lördag, april 11, 2009

Möhippe- och svensexefest

Nyligen hemkommen från våra vänners möhippe- & svensexefest. Det blev en jättetrevlig kväll med grillning, öl och mycket prat. M var med och organiserade det hela och som tur var så hade han och en av de andra som varit med och organiserat sett till att vi kunde hyra "Faculty Club" vilket är den "lounge" som finns på Rockefeller University med tillhörande bar och bartender. Grillen är alldeles utanför. Varför det var tur? Jo idag har det nämligen öst ner regn hela dagen. Kvällen var bättre fö det sprack upp en del, men det var ändå rätt kyligt, så att kunna sitta inomhus och äta och umgås var verkligen bra!

Här är några bilder från kvällen:

Lill-Skruttan i vagnen när vi just anlänt.


Här en bild på "loungen".


Lite matdags innan festen drar igång.


Grillplatsen utanför.


Grönsaker till hamburgarna.


Grillspett med räkor och paprika. Mums!


Så kom då det blivande brudparet E & M!


Här pratar den blivande maken M med en gemensam vän H som kommit hit från Texas.


Sedan kommer en nybliven stolt pappa B med den lille sonen G vilken alla såklart beundrade under kvällen.


Den blivande makens familj som kommit från Österrike.

Blivande bruden och en gammal nära vän till henne som nu kommit hit från Barcelona för bröllopet.


Den blivande bruden E pratar med Lill-Skruttan.


Här är då lilla G endast 5 veckor gammal fick mina ögon att tåras lite. På något vis kändes det både så nära och så länge sedan Lill-Snorpan var sådär pytteliten.


Lill-Snorpan i knät hos vår vän U.


Här sitter hon tillsammans med Nickel som hon stiftade bekantskap med tidigare.


Här är det blivande brudparet som övar sig i att skära tårtan...!
Imorgon är bröllopet.

 
Vigseln och bröllopet kommer alltså att gå av stapeln imorgon eftermiddag-kväll. Det kommer bli en väldigt spännande vigsel eftersom det är brudens syster som ska genomföra ceremonin. Detta för att hon är den enda som behärskar tyska, spanska och engelska vilket är de språk som ceremonin kommer att hållas på. Detta för att bruden med familj är från Spanien och brudgummen med familj är från Österrike. Deras respektive familjer (läs föräldrar) kan ingen eller väldigt knapphändig engelska så därför ville de ha vigseln på både spanska och tyska. Dessutom engelska så att resterande gäster ska förstå något.
Jag ser verkligen fram emot morgondagen, men nu ska jag sova.



7 kommentarer:

Suzesan sa...

Hoppas ni får en bra bröllopsfest och att du hittade det du vill ha på dig på festen. Ahaa Fotbollspel inte dumt det för dem som gillar fotboll. Sånt är kul för andra också. Jag vet när vi spelade sånt som skogstokiga och även ishockey. Ibland tog vi det nästan på allvar;)
Sköt om er och hoppas halsen är bättre.
Kram
Susanne

Anna, Fair and True sa...

Låter som en lyckad fest och bröllopet blir säkert lika lyckat, trots eventuella språkförbistringar. Jag undrade just varför möhippan/svensexan var precis kvällen innan bröllopet men nu förstår jag att det var för att alla långresande gäster skulle kunna komma. Hoppas vädret blir bättre idag! Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Awesome!

Emmama sa...

Häftigt! :) Vilken dag ni har framför er - ha så kul! Kram!

Anonym sa...

Vilken fin och lyxig lounge ni har på universitetet!! (eller ja, jag vet att det inte är "ditt" universitet)
Kul med med en massa nationaliteter och kulturer, ska bli spännande att höra mer om bröllopet... Jag har ju varit på många bland-bröllop och de är alltid så kul att uppleva!
Det är väl ganska ovanligt med bröllop på en söndag men jag antar att det inte är ett religiöst bröllop (eftersom systern ska hålla i det) så då gör det väl inget. Jag läste i någon tidningsartikel om någon (kronprinsessan??) som skulle gifta sig på en lördag och det beskrevs som om det var ovanligt - det är väl ändå den vanligaste dagen för bröllop??
Kram!

Taina sa...

Vad trevligt med denna mixade tillställning innan bröllopet! Hoppas ni får kul idag.
Kramen

Saltistjejen sa...

Suzesan,
jag orkade inte gå ut och leta ngt i affärerna så det blir nog antingen en klänning jag redan har, eller ett linne jag fick av svärmor nu när jag var i Sverige och sedan en kjol jag redan har. Men det blir nog bra.
Kram!


Anna Fair and True,
japp det var så att alla som var influgna från Europa skulle kunna vara med, d v s bådas familjer samt flera av vännerna. Det var ju heller inte en möhippa eller svensexa i "traditionell" bemärkelse utan mer en fest med alla bröllopsgästerna vilket jag tycker är jättemysigt!
Idag skiner solen så jag hoppas det är fint till vigseln utomhus också.
Kram!


Karlavagnen,
tack!


Emmama,
japp det ska bli riktigt roligt!
:-)


Petchie,
jamen visst är det roligt med flera nationaliteter! Jag ahr varit på ett par sådana bröllop förut och det roliga är att det ofta blir lite annorlunda än de mer traditionella. Alltså på så vis att olikheterna mellan kulturerna ofta gör att folk på ngt underligt vis är mer avslappnade trots svårigheter med språk etc. Ungefär som om man tänker att "jag har ingen aning om hur NI brukar göra detta så därför blir nog ingen sur ifall jag råkar göra fel" eller liknande. Dessutom är det roligt med en massa olika språk tycker jag! När jag var doktorand var man ju på många dipsutationsfester där det var blandad nationalitet och det var också oftast himla kul.
Här är det rätt vanligt att ha bröllop både fredag, lördag och söndag. Troligen för att det är sådan efterfrågan på bröllopsställen (restauranger etc som har bröllop) så det är nog lika vanligt med söndagsbröllop som lördags. Även om det är icke-religiösa ceremonier. Ofta är det något billigare att ha det på en söndag också så många väljer det dessutom p g a den orsaken.
Kram!


Taina,
ja det ar jättekul och mysigt igår. Sådär skönt avslappnat som jag gillar...! :-)
Och idag ska det bli jättekul.
Kram!!