torsdag, maj 27, 2010

Det kommer inte bli något Fredagstema för mig denna fredagen heller. Tur jag brasklappade tidigt om att maj månad nog inte var någon bra sådan för just fredagsteman för min egen del. Just nu går mesta tiden åt till ja, jag vet faktiskt inte riktigt? På något vis tycker jag det känns som om den springer iväg och själv springer jag efter och liksom jagar den. En viss del av kvällens tid har dock gått åt till att försöka fixa e-legitimation så att M och jag ska kunna deklarera online. Det var inte helt lätt. Alltså att fixa själva e-legitimationen. Hallå har ni på Nordea hört talas om ordet "användarvänligt" någonsin??? Om inte kanske det är dags att lägga detta till ert vokabulär och inte minst börja använda det!!! Jaja, till slut såg det ut som om vi lyckats iallafall. Men eftersom Skatteverkets tjänst att deklarera online var stängd när vi ville prova (natt i Sverige såklart) så vet vi fortfarande inte om det kommer fungera. Förhoppningsvis gör det det. Vi får testa igen imorgon.

Denna helgen är det långhelg här i USA. På måndag är det Memorial Day och då har de flesta ledigt. I och med denna helg inleds vad man kallar "den officiella sommaren" här. Det är alltså vad man hemma kanske skulle kalla "högsommar" eller något ditåt. Många säsongsberoende saker öppnar eller (ändrar sina befintliga öppettider) nu och många priser för sommarsäsongsaktiviter går upp. Sommarsäsongen håller sedan i sig fram till första helgen i september vilken också är en långhelg. Då är det Labor Day som gör att man får en extra dag ledigt.

Många utnyttjar ju de här långhelgerna och reser bort eller så. Man har ju inte så långa semestrar här i USA så jag tror dessa långhelger är viktiga för de flesta amerikaner. De blir en del av den årliga semestern. Själva hade vi inget alls planerat inför denna helgen men efter ett mail från min kära bloggvän Taina så har vi plötsligt fått lite planer! Hon och majoriteten av hennes härliga familj kommer till New York City på söndag och då ska vi minsann träffas på Bronx Zoo!!!!!! Det ska bli otroligt roligt att träffa dem igen! Vi var ju och hälsade på hos dem för snart ett år sedan och det var en underbar helg. Så nu ser jag verkligen ännu mer fram emot helgen. Imorgon ska jag dock först pallra mig iväg till läkaren för att kolla dammvippan i halsen. Vi får väl se om man får veta något matnyttigt eller om det mest blir de "Tre V:na - virus, vila, vänta" som gäller.

13 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag vet vad du menar med att man jagar tiden! Ibland känns det som att man har all tid i världen och så plötsligt var det inte så :) Nu får vi hoppas att farbror doktorn kan få ordning på din hals! Verkligen på tiden. Och att ni får himla kul på Bronx zoo. Det är så kul nu när ens barn blir så gamla att de uppskattar att gå på sånt...:) Då får man själv en anledning också, hehe. Ha det toppen!! Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
tack! Ja vi hoppas att halsen ska bli bra. Jag är bara såååå trött på den nu! Blä! Och Zoobesöket ska bli jättekul. Är bara lite rädd att det ska bli alltför varmt. Men men...
Kram!

Marianne sa...

Måste ni deklarera i Sverige? Det har jag inte gjort på många år - eftersom jag inte har tjänat någonting i Sverige. Försökte också skaffa e-leg av någon anledning, men jag gav upp.

KUL att Taina o co kommer till NYC! Vi bor på helt fel ställe, träffmässigt. Fast poolmässigt bor vi å andra sidan rätt bra, vi ska gå och lägga oss där om en stund.

LYCKA TILL hos doktorn!

KRAM!

olgakatt sa...

Tror gubben lyckade få e-leg för ett tag sen. Jag har försökt förgäves på både Handelsbanken och Nordea. På Nordea fick jag svaret när jag sökte hjälp att "vi supportar (vilket ord!) f n inte mac".Handelsbanken försökte verkligen hjälpa till men det föll ändå på nåt sista steg som regelbundet kraschade webläsaren och så kom en ruta att jag saknade Java. Vilket jag INTE saknade. Det är visserligen mer än ett år sen men jag fick på nåt sätt nog och struntar i det ett tag till.

Såå roligt att ni ska träffa Taina! Hälsa! Hoppas både du och hon har frisknat till något tills på söndag! Passa på att vila ändå över långhelgen och fläng inte som em blådåre!

Annika sa...

KUL med Taina!!
Skitkul!!
Hoppas att ni ska få en riktigt trevlig söndag tillsammans!!
Men, det är väl gjutet att ni får.
TREVLIG långhelg önskar jag också!!
KRAMAR!!

Taina sa...

Yay! Snart kommer vi och jag känner mig MYCKET piggare nu! Liisa ser så fram emot att få träffa Lill-Skruttan och är så nyfiken på hennes tal. Hahahaha!

På söndag glömmer vi allt vad deklarationer och tider heter.

KRAMAR!

Sporty Spice sa...

Deklarerar ni bara i Sverige eller både och? Jag måste göra både och i år ... betalar bara inkomstskatt i Sverige med sociala avgifter och Social Security taxes åker jag på i bägge länderna. URK!

Saltistjejen sa...

Marianne,
japp vi måst deklarera i Sverige eftersom vi fortfarande har kvar vår lägenhet där. Samt att M har någon andel i ett företag där också.
Och det ska bli super att träffa Taina! Fast pool vore inte fel det heller ;-)
Kram!


Olgakatt,
nej nu fungerade det även för Mac, men det var ändå en massa krångel. Vet inte men M satt i morse och fixade med det och jag TROR at han fick det hela att fungera till slut. Men lätt var det inte. Tänker inte ropa hej förrän han säger att han fått bekräftelse från Skatteverket att deklarationen fungerat dock. Så många steg som kan gå fel på vägen Vi får semen jag håller tummarna.
Kram!


Annika,
japp det ska bli såååå roligt at träffa taina igen! och hennes man och iallafall L. Vet inte ifall även äldsta dottern kommer med oss. Kanske vill hon hellre "göra stan" än gå med oss på zoo???
Hoppas ni får en riktigt fin långhelg ni med!
kraaam!


Taina,
hahahahaa ja jag tror att Lill-Skruttan kommer att älska Liiisa!!!! :-) Det gjorde hon ju redan förra året när vi sågs och nu är hon ju än mer verbal OCH rörlig! ;-)
Ska verklgien bli skoj!!!!
KRAAAAM!


Sporty Spice,
vi deklarerar både här och i Sverige. Här eftersom vi får vår inkomst här och i Sverige eftersom vi har ränteinkomster samt lån (ränteavdrag) där. I slutändan går det ju typ plus minus noll i Sverige men deklarera måste vi trots allt. M har dessutom andel i ett företag där så han har lite krångligare deklaration. Själv är jag också del av ett fåmansföretag men vi går inte med ngn vinst, haha så jag slipper de där extra blanketterna..... ;-)
Inte så skoj att vara tvungen att göra just deklarationen i två länder för det finns ju betydligt roligare saker att lägga tiden på. Men å andra sidan har vi inte så krångliga deklarationer varken där eller här. Det krångligaste för vår del nu var att få e-legitimationen att fungera! och det har ju itne med Skatteverket att göra.

Unknown sa...

Ha en skön långhelg! Och hoppas att halsen blir bra.

Lele

Saltistjejen sa...

Lele,
tack!!

Suzesan sa...

Åhh vad kul ni ska ha. Tänk L och LillSkruttan kommer nog att ha kul ihop.

Krya på dig nu. Hoppas Farbror/Tant Doktorn har nån bra meducin till dig.

Kram
/Susanne

Anna, Fair and True sa...

Å vad kul med besök från Taina med familj! Hoppas det ordnade sig med deklarationen!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det gjorde det faktistk. e-legtimiationen fungerade så småningom och deklarationen är klar! :-)
Och Tainas besök var superkyckat!
Kram!