tisdag, juli 13, 2010

Knytis

Knytkalaset som Lill-Skruttans dagis anordnade igår måndag var trevligt. Det hela hölls utomhus på vår bakgård. Lite olika rätter, lite mingel samt lite lek. Här en del bilder.

Ett långbord med diverse rätter uppdukade.


Här är plättarna. Eller "The Swedish mini pancakes" som jag kallade dem.
Jag kan avslöja att de gick åt snabbare än en gris blinkar som Linus-Ida skulle sagt...


Efteråt lektes det på lekplatsen.


Hur många barn kan gunga på en och samma gunga...?


Lite mer lek innan Lill-Skruttan ville gå hem.

7 kommentarer:

Anne sa...

Åh så himla gott det långbordet ser ut och dina plättar. Mmmmmm...
Det här låter knäppt men ända sen jag läste ditt förra inlägg om det planerade svenska plättlagandet och plättlaggen så har jag bara känt ett sånt plättsug. Du triggade igång ett plättsug :) Får nog ta och steka ett lass ikväll kanske, stora pannkakor då eftersom jag inte har plättlagg.
Haha, hur många barn får plats i en gunga. På bilden ser det ut som en pappa vill med och trängas och som man sitter i gungen. Men jag förstår att det är bilden som spelar ett spratt och att han bara är där för att hjälpa barnen få plats på gungen. Eller...? ;)

Anonym sa...

Gud va längesen jag åt plättar. Säger som Anne, nu fick jag också ett litet plättsug.
Det måste fixas när jag åker till Sverige. :)

Så mysigt med knytis. Och det lär väl ha varit en massa olika rätter efftersom det är många olika nationaliteter på Ellas dagis eller?

Ha,ha..jag sg också pappan på gungan! Det ser verkligen ut som att han också sitter på gungan men så liten är han väl ändå inte.. :)

KRAM!

Saltistjejen sa...

Anne,
hahahah nej pappan är INTE på gungna. han sitter på huk vid den för att ha koll på sin lilla dotter. :-)
Lustigt med plättsuget också! Hoppas detblir lite pannkakor snart då.
Kramar!!


Jess,
haha så DU fick också plättsug! :-)
Knytis är kul eftersom vi som sagt ofta får smaka en del olika maträtter eftersom det är så många nationaliteter representerade.
Kramar!!

Petchie75 sa...

Mums, jag med - vad gott med plättar! Men nu har jag missat något, har du en PLÄTTLAGG?? Har du nämnt det förut i bloggen, eller kanske det diskuterades i kommentarerna i inlägget nedan? Jag gjorde ju pannkakor till mig själv på födelsedagen förra fredagen och kom på att det borde jag göra oftare. Det är ju inte så svårt och man behöver ju inte göra full sats. Nu har jag dessutom köpt sylt, för i fredags hade jag bara citron(saft) och socker på pannkakorna à la fransk tradition.

Saltistjejen sa...

Petra,
vet inte riktigt men tror hela plättlaggsdiskussionen har kommit igång i kommentarerna???? Iallafall så hade några svenska kompisar med sig en lagg till oss när de var och hälsade på tidigare i vår. Jag hade frågat om de kunde tänka sig att frakta över en sådan trots att de är tunga. De är ju av gjutjärn!!! Men det gjorde de mer än gärna! :-)
Och den har vi använt väldigt flitigt ska jag säga. Så mycket enklare än att grädda pannkakor. Särskil när man har småbarn för de kan äta plättarna rakt av. En pannkaka måste ju skäras eller så blir det himla kladdigt... ;-)
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Haha, jag trodde pappan också satt med i gungan! :)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja jag har insett att det ser ut så! ;-) Men det gjorde han inte.....
Kram!