måndag, april 04, 2011

Sockerbit - Sweet & Swedish

Igår, söndag var vädret strålande så vi tog oss ner till West Village för att spana in, och självklart handla i den Nya Svenska Godisaffären kallad Sockerbit som nyligen öppnat där. Deras egen hemsida känns alltifrån färdig... men mer info om stället kan för närvarande läsas här. Som utlandssvensk är ju just det svenska lösgodiset något av det man saknar allra mest från Sverige vad gäller ätbara saker. Så efter att ha fått tips om att denna affär skulle öppna under våren har vi nyfiket väntat på att få se, och smaka, på dess utbud. Och igår var det dags.

Affären ligger på 89 Christopher Street, vid Bleecker Street mitt i ett kvarter som annars klart domineras av Italien. Olika italienska restauranger, pizzerior och pastryaffärer ligger här. Men så mitt ibland alla dessa lyser Sockerbits vita fasad upp. Den ser inte särskilt stor ut när man ser den på avstånd men den gömde sannerligen riktiga skatter för den sötsugne svensken! Till ett pris av 12.99/lb kan man köpa mycket av de godissorter man längtar efter. Utbudet var väldigt bra tycker jag. Självklart kommer alla svenskar som besöker denna affär att sakna en hel del av sina favoriter, men jag tror att de flesta ändå kommer att gå rätt nöjda därifrån.

För min del var det lakritsen, och då framförallt saltlakritsen, jag saknade. Men eftersom jag var väl förberedd på detta blev jag inte särskilt besviken. Enligt de uppgifter jag läst tidigare så är importen av speciellt saltlakrits nästan omöjlig eftersom den innehåller ämnen som FDA (ungefär: amerikanska "livsmedlesverket") inte godkänner. Så lakritsutbudet var skralt. Väldigt skralt till och med. Men i övrigt tycker jag de gjort ett bra jobba att försöka täcka in den rätt stora "bredd" som svenskt plockgodis ändå har.

Där fanns allt möjligt "vanligt populärgodis" som Dumle, chokladbjörnar, punchpraliner, ferraribilar, sega hallon, svampar, geléhallon och likaså hjärtan, bumlingar i ett par färger, rollokola, Marianne, skumbananer, klubbor, Fazer mint och självklart sockerbitar till lite "finare" nougater av olika slag. Man kunde även köpa Ahlgrens bilar och Marabouchokladkakor. Eller iallafall gissar jag att man kunde dessa återfanns också i skyltningen inne i affären. Likaså en del svenska ätbara klassiker som inte hör till godiskategorin som knäckebröd och lingonsylt. Eftersom påsken närmar sig skyltade man givetvis med påskägg i fönstren och påsktemat återfanns även till viss del i inomhusskyltningen.

Inne är det gott om plats. Affären är inte särskilt stor men rymlig. Sparsmakat inredd i vitt. Godishyllorna står längs med den ena väggen och godiset lyser upp med sina klara färger. Det känns rent och fräscht och ja, lite exklusivt. Det enda negativa var att locken till godisbehållarna inte var separata till respektive behållare utan ett enda stort lock som täckte alla behållare på vardera hyllplan. Lite bökigt och mäckigt. Särskilt om flera kunder samtidigt ville ta ur olika lådor. Men det hindrade såklart inte någon från att botanisera glatt bland lådorna och dess färglada innehåll. När vi var där nu i helgen var det nästan enbart svenska som hördes bland kunderna. Man inser att denna affär nu i början lockar hit mest godissugna svenskar, men jag hoppas verkligen att även andra ska hitta hit så småningom eftersom affären inte kommer kunna hålla sig flytande enbart med svenskarnas hjälp.

Jag pratade dock med en av de anställda och frågade ifall man tänkte börja sälja även online, och han försäkrade mig om att detta var på gång. De var ännu inte färdiga med denna del av försäljningen men han trodde och hoppades att man inom ett antal veckor skulle vara "up and running". Själv tror jag att det kanske är detta som kommer att kunna göra susen. Att kunna sälja och distribuera svenskt godis, och kanske även till viss del andra svenska efterlängtade varor, online över hela USA kan utöka kundkretsen enormt. Och jag tror att man snabbt måste få ett bra kundunderlag för att lyckas hålla sig kvar. Och för alla er utlandssvenskar i andra delar av detta landet är väl detta något att hoppas på!

Inne i affären gick skyltningen i våriga färger och påsken gjorde sig påmind i form av påskharar, påskägg och annat. De här jättesöta burkarna gillade jag men köpte ingen. Kanske blir det någon om jag besöker affären igen inom kort.


Här är mina älskade Snusmojänger (i mitten). Jag blev verkligen helt överlycklig av att hitta dem här. I Sverige var det svårt att få tag på dem eftersom de flesta ställen som säljer lösgodis inte har just Snusmojänger. Ofta kan man hitta violsmak men alltså inte dessa.


Påskägg som dem jag minns från det jag var liten.


Påskpynt


I entrén till Sockerbit stod en av de anställda och bjöd förbipasserande på godis ur ett påskägg. Här pratar han med några potentiella kunder. Under tiden vi var där var det en strid ström av kunder vilket kändes kul. Nu hoppas jag bara att det ska gå bra även när nyhetens behag går över i vardaglig försäljning. Men som sagt jag hoppas och tror att just försäljning på nätet kan vara ett sätt att få fler kunder.


Efter besöket tuggades det på godis. Alla hade vi varsin godispåse haha! (även om de inte syns på denna bilden)

Här hänger min på vagnen! Alltså det finns en godispåse inuti denna påse av storlek större. Det var inte så att jag fyllde hela den, även om jag gärna velat...


På väg mot lunch innan vi alla skulle hinna äta oss mätta på godis....


Resten av vår promenad och dag kommer i ett senare inlägg. Jag tyckte det kändes bra att göra ett separat inlägg om just Sockerbit eftersom jag vet hur mycket det betyder för så många likasinnade godisutsvultna svenskar där ute....!

28 kommentarer:

Sara sa...

Jag minns hur det var när jag bodde i Australien och man saknade det svenska godiset (som är BÄST)! Som tur var har jag en pappa som skickade kilovis med saltlakrits och sedan även marabou och kexchoklad till mig. Sen var även IKEA och Svenska Kyrkan en tillgång när man var sugen på att stoppa i sig lite svenskhet! Minnen, minnen. :D

Saltistjejen sa...

Sara,
haha jamen visst är det lite lustigt att det är just gODISET som vi saknar så mycket!!!!! Men jag håller med. Just svenskt godis ÄR bäst! :-)
KRAM!

Livet enligt Jenny sa...

Ojoj jag misstänker att söta Saltis kommer att springa ofta till denna utmärkta affär och shoppa snusmojänger... ;) hahahaha men gott ska man ha det så tuta på! Härligt att skyltarna var på svenska med!
Kramen

Saltistjejen sa...

Jenny,
hahhhahaa! fast den ligger i helt fel ände av staden för min del så jag kommer förhoppningsvis inte springa där alltför ofta. Som tur är!!! ;-)
MEN det är himla bra att man KAN om det blir alltför stor längtan efter snusmojänger...! ;-)

ExPIAtriate sa...

Ah vad gott! Och fin skandinavisk sparsmakad design! I Singapore fanns det en affar med svenskt godis, till och med i svenska pasar. Det var lyxigt! IKEA har valdigt lite utbud, allt med gelatin gar bort. Inte har de Alladdin heller for det innehaller alkohol...
Det betyder mycket att inte bara stilla godisnerven men aven fa uppleva minnen och dofter som svenskt godis for med sig. Perfekt ocksa infor hogtider da man garna vill vara lite traditionell med sitt godis!
Alla sag valdigt nojda ut pa bilderna!
Kram!

✿Ewa sa...

Jag ler stort och varmt åt ert botaniserande bland godsakerna. :) En upplevelsedag för mun och öga och det gäller att tidigt lära lillskruttan vad som är "riktiga" godsaker. ;)Undrar just hur många svenskar i USA som kommer att planera in den här affären som ett viktigt stopp på semestern?

Fräsch affär!

Kram!

Anonym sa...

Sooo Pleased for you.SOCKERBIT.
I know the feeling.

Interesting blog.

Millan sa...

Ah wow, vilken tjusig affar. Ser nastan ut som en boutique.. med godis! Ser valdigt gott ut! jag var och handlade smagodis i goteborg i helgen i en helt otrolig affar. Jag har aldrig sett sa mycket godis i mitt liv innan. Det var nastan svart att valja... och jag kopte for mycket saklart ;-).
Kram

Anonym sa...

Instämmer med Millan om boutique stylen.
Och NU fattar jag vilka godisar som kallas snusmojänger. Ha,ha..jag gillar sånt. Eller jag gillar nog det mesta som är SALT och HÅRT! :)
Och vilken tjusig påse ni fick. Nästan som att ni köpt kläder i finbutik. :)
Luktar det så där godisgott när man stiger in i affären också?
Antar att ni kommer att besöka där igen när godissuget kommer smygandes igen. :)

KRAM!

eastcoastmom sa...

Åh jag som tänkt åka in idag men nu ska Sonen till tandläkarkirurgen istället... Well tack för all info. Ser så fint ut.

Hälsningar från Connecticut

Martina sa...

Ah vad härligt, och gott, med en san affär i närheten!!

Jag blir riktigt sugen!

Antar att det inte blir sista gangen som ni kommer ga dit!
Kramar

Steel City Anna sa...

Som saltakritsälskare undrar man ju nu lite nervöst vad sjutton det är för, kanske farigt, ämne i saltlakrits som inte godkänns av amerikanerna ... Jag hade liksom aldrig tänkt mej just USA som ett land som är kinkiga med innehållsförteckningen. Kanske lika bra att man inte äter saltlakrits, finns inte i England heller vad jag hittat iallafall ...

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
japp det var verkligen sparsmakad design. Godisfärgerna kom fram mot de vita väggarna. :-)
Och visst är godis mycket av nostalgi också. Tror det kan vara en av anledningarna till att just godis och glass är sådant vi har sådan speciell kärlek till även som vuxna?
Kram!!


Ewa,
ja det var ett litet himmelrike för en som bor utanför Sverige. Helt klart! Haha Lill-Skruttan är redan helt inne på amerikanska godsaker så hon kanske kommer bli en sådan där som gillar Hersey choklad när hon blir äldre. Huhu! ;-)
Kram!!


Anonym,
thanks! And yes Sockerbit was really great!!
:-)


Millan,
haha ja det var verkligen en Boutiqe-känsla. :-) Lite exklusivt sådär. MEN det ÄR ju exklusivt med svenskt plockgodis när man är här borta :-)
Och i Sverige finns ju ibland sådana godisaffärer som har så mycket att man knappt ser en tredjedel ens... ;-)
kramar!!


Jess,
Det luktade inte sådär supermycket som i vissa svenska godisaffärer, men kanske kommer det med tiden? Eller så behövs det mer godis per yta för att det ska bli den där speciella godisaffärsdoften?
Kram!!


eastcoastmom,
oj tandakuten lät inte bra! Hoppas det inte är alltför allvarligt.
Kram!


Martina,
ja det är så himla härligt!!!! Och dit lär vimgå flera gånger. ;-)
Kram!


Anna,
USA är ju jättekinkiga. FDA är känt för att vara otroligt hårda vad gäller det mesta. Allt från import och försäljning av mat och sådant till att godkänna nya läkemedel.
Och saltlakrits kommer jag ALDRIG kunna sluta äta! Hahaha!!! Så länge man inte äter kilovis per vecka tror jag inte det är ngn fara faktiskt.
:-)
KRAM!

Annika sa...

FDA och deras kinkeri, ja...
SUCK!!
men vi får glädja oss över att SNUSMOJÄNGER finns, de är bland det godaste som finns.
Hmmm...ja, vi får väl se om denna affär bär sig. HOPPAS det!
Förmodligen blir det online beställningar som kommer att hålla dem över ytan.
De har ju konkurrens av Candy from Sweden somn levererar salt i parti o minut också (men till satans dyrt porto), men med det färskaste smågodis jag ätit.
Har lite svårt att tro att det blir andra än nordbor som kommer att besöka affären. HOPPAS innerligt att det bär sig för paret som öppnat butiken.
Jag hoppas verkligen att vi kan gå dit efter vår bloggträff i maj!
Hoppas att de orkar hålla sig kvar.
Antar att du kommer springa dit stup i kvarten...det skulle jag ha gjort, hahaha!!!
KRAMAR!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja jag visste ju att du köpte/köper godis från ngt ställe online. Vi får som sagt se hur det går för Sockerbit. jag hoppas sååå att de kan klara sig kvar men det ÄR tufft för dem det är det. Enbart nordbor i NYC kan de inte överleva p. No way. tyvärr. Men men. Man får gå dit och "stödköpa" hahahaaa! Då har man kanske inte så dåligt samvete heller för man tänker att man hjälper till också mohahahaha! :-)
Såklart vi ska ta en tur förbi där i maj när vi ses!!! Står inte det redan på "schemat"!?!?!?!!!
KRAM!!

anna of sweden sa...

Åh, vilken lycka. Jag börjar redan fundera på när jag ska åka till New York nästa gång ... :)

Saltistjejen sa...

Anna of Sweden,
hahhaa japp du får boka en resa snart! :-)

Marianne sa...

Vilken fantastisk underbar affär! Hoppas att det går bra för dem, så att den får leva kvar och utvecklas. Och till och med jag fanns där, såg jag : D

KRAM!

SAM sa...

Oj vad avundsjuk jag blir. Jag hade ju garna haft lite losgodis just nu (fast jag hade hog sockerhalt hoss doktorn idag, sa jag far se till att inte ata nagot)!

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja vi hoppas såååå att den kommer att klara sig kvar här! Och ja Marianne fanns det minsann! :-)
kram!


SAM,
ja det är otroligt underbart att ha en affär hyfsat i närheten. Men samtidigt bra att den inte ligger alldeles om hörnan hahahhaa!!!
Oj, hoppas du mår bra trots att du hade lite högt socker. Lite olagd diet då gossar jag?
Kram!!

Anne sa...

Vad kul få läsa en recension och se bilder, "reportern" Anna har skött sig riktigt bra :) Extra plus för den snokande reportern som dessutom frågade om online försäljning :)
För DET låter helt grymt bra. Jag blir bubblig bara höra det är på gång. Deras hemsida i nuläget är som du säger ingen höjdare... men hoppas de snart är "up and running" som den anställda sa för precis som du tror jag det kan bli en riktig succé. Att beställa godis från Sverige nu funkar ju men frakten är ju ett skämt, så äckligt hög. Men att kunna beställa svenskt godis INOM och FRÅN USA, då pratar vi ju så billig shipping så det är inte sant. Här finns det helt klart potential.
Men som du var inne på, hoppas även andra personer än svennar hittar till den fysiska butiken i NYC för det behövs nog.
Man får väl kolla deras hemsida lite regelbundet framöver och hänga på direkt när de börjar med online försäljningen.
KRAMAR!

Saltistjejen sa...

Anne,
ja jag hioppas också att deras hemsidakommer igång snart. och att de då får fart på onlineförsäljningen. tror det är det enda som kan "rädda" dem faktiskt eftersom kundunderlaget här i staden inte är så stort ändå.
Om jag hör något mer lovar jag berätta det på bloggen såklart! :-)
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Vilka läckra bilder!! Å, jag vill dit på en gång. Jag är galen i svampar! Det ser så himla fint ut, så ska godis presenteras :)

Jag blir så inspirerad när folk vågar satsa och öppna eget och speciellt utomlands och i en tuff stad som NYC. Tack för excellent rapportering!

Stor kram!!

Erika sa...

Åh...hade de kokosprickar? Min favvo... Tror min lista på ställen-jag-måste-hinna-med-när-vi-åker-till-NYC plötsligt blev ett längre. :) Bor i norra Kalifornien och håller godishalten på en godtagbar nivå med hjälp av Cost Plus World Market å lite lösgodis influget med besökande vänner ibland. Tänkte besöka din del av landet i sommar, senast var hösten 2008 och jag har nog haft NYC-abstinens sen dess. :)

Anna, Fair and True sa...

Å vad gott det låter och ser ut! Fint inrett! Så nu behöver besökare ha med sig godis från Sverige längre då? ;)

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja det blir helt klart en tripp dit snart igen tror jag hahaha ;-)
Och vist är det fantastiskt att det finns så modiga och företagssamma personer som öppnar upp eget och förverkligar sina drömmar och idéer!
Kram!!!


Erika,
japp kokosprickar fanns det där!
Hahaha ja detta är ett klart måste för gosisugna utlandssvenskar! :-)
Kul att du kommer komma hit snart.
Kram!!


Anna Fair and True,
ja det är superfint och de hade ett bra utbud tycker jag. Fast att besökare tar med sig godis är fortfarande en önskan eftersom man itne kommer till denna del av Manhattan så ofta kanske. plus att priset är såpass högt att godisgåvor ALLTID kommer att uppskattas!!! :-D
KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Ska komma ihåg det då! Hoppas övriga bloggläsare ser det också! ;)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
hahahaaa! :-)