måndag, december 21, 2009

Förtrollad natt

I fredagskväll hade M och jag en barnfri "date". Grannarna var barnvakter till Lill-Skruttan.
Det blev en riktigt härlig, romantisk och smått surrealistisk kväll.
Snön föll ymnigt över staden. Täckte in allt som i en vit dimma. Här kallas det "white out".
Vi åt på en av våra favoritrestauranger här i kvarteret Bistro 61.
Efteråt promenerade vi genom ett sagolikt mysigt Central Park. Vi mötte knappt en enda person. Ett par hundägare med ystra hundar som hoppade glatt i snön, men i övrigt låg Parken öde. Vitt vitt vitt överallt. Gatlyktorna som lyste upp mörkret med sina vitglödgade glorior. Central Park när första snön lägger sig i Staden är en obeskrivligt härlig upplevelse. Lite sagolik. Lite trolsk. En underbar känsla.


Sedan filmen då.
Jag ska inte säga så mycket om den eftersom jag tycker att man ofta tar bort en del av det magiska i filmer när man vet alltför mycket om dem i förväg.
Men precis som jag skrev i inlägget tidigare så blev jag helt såld! Förälskad. I Pandora. Denna fantastiska värld. En saga. Ont möter gott. Svart och vitt. Inga nyanser men jag störde mig inte på det. En saga är en saga. Och denna var helt fantastiskt berättad. Vi såg filmen på en IMAX-biograf. I 3D. Oslagbart! Vilken känsla. Jag ville aldrig att det skulle ta slut. Jag ville inte lämna Pandoras sagolika värld. M var imponerad av de visuella effekterna om än inte lika "tagen" som jag av resten av filmen. Men den talade definitvt till mitt sagohjärta.
Jag har ingen aning om ifall den går på 3D-biografer i Sverige, men om den gör det så är det definitvt värt att se den på en sådan! Det var en riktigt häftig upplevelse. Men 3D- glasögonen är verkligen hur fula som helst....!


Så här snygga var vi i våra 3D-glasögon.

Efteråt promenerade vi hem igen genom ett ännu vitare New York. Det hade hunnit snöa rejält medan vi såg filmen. Nedan är fler bilder från vår snöiga promenad till och från West Side.



En riktigt härlig kväll var till ända.
Helgen har annars mest gått i förberedelsernas tecken. Städning av lägenheten inför de gäster som ska bo här medan vi är i Sverige. Tvätt och packning. Lite ärenden på stan. Göra det sista på jobbet. Imorgon bär det av till Sverige. Jag har fortfarande inte riktigt förstått att vi faktiskt kommer att landa på svensk mark snart. Det känns overkligt. Men jag hoppas att snöovädret och alla förseningar som det förde med sig inte kommer påverka vår flygning imorgonkväll.
Som sagt. Det känns overkligt att jag för en vecka sedan var i ett varmt och soligt Miami och om ett drygt dygn kommer att befinna mig i ett snöigt och kallt Sverige. Snabba växlingar.
Jag gissar att de kommande två veckorna kommer att bli precis så roliga, mysiga, småstressiga och kaotiska som Sverigebesök brukar bli. Särskilt i jultider.

17 kommentarer:

Sanna sa...

Hopps verkligen ni kommer till Sverige och vi till New York utan förseningar. ;) Nu är julen nära. Ha en bra tripp till Sverige. Kram

Trillingnöten sa...

Helt underbart! Det såg helt fantastiskt ut. Magiskt och trollskt! Nu blev jag nyfiken på Avatar faktiskt. Tyckte den verkade lite "för mycket" so to speak, men kanske värt ett försök i jul? Ska fundera på det. Ha en trevlig resa hem till Sverige :) Och God Jul och Gott Nytt år om jag inte hinner kika in här före jul igen. Jag hoppas att 2010 blir ett fantastiskt år för dig och din familj! Ta hand om er :) Stor julkram

Suddrik sa...

Yey! SNÖ!!

Jag skyndade mig in för att hälsa tillbaka, hoppas att ni får det jättebra i Sverige! Ät en Tiptop åt mig - om du inte fryser ihjäl förstås. (Men du gillar ju det!)

Kram på dig!!

Saltistjejen sa...

Sanna,
tack och ja man hoppas att flygen ska gå bra nu.
Hoppas även ni får en fin vistelse här i New York!
Kram!


Trillingnöten,
hm, kanske har jg höjt förväntningarna alltför mycket nu, men JAG älskade verkligen filmen, Allt är ju individuellt dock. Vad gäller smak av film.
Kramar!


Suddrik,
japp snö! Här och i Sverige.
Haha kasnke blir det ingen Tip Top men vi får se.
Stor kram!!

Suzesan sa...

Åhh vad fina bilder. Stora kontraster snö/sol och värme:)

vackra sagor på film är härligt tycker jag. Såna som man kan leva sig in i låtsas lite att det är i verkligheten. För mig som gillar solglasögon så tycker jag att 3D glasögonen är rätt fina. Ändå.

Jag tänker på de första som kom för urlänge sen. De som var smala och av papper. Vet inte vilket år men vissa program på TV kunde man se med dem och även nån biofilm. Men de försvann.

Säger det nu så det inte glöms bort. Res väl och ha en härlig vistelse i Sverige och GodJul och Gott Nytt år.

Tack för ett härligt bloggår Saltis. Intressant.

Julekram
/Susanne

Emmama sa...

Jag tycker ni var supersnygga i glajjorna, såna skulle ni ju ha till vardags också! :D Ha en LUUUUGN sverigevistelse och gör bara det ni verkligen vill! KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Å vad fint det såg ut överallt! Skulle verkligen vilja se NYC i ordentligt snöskrud. Har varit där när det var lite, lite snö och minns när jag var insnöad i New Jersey i januari 1996 under mitt aupair-år. Då fick vi se på TV hur folk åkte skidor efter bilar i New York! Och i Stockholm igår åkte minst en person skoter (såg det på nyheterna)!

Avatar är inte riktigt min grej... men kanske går och ser den ändå, får se. 3D-glasögonen vi fick när vi såg Upp var faktiskt ganska snygga i jämförelse! :)

Hoppas resan till Sverige går bra!

Kram!

Anonym sa...

Vilka underbara vinterbilder av NYC!
Det måste vekligen vara nått speciellt att vandra genom Central park när det är helt vitt!
Hoppas att flygningen till Sverige går utan problem och att ni får en helt underbar och förtrollad jul.
Själv väntar jag på att mamma snart ska landa!! :D

Avatar skulle jag gärna se. Kanske man ska passa på mellan jul och nyår när man har barnvakt och bullen än är i ugnen.. :D

KRAM & GOD JUL!!

Nenne Nennelainen sa...

hej, vilka fina bilder och ni passade ju jättebra just i den där glasögonmodellen!
Hoppas ni får en lugn resa hem utan förseningar och att ni får en skön vistelse i Sverige!

God Jul & Gott Nytt År!!!!!!!!

Massor av kramar
Nenne, P, Nancy Fancypants & Pricken

Anonym sa...

det måste vara helt underbart fantastiskt att uppleva NYC i snöskrud!! Det är något speciellt när storstäder är helt vita...
Jag är så avis på all snö överallt eftersom jag är ganska övertygad om att allt kommer att ha smält bort när vi landar i SKåne den 2 januari..
Vi åker på onsdag och det är mycket som ska hinnas med innan dess!
Ha en jättehärlig jul i Sthlm och Skåne och försök att hinna njuuuta lite också!
KRam

Anonym sa...

Vilka härliga foton! Precis så som det enligt filmens värld ju ska se ut i NY om julen (men räknar med att det är sällan det gör det). Gillar fotot på fotspåren förresten. Och glasögonen! ;-) Hoppas resan till Sverige går bra!
Kram

underytanjag sa...

Åh, nu blev jag avundsjuk. Jag önskar att jag var du faktiskt, även om ditt liv också haft - och säkert har - sina andra sidor. Hoppas ni slipper flygstrul och ha ett underbart jullov!!

Saltistjejen sa...

Suzesan,
haha ja de första 3D-glasögonen var ju lite roliga. De minns jag också!
Jag tror du skulle gilla Avatar så om du har chans att se den i helgdagarna tycker jag du ska göra det!
Ha en riktigt härlig jul och ett bra nyår!
kram!!


Emmama,
hahaha! Ja fast för min del skulle det vara svårt med sådana brills eftersom de inte har några sådana där "näspluttar" vilket gör att de vill glida ner hela tiden.
Ha en underbar jul ni med!
Synd vi inte kan ses i Sverige denna gången.
kramar!!


Anna Fair and True,
det är verkligen härligt att vara här när staden är täckt av snö. Iallafall de första 2-3 dagarna innan den mesta snön blviit brun o slskig p g a allt salt de slänger ut på vägarna.
Men Central park är verkligen magisk i snöskrud!
:-)
Och nej kasnke är Avatar inte ngn film för dig??? Den är ju rätt speciell och om man itne älskar fantasy genre och animerat kanske det blir lite för mycket?!?
Kram!!


Jess,
tänk att det snart är dags för lille J att komma! Tänk vad snabbt tiden gått ändå. Hoppas nu att ni får en riktigt mysig jul tillsammans med din mamma och att allt går bra med J´s entré!!!
KRAAAM!


Nenne,
du jag har faktiskt tänkt skicka en grej till er men nu hinner jag inte det!!! Gah! Tar med det till Sverige och hoppas hinna sända detdärifrån. MEn det lär inte hinna fram till jul... :-(
Hoppas att ni får en riktigt härlig jul och ett underbart nytt år!!
KRAM!


Petchie,
hahaha kasnke ligger den kvar ändå. Just nu är rapporten att det är kallt även i Skåne så de tror det iallafall lär bli en vit jul! otroligt!!! :-)
Men vi får se.
Jag tänkte som sagt skicka CD-skivorna nu men då har ni kanske redan hunnit till Spanien innan de kommer. Well. Så är det när ma är så seeeeg som jag.
Ha nu en underbar jul och bränn inte för många böcker! ;-)
KRAAAM!!!!!


islfaket,
tack!
hoppas ni får en härlig julledighet. Snö har ni ju redan så det står härliga till!!! :-)
KRAMAR!


underytanjag,
oj! tack!
Hm, jag tycker att din önskan istället borde vridas om lite till att bli ett mål i ditt eget liv? Inte att bli som jag eller så, men att kunna frändra din egen situation till att bli sådan att du själv trivs med livet igen! Jag önskar verkligen att ni får en bra jul och att du under det kommande åert kommer underfund med vad du egentligen vill!!!
Tänker på er!
Kramar!!

Syster i söder sa...

Vad idylliskt!!!!

KARLAVAGNEN sa...

å denna natt, en sån underbar natt som vi kaaallllaaar Bella Notte...

Ni är ju bara för söta!!!!

Tänkte ofelbart på Lady och Lufsen!

Marianne sa...

Så vackert det blir när NYC är täckt av snö. Härligt att ni fick uppleva det innan ni åker till Sverige, som ju visserligen är lika vitt och vackert.

Fast nu är ni bergis I Sverige, eller i alla fall på god väg. Hoppas att ni får det RIKTIGT bra under jullovet!

Önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Kramar!

Saltistjejen sa...

Syster i söder!
:-)


Karlavagnen,
haha!


Marianne,
tack! Hoppas du får en fin jul du med!!!
och nej vi är fortfarande här men ska till flyget strax!
Kram!!