lördag, juni 25, 2011

Till West Side och tillbaks

Eftersom Lill-Skruttan nu i stort ett alltid vill "gå till muséet och se dinosaurs" så tog vi även idag en promenad genom Parken för att besöka Naturhistoriska muséet på West Side. Gårdagens sena Midsommarfirande hade helt klart satt sina spår hos Lill-Skruttan som idag pendlade mellan att vara extremt "på" och att få humörsvängningar med tår- och ilskeutbrott. Fraser som "Neeeej, jaaaag är INTE trött!!! INTE!! INTE!!" vilka kom med eftertryck men samtidigt lite darr på rösten var vanliga idag.

Vi kollade in dinosaurierna och framförallt specialutställningen "The world´s largest dinosaur" vilken är den del Lill-Skruttan gillar allra mest just nu. Den är lite interaktiv och hon älskar att springa runt och trycka på knappar, kolla i "kikare" och gräva efter dinosaurieben. Sedan gick vi ut en stund på muséets gård där det finns vattenfontäner där barnen kan leka. Lill-Skruttan ville bra gärna, men tyckte ändå det var lite för läskigt med de större barnen som sprang runt och kanske framförallt att fontänerna ökade och minskade i styrka hela tiden. Så det blev mest halvhjärtade försök, men det var rätt mysigt ändå. Sedan somnade hon rätt snart i vagnen på vägen hemåt.




Promenerade hem genom Parken igen och lyckades stöta på Anki och J som var ute och promenerade med lilla E. Lite skoj! Vi snackade en stund men fortsatt sedan åt varsit håll. Imorgon ska vi träffas igen för en brunch. Träffade även på en kollega till M samt stannade till vid the Biobus som stod uppställd inne i Parken. Pratade lite med Sara som jobbar där och som jag träffade då jag ställde upp som volontär för någon månad sedan.





Senare på kvällen blev det lek nere på vår lekplats på bakgården. Först med M medan jag tog mig en mycket välbehövlig "power nap". Hade känt mig trött hela dagen idag. Inte på grund av Midsommarfirandet igår utan troligen för att jag tog en allergitablett i morse då jag kände av rinnande näsa och svullna och kliande ögon. Jag blev otroligt trött av den och efter vår dag ute mer eller mindre kraschade jag i sängen. Vaknade till middag och sedan mådde jag mycket bättre och gick ner till lekplatsen igen med Lill-Skruttan. Nu kom även en av hennes bästa vänner och det var full fart ända fram till läggdags vid halv tiotiden. En skön dag. På det "större planet" är väl annars den stora nyheten här idag denna. "Äntligen" eller "det var väl på tiden" skulle man kunna säga.



Imorgon blir det som sagt brunch med Anki och hennes familj. Sedan får vi se vad vi gör. Inget är direkt planerat vilket känns skönt. Hoppas vädret blir fortsatt skönt och inte så fuktigt.

5 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Känns som en ganska avslappnad dag i alla fall :) Trots trötta lilla E!Det är inte lätt att vara liten :) Eller stor för den delen.
Hoppas ni får en jättefin brunch idag! Kram

Desiree sa...

VIlken mysig dag ni fick på museet först och sedan resten av dagen också. Jag kan förstå att Lilla E gillar dinosaurier. Nog märks det att hon gillar vatten. Men det är ju perfekt att det finns flera ställen där de små kan leka med vatten och finna svalka. Vilken fin midsommar ni fick till. Precis så som det ska vara, god mat och trevligt sällskap är ju det allra viktigaste. Vi hade inte heller kransar eller midsommarstång men ett trevligt och glatt gäng som hade kul ihop.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Håller helt med Trillingnöten och Desirée!
Det blir kanske en naturvetare av Ella ;) jättekul att hon är så intresserad och att ni har ett av världens bästa Naturhistoriska museum på "andra sidan".

Idag är det sol - perfekt för en brunchdate!

Kramar!

Emma sa...

Det där muséet blir jag så sugen på men jag undrar om inte lilla O är lite liten fortfarande. Det får bli nästa gång.

Lustigt att ni sprang in i Anki bara sådär :-) Nu nÄr jag läser om vad ni gör nu känner jag en helt annan samhörighet, haha. Jag tror jag har fått fór mig att jag bor i den här våningen me utsikten. På tisdag blir det back to reality för min del. Men istället för impad har jag, som väntat, nu förälskat mig i New York och vi pratar knappt om annat Än att flytta hit. I "hittade" ett jobb till mig här igår som han tyckte att jag skulle söka. (efter att ha surfat hysteriskt)

Fantastiska stad!

Visst var vädret härligt igår! Äntligen fick vi en fin dag och åkte till Brooklyn och festade.

På tal om nyheten: idag är det väl The Pride March? Tror det.

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det var det. Ingen stress alls. Skönt!
Kram!


Desiree,
ja det är kul att det finns vatten i de flesta lekparker här i staden samt på en del andra ställen. Bra för barnen eftersom somrarna ofta är väldigt varma här.
Vad fint att även ni fick en riktigt bra midsommar! Som du säger är det just sällskapet som gör det! :-)
Kramar!


Lotta,
hahaha, ja kanske blir även hon naturvetare? Men jag tror det är lite tidigt att se än. De flesta barn är ju väldigt fascinerade av djur och natur. :-)
Och det ser ut att bli en fin dag idag!
Kram!


Emma,
jadu det hade varit skoj om ni kom hit!! Det ÄR verkligen en underbar stad på många vis! Och när jag läst din blogg under dagarna ni haft här inser jag att ni hunnit med massor! :-)
Så det är Pride idag alltså? Det visste jag faktiskt inte men idag lär det väl isåfall verkligen bli firande av?!? :-)
Kram!