torsdag, juli 16, 2009

Konst, bollar och en kommande festhelg

Det ni ser här till vänster är inte något alster som hänger på MoMa, utan helt enkelt det allra första konstverket som Violet Room har gjort. Jag hade till och med äran att få se lite när konstverket gjordes. Det var igår (onsdag) och jag kan meddela att de små konstnärerna målade ungefär lika mycket på sig själva som på denna tavla. Och även på mattan. Oooops! Efteråt blev det till att tvätta av sig i baljorna utomhus vilket var ungefär lika uppskattat det. Jag har bilder på allt detta också men vill inte lägga ut dem här i bloggen eftersom det handlar om nästan nakna små barn vilket tyvärr inte känns bra att lägga ut bilder på. Sorgligt att det ska behöva vara så men sådan är verkligheten tyvärr.
Men nu åter till själva konstverket. Till skillnad från många kända konstverk har detta inte på något sätt "värkts fram" utan enbart "lekts fram".
Jag tycker faktiskt att det är snyggt! Modern konst. Som något jag skulle kunna tänka mig att rama in och hänga på en av våra vardagsrumsväggar. Naturligtvis är jag inte partisk. Inte det minsta...

Nedan är bilder från imorse när jag lämnade Lill-Skruttan. Det var återigen en sådan där härlig morgon. Solen sken. Lagom temperatur. Lill-Skruttan på ett alldeles lysande humör. Särskilt när vi kommit fram till dagis. Som vanligt möttes hon i dörren av några av de andra barnen som kom fram och ropade "Eja", vilket såklart är deras sätt att uttala hennes namn. Som en liten virvelvind kröp hon iväg uppför "rampen" för att ansluta till de andra som lekte där uppe med bollarna. Sedan blev det även lite kritritning.
Jag passade på att ta lite bilder innan jag gick därifrån.

Lill-Skruttan på väg uppför trappan. Lite bakom den syns "rampen".


Undrar vad hon tittar på?


Rull med liten boll.




Lite armviftning medan man funderar vilken boll man ska ta sig an nu.


Det fick bli den stora melonbollen.


Så var det dags för kritorna. Lite mindre kladdigt än gårdagens målande.





Imorgon har vi fixat avskedsfrukost för en av Lill-Skruttans kompisar på dagis. Lille H ska flytta och slutar därför i Lill-Snorpans grupp. Lite vemodigt och tråkigt men jag gissar att deta enbart är den första i en lång rad av flyttar under den tid hon kommer gå här. Det är ju så det är att jobba med de yrken vi har. Många stannar endast ett par år och sedan är det dags att söka sig vidare.

Under helgen kommer det sedan att vara två större händelser som går av stapeln. Tyvärr är båda på lördag så vi kommer missa en stor del av den ena. Först en Baby Shower får våra vänner E och M. Och senare samma kväll är vi inbjudna till ett "Sweet 15 party" eller Quinceanera som det kallas. Det är en av mina kompisar på min förra arbetsplats som ska fira sin lillasyster. Detta är, om jag förstått det rätt, en latinamerikansk tradition som framförallt firas i Mexiko och jämförs lite med den amerikanska "Sweet 16". Enligt en annan av mina vänner har MTV just nu en show på TV som heter "My Super Sweet 16" där man följer familjer och flickor som ska ha sina Sweet 16 parties/Quinceaneras. Min kompis familj blev tillfrågad om att medverka men de tackade nej vilket nog var klokt gjort. Ofta blir personer i sådana där serier rätt "exploaterade".

Det kommer i vilket fall bli spännande att kastas rakt in något som jag misstänker kommer bli en ren och skär kulturkrock. För det första lär de flesta enbart prata spanska. Även inbjudan var enbart på spanska. Som ganska "lagom svensk" tror jag att man kommer tycka att tillställningen kommer vara allt från storslagen till kitchigt överdriven, men framförallt annorlunda...!
Jag känner mig otroligt glad och hedrad att jag och M blev bjudna. Detta är något stort. Ungefär likvärdigt med ett svenskt bröllop i storlek. Och gästerna är framförallt familj, släkt och vänner till familjen. Självklart ska kameran med under lördagen och jag hoppas få en del bra bilder både från Baby Showern och festen på kvällen.

10 kommentarer:

Marianne sa...

Jag la märke till att speglar och bilder sitter på lagom höjd för att barnen ska se dem utan att bli upplyfta. Vad BRA! Man kanske gör så på svenska dagisar nu för tiden också, men jag har aldrig sett det. Och jag tänkte en snabb tanke på att det måste vara mycket roligare för dem som jobbar på dagis när det är lite pedagogiskt och de noterar utveckling mm. Alltså att de har en vuxen roll mer än att passa barnen och leka. Återigen, det kanske är så på svenska dagis också nu, men det var det inte på "min" tid. Halvkvädna tankar så här till morgonkaffet.

Vad ROLIGT att gå på den där ... äsch, femtonårsfesten (kommer inte ihåg vad det var på spanska). Det är alltid lika roligt när man får nosa på andra traditioner än dem man är van vid.

KRAM till dig och Go-Ella!

Ps. Jo men tavlan är urfin! Den skulle jag också kunna ha på salongsväggen! Inte ser jag skillnad på den och Lindström, fast honom skulle jag inte vilja ha på väggen : )

Desiree sa...

Jag måste säga det igen men Ella är såååå himla söt tjej. Wow det kommer nog vara många killar i framtiden som kommer vända sig om och vissla till. Hon är söt som en ljuvligt liten karamell. Jag förstår att både du och M är helt kära i henne även om hon är en liten sömnkrypare som ibland ställe till det på nätterna.

Vad kul att ni ska på både baby shower och en quinceanera. Ja detta är nog främst en stor Mexikansk tradition. Vi bodde ju i Nicaragua då jag fyllde 15 och där firar man ju detta också en hel del. Eftersom min mamma är från just Mexico så passade hon på att fixa en rejäl fest för mig. Det var party hemma hos oss med massor av killar och tjejer från min skola inbjudna. Vi hade mat, musik, dans och även en Pinjata. Jag gick på en hel del sådana fester när vi bodde där hos olika skolkompisar. Vissa av dessa fester var väldigt påkostande och hölls i fina lokaler osv. Det kommer nog vara en hel del spanska eller nästan helt på spanska denna fest men jag tror nog att det blir jättekul för er att gå och uppleva detta. Ha så trevligt. Ha en riktigt skön helg.

Saltistjejen sa...

Marianne,
jag har ingen aning om hur det är på svenska dagis alls nu. Jag gissar att det kan vara stor skillnad på olika dagis också?
Men visst, en sak jag tänkt på här är att de är hyfsat många personal per barn i gruppen vilket gör att det blir mycket pedagogiska lekar etc inte bara "förvaring". DET tycker jag är fantastiskt bra!!
Kramar!!!


Desiree,
jag tänkte faktiskt på dig när jag fick veta om denna fest! Eftersom jag vet att din mamma är mexikanska så tänkte jag att du kanske hade en sådan fest. Och jag hade visst rätt! :-)
Jag tror verkligen att jag 99% kommer prata spanska där och att även en viss del inte ens kommer att kunna engelska. Så vi får se hur mycket man kommer att kunna prata med folk. Men det ska bli jätteroligt!!!
Kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Jag har lagt marke flera ganger att dagiset verkar ha bra, gedigna mobler och annat i tra, t ex leksaksspisen. Kul! Ogillar verkligen plastgrejer a la Toys 'R Us.

Jag har sett det dar Sweet 16-programmet nagon gang men trodde det bara handlade om superrika manniskor?

Datumen for New York ar nu faststallda forresten! Vi kommer att vara dar 19-22 augusti. Vi kommer tillbaka fran San Fran tidigt pa morgonen den 19:e och aker till Sverige sent pa kvallen den 22:a sa vi har typ 4 hela dagar. Hoppas vi kan ses!

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja de har jättebra saker på dagiset! Det mesta är trä. Iallafall möbler och större saker. Dessutom är varje rum väldigt genomtänkt och designat för just en viss ålder. Så att Violet Room där E är har allt i rätt höjd och storlek för infants och early toddlers eftersom det alltid är så små barn i det rummet. T ex är trappan utformad med särskilda mått både höjden på trappsetg samt djupet på trappstegen så att de är anpassade efter denna åldern. Rampen har exakt "rätt" lutning etc etc....
Ang Sweet 15 så har jag förstått att detta framförallt är mexikaner här i USA som firar detta! Och man behöver inte vara svinrik, men visst hjälper det, haha! ;-)
Men det är nog som amerikanska (och nu även svenska??) bröllop. En del är bara "over the top". Vi får se hur detta kommer vara, men jag tror det kommer vara rätt påkostat om jag säger som så...
KUL med ert NYC besök!
Självklart måste vi ses! Har du fortfarande mitt mobilnummer?
Annars mailar jag det till dig!
KRAMAR!

Anonym sa...

Jag är mycket okunnig gällande konst, så om du hade sagt att det var ett verk av någon kändis hade jag trott på det. Den hade passat bra i mitt vardagsrum! /Adriana

Saltistjejen sa...

Adriana,
hahaha!!! Ja jag gillar den faktikst också. men så är inte heller jag någon konstkännare direkt.
:-)
kram!

Camilla sa...

Vilka mysiga bilder!
Lill-tjejen är ju hur söt som helst :)
Hoppas att de har satt upp konstverket på väggen på dagis.
Ska bli spännande att läsa om de parties som ni ska gå på i helgen. Det är alltid spännande med sådant som inte är vanligt för oss.
Ha en jättetrevlig helg.

Kram

Saltistjejen sa...

Camilla,
tack! Och jodå konstverket sitter uppe! På väggen. :-)
Jättefint!
Ja det ska bli spännande att gå på. Baby showers har jag varit på två stycken tidigare men aldrig en "Sweet 15". Så det ska verkligen bli spännande!
Hoppas du också får en fin helg!
kramar!!

Jemayá sa...

Hej! Känns som om jag varit borta väldigt länge - Ella har ju blivit stora lilla fröken :)! Gud så söt hon är! Lättad att höra att hon där också kallas "Eja", det säger Daniel också om sin kompis Ella här i Jeppo. Ännu om ditt nästa inlägg - är det så att man helt enkelt måste jobba sådär infernaliskt mycket, man har inte råd med allt annars, eller är det på ngåot sätt inbyggt, jobbet går först, allt annat kommer sen...? kramar!