dag. Det brukar se ljusare ut med lite perspektiv.

Vi ställde oss också i ett antal dagisköer när jag var gravid med sonen. Helt barockt med två års väntetid till bebisavdelningen. Hur länge kommer du och M att kunna vara föräldralediga? Här i Ontario får man relativt generöst ett år på sig om man har fast anställning. Tyvärr så gäller de då inte de stackars postdocarna som får klara sig på tre månader.

aurorabuddha sa...

Vilken snall chef du har! Om inte hon ar orolig, sa tanker jag att du ska inte oroa dig heller! :o) Jag hoppas du far en skon helg efter denna pars! Kramar fran Texas!

Saltistjejen sa...

Petra,
tack! Jo det känns kanske något bättre idag faktsikt. Sov riktigt bra, haha och nu när jag kommer till jobbet ska jag fundera igenom det hela igen.
Ja dagisköerna i Sverige känns som inget i jämförelse! det är verkligen helt tokigt tycker jag. Men det beror säkert delvis på att det finns färre dagis här och att föräldraledigheten är väldigt kort?
Här snöar det idag! Huh! jag som vill ha vår....!!! Men kasnke får du lite vinter då när du kommer nästa vecka?!
Det känns bra att det är fredag idag dock. :-)
Är sugen på helg efter denna jobbvecka.


Thy,
ja som alltid i den här branschen så är det ofta 1 steg framåt och sedan 10 tillbaks. Hm, men men... Hoppas att det löser sig ändå. Jag är fortfarande mycket skeptisk men idag känns det ändå något bättre.

Ja varför ska alltid post-docs ha det sämre?!?! Grrrr! Men 3 månader är ändå hyfsat. tror att den "lagstadgade" föräldraledigheten här är 6 veckor!!! Men på många arbetsplatser får man 3-4 månader, men dessa kan då vara obetalda.Vi har inte ens ställt oss i kö för bebisavdelningen eftersom vårt barn ändå inte kommer vara "bebis" den dag vi ev får plats. Så vi står i kö till "toddler".

Saltistjejen sa...

aurorabuddha,
ja min chef är väldigt bra. Hon har självklart sina sidor hon med (som alla) och ibland blir man galen på henne, men hon har faktiskt alltid varit väldigt förstående och "bra" när det gäller mig.

Millan sa...

Usch det later inte som en rolig dag pa jobbet :-(. Hoppas att kvallen blev battre och att allt kanns lite battre idag! Hur gick det pa dagistraffen i gar? Forstar att det kanns underligt att ga dit sa har innan bebisen ens ar har men jag gissar att det ar langa vantetider eller?

Ha en trevlig helg!!

Desiree sa...

Jag hoppas att det ordnar sig med PCR resultaten till det bättre. Bra att du känner dig lite mer lugnad iallafall. Du får ha en skön helg och hitta på något trevligt så att du inte tänker för mycket på dina resultat.

Saltistjejen sa...

Millan,
nej det var inte så kul. Det känns något bättre efter en natts sömn, men visst helt lugnad är jag verkligen inte. Men nu har jag bestämt mig för att verklgien försöka "bena ut" detta på ett logiskt vis innan jag går i taket igen. ;-)
Dagisträffen var väldigt informativ. Jag kommer nog skriva lite om den i ett inlägg senare.


Desiree,
Tack Gulle du!
Ja det känns lite bättre men som sagt vi får se när jag lyckats designa nya primers och kollat upp det ännu mer.
I helgen ska vi får besök från Sverige så jag kommer nog garanterat att ha roliga saker att fokusera på! :-) Det känns bra. Men jag komemr säkert att tjata jobb också eftersom det är en f d jobbarkompis som ska komma tillsammans med sin man.

Annika sa...

Saltis! Jag forstar din oro...Och jag vet sjalv hur svart det ar att koppla bort sant har. MEN, lyssna pa chefen, tro hennes ord. OCH sa borjar du om pa ny kula pa mandag igen...

Dagismote...Trodde forst jag kommit till fel blogg och var tvungen att dubbelkolla, men det var ratt...WOW! Redan! Men det ar val sa om man ska ha in se sma pa bra dagis. Ska bli intressant att hora vad du tycker sen!

OCH ta det nu lugnt ikvall, koppla av och ha det skont!!
Tanker pa dig...

Kramar...

Skiver detta fr Peters laptop eftersom K lagt beslag pa min, morr...darav saknas alla vitala prickar som jag blir tokig av att INTE ha.

Annika sa...

Nu ser jag att du skrev detta igar, och att du darfor ar pa jobbet i skrivande stund...HOPPAS det ar en bra dag, so far...
Kramar igen!!

Saltistjejen sa...

Å Annika,
du är så go!!!
:-)
Tack för omtanken!!
Jag mår bättre idag även om jag fortfarande inte är övertygad om att detta inte är ett problem. Men det känns för tillfället iallafall bättre som sagt.
Och ja dagismöten redan nu är verkligen heeeeelt galet. Men men, man får "ta seden dit man kommer" som det ju så käckt brukar heta...Jag återkommer senare med mer info om själva mötet. För det var rätt intressant faktsikt. På flera plan... ;-)
Kram!

Lullun sa...

Låter inte bra med de oväntade PCR-resultaten, men hoppas ändå det löser sig på bästa sätt.

Men dagisbesöket, ja det var ju smått galet. Här är köerna också långa, omkring 2 år. Men man får inte ställa sig i kö före man har ett papper från farbror dokton om att man är gravid.

Och några infomöten existerar inte. Man skriver bara upp sig på en väntelista hos kommunen, då man även väljer ca område där man vill ha en dagisplats. Sedan höt man inget före man får ett besked ett par veckor innan barnet ska börja, vilket specifikt dagis man har fått plats på.

Man får då gärna komma på besök, men inte är det allt något särskilt "formellt". Man knatar helt enkelt bara dit en helt vanlig dag, när alla andra barnen är där osv. Sådan skillnad det kan vara!

Saltistjejen sa...

Lullun,
ja det är sklllnad. jag tycker ändå att det verkar vara så otroligt mycket mer logiskt att man inte får ställa sig i dagiskö förrän man åtminstone är gravid!! Så ert system verkar mycket bättre på den punkten tycker jag.