onsdag, november 24, 2010

Höstlig tisdag

Jodå, jag gick faktiskt till affären och handlade igår på lunchen. Väldigt glest med folk så det gick rätt snabbt. Skönt! Nu har vi det mesta till våra planerade Thanksgivingrätter. Dock glömde jag cranberry sauce (tranbärssås) och ingefära. Men det får bli en kort sväng till affären idag (onsdag) också.

Igårkväll fick vi ett jättehärligt email från lärarna i Orange Room. Detta var istället för den individuella rapport som de oftast skriver i respektive barns anteckningsbok. Här nedan är vad som stod i emailet:


subject: group note


Afternoon everyone!

Hope everyone is enjoying this good weather.  Well, your little ones did enjoy the weather today! This morning, we went to the Berlin Garden which was covered with leaves EVERYWHERE.  Some children helped us remove the leaves from the sandbox by using rakes.  Other children jumped into the bed of leaves over and over.  They threw leaves up in the air and on each other. When it was time to change their diapers, leaves came falling down! It was a great outdoor experience.  I've attached some pictures.  The pictures say so much more. 
 
To celebrate Thanksgiving, we will make a cake tomorrow with the children as a morning activity and eat it for afternoon snack. 
 
Have a wonderful weekend with your loved ones!
 
Enjoy!!

 
***A, D & A***

Bifogat till detta email var en hel hög med bilder. Jätteroligt att få som förälder! Särskilt när de kommer samma dag så man verkligen kan "ta del" av sitt barns dag på dagis. Än en gång känner jag att lärarna i Orange Room är otroligt bra och engagerade. Och framförallt att de gärna vill att vi föräldrar ska kunna ta mer eller mindre aktiv del i deras verksamhet. De gör allt de kan för att vi ska få känna att vi har en nära kontakt med dem och med våra barn..Underbart! 
Här ett par bilder ur högen:






Idag är sista arbetsdagen denna veckan. Sedan är det som sagt Thanksgiving. Den allra största högtiden här i USA alla kategorier. De flesta är då lediga både imorgon samt på fredag som ju är en vad vi i Sverige kallar för klämdag. Här kallas fredagen efter Thanksgiving för "Black Friday" och då brukar även i stort sett alla affärer ha specialerbjudanden och reor. Lite som "mellandagsrean" är i Sverige.

Ikväll ska jag ut med ett par jobbarkompisar efter jobbet. Vi ska fira en av dem som fyllde år igår. Det blir troligen margaruitas på en mexikansk restaurang i närheten. Kul! Ett roligt sätt att börja sin 4-dagars ledighet tycker jag!

19 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Härligt! Ha en skön Thanksgiving helg!

Kram!

franziengland sa...

Helt fantastiskt att lärarna tar sig så MYCKET tid att informera er. Det verkar ju inte bara vara ibland utan väldigt frekvent. De verkar förstå hur otroligt mycket det betyder för föräldrarna.
Jättefina bilder på E!

Trillingnöten sa...

Jag skulle också gärna vilja ha så mycket tid att jag skulle kunna skriva individuella rapporter varje dag! Jag tror att föräldrarna skulle tycka att det var superkul och att de skulle bli mer engagerade. Dock skulle jag nog gå under efter en vecka med den arbetsbelastningen jag har nu :) På det sättet tycker jag att skolorna i USA är snäppet bättre :) Hoppas ni får en fantastiskt fin ledighet! Kram

Katarina sa...

Åh så härligt att få dessa bilder och rapporten! Ha en bra helg!

Annika sa...

Ännu en gång: grattis till ett fantastiskt dagis!!
Vilken gåva att den lilla får gå just där!
Underbart med mail och därtill bilder!!
Ja, nu står vi på tröskeln till prets största helg.
Jag hoppas att ni får det toppen!
Vädret ska väl bli sådär, men vem bryr sig?
Härligt med låååånghelg!!
Kramar!!!

bettankax sa...

Härligt att läsa om det otroliga engagemang som dagispersonalen verkar ha. Minns för inte alltför längesedan när er oro var stor(med all rätt, förändringar är jobbiga)när E skulle börja på ny avdelning. Nu verkar det som hon har det jättebra. Bilder som talar sitt tydliga språk om hur kul hon och kompisarna har det.
Önskar er en skön och avkopplande ledighet.
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
tack!!!


franziengland,
ja det är verkligen heöt otroligt! Som förälder är man himla tacksam. Och glad!
Kram!


Trillingnöten,
jag förstår att det är var lärares dröm, men glöm inte att det är skillnad på förskola och skola också. Pkus att man här på förskolorna faktiskt har otroligt många fler lärare. Alltså en högre lärare per barn kvot än vad jag förstått att man har på de flesta dagis i Sverige. I toddler rooms på vårt dagis har de ca 1 lärare per 3 barn. Jag har hört att man på vissa överful dagis i storstäderna i Sverige har upp emot 7 barn per lärare! Även för de små. Otroligt!
Men visst, det kostar ju mycket här också. Dagis är hutlöst dyrt. Men om man har råd och har turen att få ett bra dagis här så är det som sagt oerhört bra!
Kram!!!


Katarina,
tack detsamma!!!
kram!


Annika,
ja det är så bra at vi knappt förstår det själva. Eller rättare sagt vi hade hört om det innan vi fick barn men inte förrän nu efter drygt 2 år där inser vi hur fantastiskt det verkligen är!
Hoppas ni får en fantastiskt skön och mysig Thanksgiving!! Jag ahr också sett att det ska bli en delr egn vilket är lite trist när man nu är ledig, men bara ledigheten i sig kännns just nu otroligt välkommen!
Kraaam!


bettankax,
ja detär ju så det är. Man oroar sig för förändringar. FAST jag tror att jag skrev att jag faktiskt såg fram emot att hon skulle få vara i just detta rum med de här lärarna eftersom jag tyckt de verkat så otroligt bra. Men man vet ju aldrig säkert förrän man verkligen varit däre ett tag. Men nu efter mer än halva höstterminen är vi alla tre väldigt glada över det! :-)
Kramar!!

Mrs Clapper sa...

Åh vad härlig den sista bilden är! Man riktigt känner lyckan! Verkligen kul att de gör de där mailen. Hoppas att ni får en riktigt bra Thanksgiving!

Saltistjejen sa...

Mrs Clapper,
ja det är så himla härligt att de är så bra på att låta oss föräldrar ta del av vad de och barnen gör!! Jag är jätteglad för det.
och Thanksgiving ska nu bli så skönt! Ska du fira på ngt vis alls? Är du uppvuxen med Thanksgivingtraditionen hemma eftersom din mamma är amerikan?
kram!

Desiree sa...

Bra att det ordnade sig med matinköpen. Ha en riktigt nice thanksgiving. Jag tycker verkligen att det är ett toppendagis som lilla E går på. Lärarna håller en mycket hög ambitionsnivå och verkar ge otroligt mycket feedback.
Men ha en trevlig kväll med vänner nu först innan thanksgivning imorgon.
KRamis!

Saltistjejen sa...

Desiree,
haha ja det var väl bra. Måste fortfarande köpa just ingefära och tranbärssås men det hoppas jag ska gå bra senare idag.
Dagiset är fantastiskt och vi kunde önska oss ett bättre. :-)
Kram!!

Marianne sa...

Underbara bilder! Och vad härligt att de tar med barnen ut på sådana här utflykter, det behövs ju faktiskt inte mycket mer än en lövhög när man är 2 år! Ibland krånglar vi vuxna till det och ska organisera så många aktiviteter, men det är inte alltid nödvändigt, det syns tydligt! : )

Tur att du hittade det du skulle ha! Undrar om man kan handla mat på nätet här i Älmhult. Fast för mig är det bara skönt med en lunchpromenad för att handla mat.

KRAM!

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja det är verkligen härligt att se dem ha så roligt! Löv kan ju vara hur kul och spännande som helst. Det minns jag faktiskt själv! :-)
haha jag gillar också att gå i affären ibland och handla mat, men det är verkligen sååå skönt att slippa släpa (vi har ju inte bil) utan kunna köpa basvaror online! Det mesta är dessutom billigare så också eftersom affärer här på Manhattan har höga priser. De betalar ju ganska höga hyror....
Stor kram!

Anna, Fair and True sa...

Den sista bilden var ju bara så härlig!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
japp! Höstglädje!! :-)

Suddrik sa...

Åh vad roligt de hade!
Härliga bilder!

Happy Thanksgiving på er, så schysst med extra ledighet!

Saltistjejen sa...

Suddrik,
ja det är underbart att se hur kul de har.
Hoppas ni får en riktigt skön Thanksgiving-ledighet ni med!
kramar!

Mrs Clapper sa...

Hemma har vi alltid haft kalkon och hela köret. Jag hade tänkt laga kyckling igår så jag åtminstone fick äta fjäderfä, men det blev aldrig som planerat tyvärr. Men de är på väg upp till Sthlm nu för kombinerad Thanksgiving/adventsfirande! Men vi kör kalkon igen på juldagen så jag får nog min beskärda del haha!

Vad ert bidrag till ert firande såg gott ut! Blev SÅ sugen på rödbetor... Mums! Hoppas att ni får en fortsatt trevlig helg! Kram!

Saltistjejen sa...

Mrs Clapper,
Härligt med familjeträff!!!! Och om du får kalkon på juldagen gissar jag att du iallafall får den längtan (om du nu har någon sådan) tillgodosedd! :-)
Kram!!