fredag, mars 04, 2011

Fredagstrött

Inser att det är endast en knapp timme kvar av denna fredag. Det har varit en bra men intensiv dag. I morse frukost på dagis. Trevligt. Pratade lite med lärarna där och även lite småprat med några av föräldrarna. Mysigt att vara en stund med barnen också och se dem "in action". Nu såhär ett halvår sedan Lill-Skruttan började i Orange Room är både hon och hennes kompisar så hemtama där. De pratar med oss föräldrar också vilket är skoj.

Sedan var det dags att försöka göra klart de bilder jag jobbat med de senaste dagarna. Samt att läsa och skriva lite. Möte med Chefen i eftermiddags då vi gick igenom tidsplan samt vad som måste göras. Hon verkade iallafall väldigt nöjd med det jag gjort hittills. Dock mindre nöjd med vår samarbetspartner som inte riktigt verkar ha samma tidsmål som vi. Och då ligger vi ändå snart 2 månader efter dead line. På grund av att vi fått texten från vår samarbetspartner senare än väntat så kommer jag nu att ha en del helgjobb. Det känns sisådär, särskilt som det beror på att andra inte gjort det de skulle gjort i tid, men jag är också mån om att bli färdig med den här artikeln så snart som möjligt så det är bara att bita i det sura äpplet.

Kvällen har sedan varit i full gång. Vi var barnvakter till Grannarnas W ikväll vilket gick bra. Han verkade dock lite trött men eftersom han nyligen var sjuk (troligen en mildare variant av Lill-Skruttans senaste sjuka) så gissar jag att han fortfarande är något hängigare än vanligt. Det brukar ju ta ett par dagar innan man är återställd efter sådana saker. Vi var dock ner en sväng i Play Room och efter en stund kom även kompisarna E och O dit till Lill-Skruttans förtjusning. Det blev som vanligt en massa spring och hopp och lek.

Sedan vi kom hem igen har jag nattat jag-vet-inte-hur-länge. Ikväll bara ville hon inte somna. Hon sa det till och med till mig när jag sa att "Nu måste du försöka sova gumman." "Nej,  jag vill inte mamma!". Och så fortsatte hon sprattla med benen, vifta med armarna, sjunga sånger, babbla ramsor varvat med att hon lutar sig över mig och pussar mig på munnen. Jättegosigt och gulligt på många vis men efter ett tag kan jag ändå känna att det blir jobbigt. Till slut blev jag avlöst av M. Vissa kvällar är det bara såhär. Jag tror att hon gör allt hon kan för att kämpa emot sömnen. Troligen för att hon helt enkelt tycker det är så otroligt mysigt att ligga inne i sängen med mig eller M och bara gosa och ha det bra. Vi är ju borta ifrån varandra länge på dagarna så min teori är att jag tror hon vill ta igen lite kvalitets-mys-tid med oss, vilket då ofta sker just vid nattningen. På ett sätt kan det såklart vara mysigt men när det som ikväll tar över 2 timmar och klockan är en bra bit över 23 utan att hon verkar vara i närheten av att somna så börjar en lite hopplös känsla infinna sig. Dels för att jag vet att hon behöver sova. Dels för att jag gärna vill ha någon timme eller två på kvällen som "egentid". Gärna tillsammans med M också så vi kan prata lite "utan barn". Men man kan ju inte ens bli helt irriterad på henne när hon nu är så gosig som hon var ikväll. Men jag är glad att M kom in och tog över. Det kommer ändå inte bli någon sen kväll för min del. Med endast ca 3,5 timmars sömn i ryggen sedan gårdagsnatten och med en fullspäckad dag nästan utan pauser så känner jag mig ganska trött. Fredagstrött. Det är en ljuvlig tanke att vi har en hel helg framför oss. Även om den kommer innebära lite jobb. Nu ska här drickas lite te.

10 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag känner igen det där med att vilja umgås :) Min lilla blir gnällig och mammig så fort jag kliver in genom dörren när jag jobbat. Jag är ju borta mycket och hon är hemma med pappa och lite på dagis. Jag blir center of attention så fort jag kommer hem och det är både jobbigt och härligt :)
Det kanske lättar så småningom...Jag hoppas det! Kram

Desiree sa...

Shit jag förstår att du är trött om du bara sovit 3.5 timmar. Det är ju på tok för lite även om du verkar klara dig rätt hyfsat på ganska lite sömn. Själv måste jag få minst 6 timmar helst 7 för att jag ska funka alls. Jobbigt då E inte vill somna men ändå är så härligt gosig. Man vill ju inte förstöra stunden genom att bli sur för att hon inte somnar. Det kan man ju bara inte. Skönt att du blev avlöst av M. Men visst är det jätteviktigt att också ni två får lite egentid att prata och varva ned på. Hoppas att du får lite mer sömn under helgen och att det går hyfsat snabbt att göra det du ska på jobbfronten. Surt att du ska behöva jobba helg igen på av eran samarbetspartner som inte fick ihop sin bit i tid. Stor tröstkram till dig.

✿Ewa sa...

Åh vad jag minns evighets nattningarna!! Numera med ett nostalgiskt leende. ;) Men då var det inte roligt alls, om än rätt mysigt först...Flera kvällar lyckades sonen (som är yngst, systrarna är några år äldre) söva sin pappa när det var hans tur med nattning. Jag kan väl säga att jag inte var så där jätteglad då. En sovande make OCH en vaken son innebar att det var min tur att försöka söva det pigga barnet som hade sååå trötta föräldrar.

Kramar i massor och ha en riktigt skön helg!

Petchie75 sa...

Ojojoj, 3,5 timmes sömn!! Jag är som Desiree ;-) men kanske ens sömnbehov minskar när man blir förälder?? Det där med nattning, det är nästan samma sak med O, ha ha! Somnar han inte direkt så somnar han ICKE och då ligger vi båda vakna... På morgnarna kan han vara väldigt gosig men då vill jag bara SOVA och inte bli kramad och pussad på för han stiger upp före mig. Och ligger han för länge så blir jag också sen eftersom han har första tjing på duschen. Hi hi, jag har inte det bästa morgonhumöret :D
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det blir ju lätt så och man kan förstå dem också. Men det kan vara jobbigt eftersom man själv gärna hinner med något annat också på kvällarna. Men samtidigt är det himla mysigt. :-)
Fast som med det mesta vore an bra "balans" det bästa såklart.
Kram!!


Desiree,
ja det här handlade ju bara om en natt då jag varit uppe sent för att jobba. Det brukar gå ok. Och detta med nattningen är både mysigt men kan vara lite "stressande" om det blir evighetsnattningar. Just för att man gärna försöker hinna med något annat på kvällarna också.
Lite irriterande är det att jag ska jobba på grund av att ANDRA inte gjort det de skulle i tid, men eftersom jag vill få iväg artikeln så snart som möjligt kommer jag att försöka jobba på den i helgen.
Hoppas ni får en bra helg!
kramar!!!


Ewa,
hahah här somnar både jag och M ofta när vi nattar. Vissa kvällar går vi upp igen när vi vaknat/väckts medan andra så sover vi vidare... ;-)
Ha en skön helg nu!
Kramar!


Petra,
jag klarade mig inte så bra på lite sömn förr, men måste säga att efter att vi fick barn har kroppen på något vis vant sig. Låter konstigt men det ÄR verkligen så. Nu återhämtar man sig rätt snabbt om det handlar om enbart EN natts dålig sömn. Och får man flera i rad blir man självklart trött, men ändå inte lika "förstörd" som jag kände mig förr. Lustigt det där.
Stor kram!!

Unknown sa...

Att få lite egentid-(vuxen)tid på kvällen när barnen har lagt sig är viktigt för mig. Även om jag ofta är väldigt trött och inte gör så mycket så är det min tid att koppla av.

Vår nattning går rysligt snabbt. Men å andra sidan är jag ju hemma med barnen hela dagarna så det där extra mysbehovet har vi inte, även om det självklart är mysigt och ligga i sängen och somna dem. Är maken hemma nattar han storebror som oftast somnar på 5-10 minuter. Jag nattar lillebror som bara kräver att jag sjunger Vyssan lull två gånger. Sötast är han nu när han själv börjat sjunga med lite.

Ha en bra helg och se till att sova ikapp lite:)

Kram

Bejla sa...

Det verkar vara mycket på jobbet för oss båda nu. Svårt att få det hela att gå ihop när också nattandet tar tid förstår jag. Är bara så glad för att sonen har kommit bort från de där insomningsproblemen nu.
Kram!

Saltistjejen sa...

Lele,
ja det känns viktigt. Vi försöker att natta varannan kväll just för att man då vet att man varannan kväll kommer att få egentid. Hm, era nattningar får en lite grön av avund måste jag säga.... Men ja tror att det handlar mycket om personerna ifråga. I vårt fall är vi rätt säkra på att dottern är en nattperson mer än en morgonperson. Hon verkar dessutom inte behöva så mycket sömn rent generellt. Även som bebis sov hon rätt lite. Och M är en verklig nattperson och jag mer kvälls- än morgonperson så om hon brås på oss är hennes dygnsrytm helt klart mer mot kväll och natt än morgon. Jag tror detta kan spela in en del det med.
Kram!!


Bejla,
ja det är mycket på jobbet. Bra på sätt och vis för min del för jag funderar mindre på och oroar mig mindre över framtiden nu. Just för att jag helt enkelt inte hinner. ;-)
Ja skönt att höra att nattningar och sådant blir lättare framöver. Om ett par år eller så hahaha!
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Just nu är det så där med Isolde. Vi försöker lägga ner henne efter amning redan från nio - hon somnar nämligen till när hon äter - men hom somnar inte på riktigt förrän elva-tolv. Innan dess är hon liksom inte redo. Men det är ju för tidigt att säga att det kommer fortsätta vara så.

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
jag tror inte du behöver vara orolig för när de är så s,å som Isolde är de i stort sett "ofödda" och har ännu ingen direkt dygnsrytm. Men visst i vårt fall så har E alltid varit ganska svår att "natta". Både som bebis och senare. Hon är helt enkelt en väldigt aktiv liten person.
Seda går det ju i faser också. I vissa perioder är det enklare och andra svårare. Även med bebisar.