tisdag, juni 14, 2011

Söndag - EFIT med karusell och ballerinor

I söndags var det EFIT (Ett-Foto-I-Timmen). Jag brukar glömma de flesta EFIT-datumen och likaså denna gången, MEN vi tog en hel del foton i söndags och även om det inte handlar om ett foto i timmen, så kanske det kan fungera lite som en EFIT-dag ändå. Detta är vad vi ägnade söndagen åt.

Klockan ca 12.34
Jag fick sovmorgon i söndags vilket alltid uppskattas. Väl uppe blev det lite långdragen tefrukost där  hela familjen gjorde lite pärlhalsbandspyssel tillsammans. Det var en av de presenter Lill-Skruttan fick på sitt födelsedagskalas dagen innan

Klockan ca 14.12
Eftersom vi alla var lite trötta sedan gårdagens kalas tog vi en promenad neråt och hamnade på en lugn och lite avsides lekplats i Tudor City som ligger alldeles intill FN.

Lill-Skruttan var inte riktigt lika trött som sina föräldrar, haha!



Efter stoppet vid Tudor City promenerade vi vidare ner mot Bryant Park. Väl där var vi in en sväng i HBO-butiken som ligger intill ena hörnet av parken. Vi köpte dock inget men kunde konstatera att det finns "True Blood" att köpa på flaska där om man vill. Ett 4-pack. Kostar ca 4 dollar flaskan. Om man känner sig sugen. Tog dock ingen bild där inne.

Klockan ca 15.16
Ett av målen för dagens promenad var den japanska bokhandeln Kinokuniya som ligger strax väst om Bryant Park. Här är ett av skyltfönstren. Inne i själva affären fick man inte fota. Jag såg inte skylten så jag blev tillsagd av en vakt när jag tänkte fotografera en barnbok som var tecknad i mangastil. Det var lite extra roligt för böckerna är verkligen skrivna på japanska (med japanska tecken) och man bläddrar i dem "bakifrån", alltså det som vi har som sista sidan i våra böcker är den första i dessa japanska böcker.

Klockan ca 16
Glass i Bryant Park

Jag gillar Bryant Park. Lagom lummig och med en väldigt avslappnad stämning.

Klockan ca 16.26
Karuseller tycker jag på något vis alltid är lite magiska. De inger alltid en speciell känsla. kan vara allt från lite drömlik sagokänsla till mer skräckinspirerad, beroende på miljön och stämningen.  

Karuselltur med pappa!

Det blev först en tur med pappa och sedan en med mamma.

Klockan ca 17
Ett konstverk som fortfarande kan beskådas intill Park Avenue.

Klockan ca 20.10
Kvällen tillbringades hemma hos O. Lill-Skruttan och O lekte ballerinor i fina ballerinadräkter som Lilla O hade. Här väntar de två ballerinorna på att få cheerios med mjölk (ungefär flingor m mjölk).

Klockan ca 20.46
Fallen ballerina

Här en liten film från kvällens ballerinaföreställning


Vi blev kvar rätt sent hos O och var inte hemma förrän efter 21.30-tiden. M hade då gått till jobbet så jag och Lill-Skruttan varvade ner ensamma och gick sedan och lade oss. En dag fylld av aktiviteter men i något lägre tempo än dagen innan. Just sådana här dagar gillar jag nog bäst. När man inte har något speciellt inplanerat utan gör någon liten sporadisk "utflykt" i staden och bara är. Att få ladda batterierna tillsammans med familjen är så himla mysigt!

Idag tisdag, har jag ägnat större delen åt att jobba med artikeln. Nu är den återigen ivägskickad till f d Chefen och jag hoppas jag ska få tillbaks den så jag kan skicka in den till tidningen igen nästa vecka. Nu börjar jag vara mer än lovligt less på den, och hoppas verkligen att den ska "gå in".    Kvällen tillbringade vi hos Familjen K för att äta upp resterna från lördagens kalas. Det blev med andra ord en Hot-dog-dinner. Passade ju bra såhär när Mr Weiner är på tapeten....

23 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Låter som en händelserik söndag! Och vad många bilder ändå, fast det kanske inte blev ett i timmen! Jag försökte mig på EFIT, men det gick inte så bra med tanke på att jag var i Stockholm och jag var ganska upptagen så vid elva var jag helt lost! Haha....Det kommer andra dagar!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
haha näpp ett i timmen blev det då rakt inte. Fast det är lite kul om man lyckas. :-)
Kram!!!

Charlie sa ... sa...

Pretty ballerina :) och EFIT gillar jag, även om det blev varannan timme eller något åt det hållet. Kul!
Bryant Park är topp! Tycker om att vara där.

Mr. Weiner ja...;)


Kram och god natt!

Saltistjejen sa...

Lotta,
javisst var de söta som Ballerinor! :-)
EFIT är skoj men svårt. jag glömmer alltid och även under själva EFIT-dagen OM jag mot förmodan skulle minnas den så glömmer jag att ta bilder varje timme.
Bryans park är mysigt.
Kramar!!!

Anne-Marie sa...

Verkar ha blivit en hel del foton trots allt. :) Söta ballerinor. Vad stor hon är nu E. Bryant Park har jag aldrig hört talas om. Ni har litet att välja på när det gäller parker. Kramar!

Millan sa...

Det later som en mysig dag! Sa sota tjejerna ar i sina ballerinaklanningar. Jag funderar lite pa att ta med Sofia pa nagon dansklass nar hon ar tre for hon alskar att dansa och sjunga (som de flesta i den aldern :-)).

Visst ar de dar dagarna da man inte har nagra sarskilda planer himla mysiga!

kram

Desiree sa...

Alltid kul med EFIT. Jag brukar vara dåligt på att komma ihåg att fota en gång i timmen och att hålla reda på när det är EFIT. Jag tycker ni hann med en hel del denna söndag även om ni var trötta från lördagens kalas. Himla söta ballerina klänningar. Håller tummarna för att din artikel går in snart så att du kan få lägga den bakom dig. Förstår att du är rejält less på den vid detta laget.
Kramis!

Livet enligt Jenny sa...

Oj vilken fullspäckad dag!! Ni ligger inte på latsidan ens när ni är trötta, imponerande... ;)
Manga tecknar min ena bonusdotter Lisa och det blir så himla vackra teckningar. Skönt att ni fick ladda batterierna lite, det behöver man göra.
Ha en go dag!
Kramen

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja jag tar ju ganska mycket kort oavsett så det gick att få till ett försök till EFIT ändå. Vist är hon stor nu. Ibland tänker jag inte så mycket på det men så inser jag plötsligt HUR stor hon verkligen är!! :-)
Bryant Park är ganska känt. Det ligger intill 5th Ave på 42:a gatan. Alltså ganska nära Times Square.
Kram!!


Millan,
det var en skön och mysig dag. Med aktiviteter men ändå avslappnad. Visst är de söta i ballerinadräkterna! Jag tyckte de var så himla goa!
:-) Låter kul om du tar Sofia på dansklass. Här har vi ju musik och dans 2 ggr i veckan på dagis vilket E älskar.
Kramar!


Desiree,
EFIT är roligt men jag glömmer alltid bort datum och sedan glömmer jag att fota varje timme. Men men... Nu försökte jag lite ändå. Och ang artikeln hoppas jag att det nästa vecka ska vara färdigarbetat med den. Puh!
Kram!


Jenny,
haha ja den blev lite full utan att vi tänkte det så. Å andra sidan gick vi inte hemifrån förrän efter lunch ju. Och promenaden var ju bara skön så det kändes avslappnat och lugnt ändå. :-)
Kul att din bonusdotter tecknar manga. Verkar vara så svårt men jag gillar verkligen stilen!
Kraaam!

Mrs Clapper sa...

Fullt upp!! Vilken fantastisk nallebjörn!

Ja den där mr Weiner tjatas det rätt bra om nu, kan tänka mig att Schwarzenegger är ganska tacksam över det!

Saltistjejen sa...

Mrs Clapper,
Haha ja det är nog flera som gillar skandaler av det här slaget eftersom det tar bort fokus från "riktiga" frågor... ;-)
Kram!!

Annika sa...

Jössesd så länge sen jag gjorde efit. Ska köra det nästa ggn det är dags!
KUL att se!
du fick ju till det bra med bilderna!!
weiner ja, att de aldrig lär sig..ALDRIG!! DET kommer alltid att komma fram!! FÖR alla offentliga män!
ALLTID!!
IDIOTER!!
Nu har Peter och jag betat av 4 avsnitt av Games of thrones, och jag tänker på dig...DU skulle älska den!!
Niu får hyra den sen då den kommer på DVD. Mäserverk få man nog kalla även den HBO-serien!!
KRAMAR!!

Saltistjejen sa...

Annika,
Men eller hur? Fattar inte att de inte tänker steget längre?! Ungefär som om de tror att det de gör inte är fel och att det aldrig kan komma fram. Konstigt.
Tror också att vi skulle älska Game of thrones. Vi får helt enkelt köpa den senare. :-)
Kram!!!

Anonym sa...

Jag älskar dina 1-foto-i-timmen!!! Även om det inte blev riktigt det den här gången. :)
Ruggigt fina bilder som vanligt!

Jag ser en Totoro-docka i japanska affären-bilden och tänkte passa på att tipsa om den! Det är en japansk tecknad film som heter Min granne Totoro på svenska. Det är något av det absolut underbaraste i barnfilm jag någonsin sett. Jag har sett den med ungarna säkert 10 gånger de senaste 3 åren. Jag är inte säker på vilken ålder de börjar uppskatta den, Alva blev ju lite tidigare eftersom hon hängde på Sanna, men leta upp den och titta på den. Jag kan garantera att ni också kommer att älska den!! Den är alldeles förtrollande, visar naturliga miljöer, är spännande, sorglig och rolig på samma gång, har lite magi eller snarare mystik, och är helt fri från våld och elakheter.


(Testar posta via WP idag, får se om jag får göra det åtminstone! Postade anonymt hos mammigranten, har samma problem där.)

Saltistjejen sa...

Suddrik,
å jag såg boken och filmen inne i affären men de var båda på japanska (!) så det blev inget köp den gången. :-)
KUL med det tipset för jag gillar japanska animerade filmer mycket. Även om flera är väldigt sorgliga...
Tack också för dina gulliga ord! :-)
Och DU det verkar FUNGERA med din kommentar nu! Men har ingen aning om varför det inte fungerade (igen) tidigare. Jag kollade i min "skräpkommentarslåda" där dina kommentarer hamnade förstsa omgången som de inte syntes här inne på bloggen, men den lådan var tom så denna gången måste det varit ngt annat mysko fel! Jädrans Blogger! Hoppas det kommer fortsätta fungera nu iallafall.
Kram!

Anonym sa...

Alltså, tidigare har jag försökt posta med default-inställningarna, google-konto. När jag postat får jag upp en stor ruta som det står BLOGGER i. Jag har tänkt att det säkert är bra eller nåt, men när jag sedan funderat och gått tillbaka har de varit borta. Tror inte det blev nåt alls av dem, som att jag bara klickat på en länk. Nu postar jag genom WordPress istället, det verkar funka. Ville inte dela med mig av min information först, men det var ju inte inloggningsuppgifter de krävde så det fick gå till slut. :-)
Men glömmer jag att klicka på nästa radioknapp och behåller google, då försvinner det jag skrivit, så antingen får jag klippa och klistra så jag kan göra om det, eller skriva kort. Eller helt enkelt inte glömma att klicka på OpenID ;-)

Totoro kommer från Studio Ghibli och de har flera andra bra filmer också. Men just Totoro är bäst. Jag säger bara "Kattbuss".

Förresten, vi ÄR på väg hem. Vill bara inte skriva det i bloggen för de därhemma blev så besvikna när vi sa att vi skulle flytta ifjol men inte gjorde det. Så nu har vi hållt det det hemligt och fortsätter med det trots att det är spikat. Vi tänkte bara åka hem och låtsas som ingenting... Kul va!?? Men SJUKT svårt när man bloggat om allt man gör i 3 år. Faktum är att vi drar väldigt snart. Hushållet reser om 2 veckor och vi en dryg vecka senare. Vi blir bara någon vecka senare än Anna Of Sweden som det verkar!

Emma sa...

Kör inte du alltid EFIT?;-) Jag är grymt imponerad av antalet bilder, videor och innehållsrika inlägg du producerar utan att tappa kvalité. Det är jättekul att titta in här, det finns alltid en massa nytt. Kul att kalaset -förra inlägget-blev så lyckat och vilken mysig söndag i parken och hemma hos O med den svindlande utsikten.

Weiner är en internationell skandal. Kan inte heller fatta hur människan alls vågade/ kunda vara så urbota dum. Det måste väl finnas "säkrare" och anonymare sätt om man nu nödvändigtvis ska hålla på och mygla. Men visst nu hålls fokus ifrån annat, sånt som faktiskt är viktigt. :(

Emma sa...

*mygla - jag menar digital-bedra sin fru.

Och förresten -Tudor City etc. blir ju i "våra kvarter" i en vecka snart. :-)Jag suger åt mig av dina tips.

Saltistjejen sa...

Suddrik,
aha så då kanske det kommer fungera framöver då?! hoppas på det.
Låter knepigt med ert hemlighållande men det kommer såklart bli en århundradets överraskning för era nära och kära där hemma!!! :-)
Jag ska tänka mig för nu så jag inte försäger mig! ;-)
Totoro låter som något jag skulle älska så jag ska verkligen kolla upp den!!! :-D
Kram och Stort Lycka Till med flytten!!!!


Emma,
hahaha tja, man kanske kan tro att gör små EFIT hela tiden haha ;-) Det är väl min "nördigaste" sida...? Skoj att du gillar det och inte tycker det blir tjatigt eller långdraget eller helt ointressant. Jag tror ibland att folk ska tycka det. Folk som inte råkar vara familj eller vänner i Sverige alltså.
Och ja ang Weiner finns väl inte så mycket mer att tillägga....
Kram!!

olgakatt sa...

Varför får jag inte se videoklippen? Jag får meddelandet att de är privata! Jag vill ju se ballerinorna, ju!

Måtte artikeln "gå in nu" innan du spyr på den! Snart undrar man om dom jäklas med er.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
oj fungerar det inte? Jag har gjort om inställningarna nu och hoppas det ska fungera.
Och ja jag hoppas att artikelskrivandet ska vara klart snart.
Kram!

Bejla sa...

Visst är sådana dagar underbara! Gillar kombinationen att se och uppleva men samtidigt inte ha en masta måsten hängande över sig. Extra härligt också efter alla kalasförberedelser osv. :-)

Saltistjejen sa...

Bejla,
ja precis. Det är skönt när man är aktiv men på ett mer spontant vis. utan massa måsten eller tider att passa.
:-)
Kram!