fredag, juli 23, 2010

iMorning

Det finns ju väldigt många s.k "apps" (applications) som man kan ladda ner till iPhones och iPads. Flera är väldigt roliga för barn, vilket jag hoppas ska hjälpa mig lite under flygresan tillbaka hit med Lill-skruttan då jag ensam ska försöka underhålla henne i dryga 8 timmar.

Lill-Skruttan gillar flera av de här "appsen" som M har på sin iPad (och sin iPhone). Just nu är en av hennes favoritsånger "The wheels on the bus" och M har självklart laddat ner en apps med denna sång också. Så imorse sa hon till mig: "Wånna do roundn´ round på pappas ajpäd". De lär sig snabbt de små...

Denna lilla film (nedan) tog M på Lill-Skruttan härom morgonen när hon lekte med hans iPad. Dock var detta innan han skaffade "Wheels on the bus". Här är det istället bilder på djur (och fordon) som man kan peka på och då får man höra hur de låter. Hon gillar detta mycket! Så såhär ser många morgnar hos oss ut. Lill-Skruttan börjar sin dag med en flaska mjölk i soffan. Antingen tittar hon lite på TV eller så vill hon pyssla med M´s iPad när hon dricker sin frukostmjölk.




Touchscreen är förövrigt otroligt bra och smidigt, men jag önskar att det skulle finnas ett "lås" så man kunde stänga av just denna funktionen ibland. Det finns såklart ett typ av "knapplås" som släcker ner skärmen vilket jag använder på min iPhone så den inte ska ringa upp någon, eller t ex byta låt (om jag lyssnar på musik) när jag t ex har den i fickan. Men med detta aktiverat så är skärmen helt svart. Så det fungerar ju inte om man t ex vill se en film. Detta är inget problem alls för en vuxen, men just för småbarn som heeeela tiden ska pilla på allt gör att det kan vara svårt att visa t ex en filmsnutt för dem. Lill-Skruttan brukar för det mesta fingra på skärmen när hon ser något på den, och om det råkar vara en film resulterar det oftast i att hon stänger av filmen. Men om det handlar om att bläddra bland foton eller som i filmsnutten ovan använda touchscreen-funktionen till saker man ska använda den till, så har hon blivit riktigt duktig.

Ikväll blir det middag med vännerna ett par våningar upp. På 21:an. De är nyss hemkomna från Tyskland så jag gissar att de kanske fortfarande är något jetlaggade men det ska bli skoj att se dem igen. Troligen kommer även grannarna tvärsöver med lille W också. Det kommer säkert bli liv i luckan.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Ja de lär sig verkligen snabbt de små. Tänk vilken teknisk värld de kastas in så tidigt jämfört med hur man själv växte upp. Det känns ju verkligen som man växte upp i någon stenåldersvärld, ha ha ja man känner sig ju urgammal. Men det är toppen med alla apps som kan funka som underhållning. Det är ju bra att det iallfall finns ett knapplås för det tror jag inte C hade på sin blackberry vilket var helt värdelöst. Det hände som sagt att telefonen ringde mig då han befann sig i skidbacken i Kanada från hans ficka utan att han visste om det. Inte så kul med tanke på att det kan bli dyra räkningar. Nu är iallfall den telefonen död och begraven efter skyfallen som kom igår. Jättesöt film på lilla Ella.
Det där med att välja abbonnemang verkar klurigt.
Låter som ni har en mysig kväll framför er med era vänner som precis kommit hem från Tyskland.Ha en bra helg.

KRam!

Victoria sa...

Gullunge!!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja haha visst känner man sig lastgammal när man inser hur mycket världen förändrats från det att man själv var liten och nu. Men det är nog lika för alla generationer som växt upp i väst under "modern tid". Minns att jag själv tyckte det var jättekonstigt när mina föräldrar berättad att det inte fanns TV när de var små.
Det där med abonnemang är ju klurigt. Men om ni ska flytta tillbaks tilll Sverige snart kanske ni inte ska skaffa ett nytt abonnemang här för det brukar man ju behöva betala "straffavgift" om man avbryter innan kontraktet är över.
Ha en fin helg ni också!
Kramar!!


Vic,
:-)
Imorse sa hon att hon ville träffa katten Neo. DET måste ju vara ER Neo!!!
Kraaam!

Petchie75 sa...

Jättegullig film!! Jag såg ju den redan på Ms FB, och visade den för O - fascinerande hur duktiga små barn är nuförtiden med tekniken. Det går ju inte att jämföra med när vi var små, det fanns väl inte ens fjärrkontroller på 70-talet :D Kram!

Saltistjejen sa...

Petra,
japp han postade den ju på FB tidigare. Och visst är det otroligt hur snabbt de små lär sig att hantera tekniken! På gott och ont gissar jag. Nu får man ju aldrig ha sin dator eller mobil ifred...! ;-)
Kram!!!

Anonym sa...

Den där Ipaden ser ju hus cool ut som helst! Vill också ha! :)
Ella är SÅ SÖT!! Så bra att det finns en massa apps till den som kan hålla henne underhållen.
Jag ska kolla om det finns nått spel eller sånt till min Samsung telefon men tvivlar på det.

Du, kan du inte skaffa FB? :)

Kram!

Saltistjejen sa...

Jess,
hahaha ALLA frågar varför jag inte har ngt FB-konto. Men jag orkar bara inte riktigt..... Vet att ALLA finns där men jag har liksom nog med bloggen och att hålla kontakt via email etc... Men men, kanske i framtiden då... ;-)
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Ja, just det, det har jag inte tänkt på att det i vissa fall vore bra att kunna låsa skärmen medan man tittar, speciellt när klåfingriga barn är med. Kanske finns en app för just det? ;)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
nej det vore sååå bra om man kunde stänga av den funktionen ibland. Och välja NÄR man vill ha den igång.
Kram!