måndag, maj 10, 2010

Stone Barn och Blue Hill

I söndags åkte vi ut till Stone Barn, en bondgård som ligger alldeles utanför NYC. M kände sig tyvärr fortfarande inte frisk så han stannade hemma, medan jag och Lill-Skruttan hade sällskap av hennes kompisar Lilla E och R samt deras föräldrar. Vädret var dock inte sådär otroligt inbjudande. Efter att veckan innan ha varit högsommarvärme med runt 30 grader så var det i söndags som om vi dragit klockan tillbaks minst en månad eller mer. Kylig luft och kalla nordvindar gjorde att vi alla kände oss lite småfrusna där vi promenerade runt på farmen. Det kändes mer som en tidig maj i Sverige än här i NYC-trakten. Jag fick déja vu upplevelser från mina Valborgsmässoaftnar i unga år när man stod vid elden och frös om tårna i alldeles för tunna vårskor. Men det var trots det kyliga vädret en otroligt härlig utflykt! Och alla barnen verkade ha otroligt roligt. Lill-Skruttan och Lilla E var åtminstone bitvis fascinerade av djuren vi såg, medan R mest var intresserad av alla fordon som fanns runtom på gården.

På Stone Barn finns även Blue Hill vilket är både en gård och en topprestaurang. Enligt många är denna resturang en av Top Ten i hela USA! De använder endast sina egna grödor och eget producerat kött (allt organic vilket motsvarar KRAV i Sverige). Blue Hill har även en restaurang i New York City i Greenwich Village. Vi åt inte på finrestaurangen men köpte både vår lunch och senare även fika i Blue Hill´s lilla Café som låg vid innegården på Stone Barn. Där hade de även en del egna varor man kunde köpa som t ex olika kryddor och sylter etc.

Nedan är bilder från den kyliga men roliga söndagen.


Strax efter 10-tiden bar det iväg i hyrbil. Jag och Lill-Skruttan åkte med kompisen R och hans pappa A som körde. Eftersom A är uppväxt i trakten kändes det väldigt "tryggt" att vara kartläsare. Dock lyckades vi köra fel en gång, men det var ingen fara. De två baksätesresenärerna roade sig glatt nästan hela resan.


Väl framme väntade vi in andra bilen med R´s mamma, samt Lilla E och hennes föräldrar. Vinden var som sagt riktigt kylig så jag var glad att jag tagit med en fleecefilt till Lill-Skruttan samt att hon hade både tjock tröja och fleecejacka.


Byggnaderna var i sten och de låg omkring en innegård. I de olika husen fanns restaurangen, caféet en affär samt lite andra utrymmen, bl a det rum där vi gick med vår inköpte lunch för att kunna sitta inomhus i värmen. Det fanns bord ute också men vi tyckte det kändes lite för kallt att sitta där och äta.


När vi alla var samlade var det dags att "rasta barnen". Och det var ingen konst alls. De sprang runt så fort deras små ben bar dem och mesta tiden skrek de "Aaaaaaaahhhhh....!!" och skrattade hela tiden.

In action.

Lill-Skruttan och Lilla E.


Ett ögonblick av stillhet.


Kommer du mamma?!?


Nehej, då går jag väl själv då!


Fast vänta på Lilla E kan man ju göra såklart...


och sedan gå tillsammans...


Stenmuren var intressant.


Efter att jag tagit denna bilden vände sig Lill-Skruttan om och sa "Stoooor!"


Lunchdags


Efter lunch blev det besök vid fårhagen.


Precis rätt säsong för alla ursöta lamm! Lill-Skruttan ville hela tiden "go inside för att pet" men det gick ju inte.


Men det var inte därför hon blev så arg och förtvivlad utan helt enkelt för att jag tog nappen ifrån henne. Jag kunde dock inte låta bli att fota för jag tyckte hon i sin ilska och gråt var riktigt söt. Får man säga så...?!?!?


På väg från fårhagen.


Passerade via ett av växthusen där det fanns en gammal trähäst på hjul vilken blev mycket uppskattad.


Sedan kollades hönsen, eller kycklingarna, in. Lilla bilden till höger visar hur Lil-Skruttan vinkar till kycklingarna och säger "Hi hi chickens!"


Sedan var det grisarnas tur.


En traktor stod intill och självklart var detta något som måste testas. Särskilt R var alldeles överlycklig för alla de fordon vi såg och som han kunde "testköra".


Även Lill-Skruttan ville självklart känna på ratten.


Ja, kanske kan man ändå se något av de skånska generna lysa igenom....?!? Farfars far och farfars mor var ju trots allt bönder.


En liten promenad runt gården där vi även såg grisar böka runt ute i "skogen". Eller ta en liten lur i något av de skjul som fanns där.
Under den här promenaden somnade Lill-Skruttan i vagnen och sov sedan rätt länge. När hon vaknade var hon lite småkinkig ett tag och ville inte släppa nappen.


Vår promenad.


Här börjar hon tina upp lite när hon fick sitta med Lilla E i bilen. Men nappen var fortfarande envist kvar.


Efter en fika och kort promenad till så var det dags att åka tillbaks till staden. Solen hade då börjat komma fram och det kändes varmare ute, men vinden var fortfarande både kylig och stark så jag tror att vi alla kände att det skulle bli ganska skönt att komma hem igen.


Det var verkligen en riktigt lyckad utflykt och jag skulle gärna besöka denna gård igen när det är något varmare. En av fördelarna är att den ligger så nära staden att det enkelt och snabbt går att ta sig hit. Det tog oss ca 1 timme att köra från Upper East Side vilket är väldigt bra. Jag blev också sugen på att testa Blue Hill restaurangen, men det får vi se om vi kommer att göra. Det lär kosta en del och vissa av de här väldigt kända ställena kan det även vara svårt att boka bord på. Imorgon ska jag dock ut och äta på ett helt annat ställe. Det blir middag på en katalansk restaurang tillsammans med några av mina kompisar i labbet. En av dem är från Barcelona (Katalonien) och det är självklart hon som testat en del olika katalanska restauranger i staden och som tyckte att denna var bra. Det ska bli jättekul! Första gången jag gör något socialt uywanför jobbet med några ur nya labbet (förutom min kompis som jag redan kände sedan tidigare).


*) kartan är tagen från Stone Barns hemsida.

23 kommentarer:

Suddrik sa...

Jag vill också hitta Petting Zoo! Här är så lantligt, på nära håll hittar man bördig mark, många hästgårdar, skog... men inga petting zoos.

Jag måste hålla med om att er lilla skrutta är söt när hon gråter. Jag tycker mina ungar också kan vara det ibland. Du fick till en riktigt fin bild också! Men finare är den där hon kör traktor. Ljuvlig!

Ingrid sa...

Vilken otroligt fin bondgård! Väldigt olikt våra svenska (som förstås också är jättefina på ett annat sätt) ofta röd/víta komplex.
Så stor Ella har blivit och otroligt söt är hon (även när hon gråter krokodiltårar :) ), tycker jag som bara kommer hit med jämna mellanrum.
Glada hälsningar från Danmark.

Trillingnöten sa...

Vilken fantastisk utflykt ni hade! Det måste barnen verkligen ha gillat. Jag blir lite sugen på att åka själv. Dessutom såg jag att de hade en restaurang på Manhattan! Värt att kolla. Som du skrev så var priserna lite saftiga :) Men oj, så gott det lät! Jag har precis ätit lunch, men blev hungrig igen, hehe. Och du, man får säga att ens barn ser sött ut när han/hon gråter :) Det tycker jag med! E var ju hur söt som helst. Äkta förtvivlan!

SweFlo sa...

Härligt värre! Förlåt Ella, men den där gråtbilden är ju bara för söt! (Du kommer nog skratta gott åt den själv när du blir äldre)!

olgakatt sa...

Med tanke på all asfalt i närmiljön är det guld värt att ha såna utflyktsmål! Klart man får tycka att barnen är söta när dom gråter - tänk bara på alla tavlor av gråtande barn, haha!
Men, hallå, ska inte barnstolarna i bilen vara vända bakåt! Tills 4-årsåldern, har jag bestämt för mig.
Det låter bra med krogbesök med arbetskamraterna, hoppas det lossnar litet mer på den sociala fronten där. Dom tycks ha varit litet mer svårflörtade än på ditt förra jobb.
Puffa litet på M om att svara på mitt mail, vill du det? Han kan jobba på det till den 19/5 då jag kommer hem från Åland! Åker i morgon.
Kram!

Annika sa...

Lilla Ellan då...
Jag är så rädd att hon ska få tråkigt då ni kommer hit. Inga kompisar att leka med, bara vuxna. Men karolina kommer säkert att ta ssig tid, och om det är OK för dig tar hon säkert med sig Ella till vår park. Hennes kompisar kommer att ÄLSKA Ella!!

Anyway, fin helg ni hade.
Visst är det KUL med bondågårdar. KOM just på att vi har en bondgård rätt nära oss. Kanske borde vi åka dit då ni kommer?

KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

Suddrik,
jaså har ni inga petting zoos eller 4H gårdar runt er Det låter konstigt med tanke på att ni har lantlig miljö. Men kanske är det en mer "storstadsgrej" för att man på "riktiga landet" har riktiga djur och gårdar omkring sig??
Kram!!


Ingrid,
ja det var en fin gård. Något annorlunda än en vanlig svensk gård men detta var ju även en gård som verkade göra rätt stor "business på just besökare så de hade satsat mycket på sådant också. Säkert annorlunda om man besöker en gård som inte har detta som del av sin verksamhet.
Kramar!!


Trillingnöten,
ja jag blev ockås sugen på att testa restaurangen. Den på Manhattan ligger ju vid Washington Square om jag inte minns fel. Men det får nog bli vid särskilt tillfälle med tanke på priserna...
Kram!


SweFlo,
haha ja jag gillar också gråtbilden mycket faktiskt! :-)
Kram!


Olgakatt,
ja det var verkligen jättebra och för barnen att komma ut och se annat än staden är super! Ang bilbarnstolarna så tror jag at här är det andra regler. Jag minns inte nu men bakåtvända är de nog bara första ca 1,5 året eller så. Nu är de för stora för att rymmas bakåtvända. Kanske går det om man har en "bas" men eftersom vi inte har ngn egen bil utan hyr bilar så har vi ingen bas utan sätter därför in stolen med hjälp av "krokarna" och bälten i bilen. Jag vet att det är ännu säkrare med bakåtvända stolar men man får göra det som går. och detta känns iallafall helt ok.
Ang kvällen ska det bli himla trevligt! Jag sr fram emot det. Och mailet kände jag inte till alls. Men ska säga till M om det.
Ha det så fint på Åland!
Kram!!


Annika,
haha du behöver inte vara orolig! Bara att vistat på "ny mark" och se nya människor kommer vara en stor grej för henne. Eftersom hon fortfarande är rätt blyg i början kanske det tar en stund innan hon "tinar upp" men sedan kommer det säkert gå bra. jag hoppas dock att hon inte börjar klättra och pilla på allt för det är så jobbigt när man är borta....
Jag ska svara på ditt mail också. har börjat me inte hunnit skriva klart. Det kommer!
:-)
KRAAM!

Desiree sa...

Vilken härlig dag ni fick trots det kyliga vädret. Underbara foton! Jag tycker också att lilla E var riktigt söt även på det fotot där hon gråter så att tårarna sprutar precis som lille skutt ser hon ut. Men det är som tur var inte långt till ett leeende och annat roligt. Lammen var ju bara för sööööta, ursöta! Vilket nice ställe. Den där resturangen där hade man ju gärna velat prova för en middag någon gång. Spännande med en katlansk resturang som du ska gå på. Jag vet inte ens om jag någonsin har ätit katalansk mat. Den får du berätta om senare. Hoppas att M har kryat på sig lite mer nu.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det blev en jättebra dag trots det väldigt kyliga vädret. Lammen är verkligen söta! Jag tycker att lamm och killingar är balnd det sötaste i djurungsväg som man ka se sådär lite "ofta". M mår nmycket bättre nu så det var nog ett bra drag av honom att stanna hemma i sändags. Han sov i stort sett hela dagen då vilket gjorde susen! :-)
Självklart ska jag skriva mer om den katalanska resturangen senare.
Kram!

sunflake sa...

Jaaaaaa..... barn + djur = sant! Gillar också gråtbilden! Kramisar!

Saltistjejen sa...

Sunflake,
ja det är så kul att se barn interagera med djur tycker jag! Likadant med våra katter här hemma. Jätteroligt!
Kram!

Marianne sa...

Vilken härlig utflykt. Men fick man inte klappa några djur? Hehe, jo, den där ilskebyttebilden är härlig, fast det kommer hon nog inte tycka förrän hon är en 30-40 år : D

Hoppas att M är frisk igen nu och att han inte smittade er tjejer.

Kram!

Saltistjejen sa...

Marianne,
jo man fick klappa men man fick inte gå in till djuren. Iallafall inte om man som vi gick utan "guide". Kanske är det annorlunda om man tar de "guidade turerna" men de var fulla (inte gudierna då utan turerna, haha!) när vi kom dit så vi gick runt på egen hand. Och för vår del blev det inte så mycket klappa för fåren kom oftast inte så nära stängslen. Hönsen/kycklingarna kom ju nära men de var nog barnen lite skrämda för eftersom de ju pickade hela tiden! :-)
M är mycket bättre och än känner vi andra inte av något. jag tror att M fick förkylningen AV Lill-Skruttan så hon är nog immun mot just denna iallafall.
Kramar!!

Petchie75 sa...

Vilken underbar dag det måste ha varit för barnen! Tråkigt att ni inte fick klappa djuren men barnen hade kanske ändå varit lite rädda för dem om de kommit för nära.
KOnstigt att ni har samma väder som vi, kyligt men soligt var det i söndags, och nu bara svinkallt och regnigt :-( De har lovat FEMTON grader i Skåne till lördag, jag tycker inte att det låter mycket till löfte när vi hade 22 grader här i Bryssel för 2 veckor sedan (men nu är det 5...).
KRAM!

Saltistjejen sa...

Petra,
Det var jättemysigt och det gjorde inte så mycket att vi inte kunde komma tillräckligt nära för att klappa. Vi har ju CentralPark petting zoo som vi varit på flera ggr med Lill-Skruttan så hon har ju klappat djur en del. :-)
Ja vädret har verkligen gått baklänges.... trist men jag passar på att njuuta lite av att slippa ACn haha! :-)
Kraam!

Emmama sa...

Det ser ju jättemysigt ut och vad skönt att kunna lämna stan och hamna på en sån här plats! Bilden på arga Ella är ju en klassiker.. Hon kommer gilla den när hon blir äldre, tänk på det, så det var såklart värt det! :)

Kram!

Fröken Anki sa...

Det ser ut som ett väldigt mysigt ställe. Så synd att det var lite kallt, men ni får åka tillbaka till sommaren. Barnen verkade ju gilla stället också.

kram

Saltistjejen sa...

Emmama,
ja det är så underbart att lämna tan ibland. Komma ut och "andas" lite! ;-)
Och jag älskar verkligen bilden när hon är så arg och sur som ättika haha!
Kramar!


Fröken Anki,
ja det var lite för kallt för att vara helt trevligt Men trots det var det en riktigt härlig dag. Och som sagt jag skulle gärna komma tillbaks dit under sommaren när det är varmare.
Kram!

Taina sa...

Vad konstigt men min kommentar kom visst aldrig med. Men jag provar igen.

Vad kul att ni har så nära till ett ställe som det här! Barn och djur är ett vinnande koncept. Alltid! Det syns på bilderna att de hade kul. Synd att M inte kunde vara med dock men han får ju se alla bilder istället. Jag antar att det blir fler sådana turer?

KRAM!!!

Saltistjejen sa...

Taina,
nu kom inte MIN svarskommentar in! Jaja ett nytt försök. Tycker att Blogger varit lite jobbigt på senare tiden beträffande just kommentarer...
Visst är djur och barn en superkombo! Så kul att se hur roligt de tycker det är med just djur. :-)
M är bra nu i stort sett och han lär få följa emd nästa gång vi drar dit. För det blir nog fler besök.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vilken trevlig utflykt! Bra för barnen också att få besöka en bondgård. Intressant att pojken redan är mer intresserad av maskiner och flickorna av djuren.. Restaurangen lät ju intressant också! Ni får ta och prova den riktiga, fast den inne i stan, någon gång!

Jag tyckte förresten fotot på en gråtande Ella var söt! Det är ju ganska sällan vi får se sådana bilder så det var lite kul! Tycker inte du var dum mamma :)

Bejla sa...

Vilken härlig utflykt! Synd att M var sjuk bara. Älskar fotot med Ella och stenen. Helt underbar! Och visst är det ok att tycka hon är söt och ta ett när hon är arg. ;-)
Kram

Saltistjejen sa...

Bejla,
ja det var en jättefin utflykt!
Kram!