tisdag, september 13, 2011

Att försöka fejsa verkligheten

Idag har det varit ett strålande väder för alla som gillar sommarvärme. Knappa 30 grader och sol. Själv börjar jag bli less och vill ha höst. Inte grådask och ruskkyla veckor i sträck, men lite skön torr höstluft och vackra höstfärger vore inte fel. Att slippa köra AC på kvällar och nätter är en nåd att stilla drömma om...

Man skulle kunna tro att jag varit ute och tagit vara på det vackra vädret en dag som denna. Men se det har jag inte. Idag har jag försökt sitta och jobba med mitt CV, eller min Resumé som jag lärt mig att man oftast ska köra med här. Nu när dagis är igång mer eller mindre som vanligt igen har verkligheten återigen börjat krypa inpå. Tankar kring jobb och ekonomi. Visst har jag njutit av att vara hemma ett tag. Och glädjen över att slippa gå till det jobb där jag faktiskt vantrivdes enormt är fortfarande stor. Jag är glad varenda morgon över att inte behöva gå dit. Och det är såklart en Lycka! Men jag vill ju så gärna ha ett annat jobb. Och jag känner mig nyfiken på att pröva mina vingar utanför min lilla låda av insamlad erfarenhet. Det känns läskigt, pirrigt och samtidigt väldigt spännande. Svårigheten är väl att det just nu är sämsta möjliga tider för en arbetsökande. Iallafall här där Skulden växer med megamiljoner dollar hela tiden. Men man får försöka att inte låta sig nedslås av allt man läser. Idag har jag därför försökt pilla med min resumé. Det tar en jädrans tid ändå. Att få ihop det hela Inte för långt, men ändå tillräckligt utförligt för att väcka intresset hos en framtida eventuell och potentiell arbetsgivare. Knep och knåp. Pillerill. Copy, paste och flytta runt. Delete och skriv till lite nytt. Leka lite med stilar och storlekar.

Och sist men inte minst får man inte glömma att man måste slåss mot Kulturskillnaden. I Sverige råder Jante. Det anses till och med som något positivt att vara lite ödmjuk. Här råder inget annat än "Störst, Bäst och Vackrast" tar hem hela Kungariket. Draken inkluderad som bonus. Alltså MÅSTE man som svensk våga peppa upp sig. Våga hotta till sig. Våga sätta på sig bästa Säljkostymen. Våga inse sina starka sidor. Och visa dem. Prata om dem. Om så bara i ett CV. Svårt svårt svårt. Tycker jag. Men jag jobbar på det. Och filar vidare.


To be continued...

36 kommentarer:

Fröken Anki sa...

Åh, det är inte lätt det där med att framhäva sig själv i CV:t. Känner igen mig. Men du kommer säkert få till det bra. Lycka till med det och jobbsökandet. Nåt jobb ska det väl ändå finnas som passar dig. :)

Visst är det skönt med vardagen ändå? Här börjar vi också komma tillbaka i lunken med rutiner. Ska bara se till att få in lagom med aktiviteter för lillen och mig. Och så får man längta efter J som är på jobbet hela dagarna. Antar att E tycker det är kul att gå till dagis också och träffa kompisarna på dagarna.

Jättefina bilder från helgen. Så roligt att ha kalaset i parken. Där det finns så många fina lekställen. Om du är trött på värmen kan du ju skicka hit lite. Jag saknar den där förlängningen på sommaren. Här känns det verkligen som höst nu. Grått och regnigt. Verkar som resterna av Katja kommit hit nu för det blåser också! Men, men... Det är bara att göra det bästa av det. Mysa inne. Och så finns det ju inget dåligt väder... ;) Vilket stämmer bra just nu, haha, jag har inga regnkläder med mig alls. De ligger i förrådet! :)

Ha en fortsatt bra vecka, och lycka till med jobbsökeriet som sagt. Vi håller tummarna!
Kram kram

KARLAVAGNEN sa...

PRECIS, på slutet kom det! Du fixar detta. Håll dig till sanningen, framhåll dina bra sidor. Språk talar du bra om inte utmärkt (när den svenska medelmåttan som vi alla bär med oss vrålar HELKASST). Fixa alla stavfel och kolla sid numrering och glöm inte skriva attachment x4 rader under signaturen. Sätt gärna plats annonsens ev. referens nummer i CV uppe i heading (hjälper stressade HR människor). Å så är jag bergis på att du aldrig skulle göra det, men jag nämner det ändå: Alltid tillräckligt med frimärke och absolut inte använda kuvert eller brevpapper med företagslogga, samt slutligen din privata adress och inte ev företagsadress som adressat. But allt detta vet du ju redan. Men jag har sett ett och annat genom åren... Lycka till!

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
ja, jag gillar vardagen faktiskt. och E tycker det är superkul att träffa sina kompisar på dagarna. :-)
Tack också för lycka till! Tror det komemr behövas, men hoppas att det inte ska vara omöjligt.
Kalaset i helgen var jättebra och att vara i Parken är super!
Hoppas ni får lite finare höstväder snart!
kramar!!


Karlavagnen,
å tack för alla tips!! De jobbannonser jag har svarat på tidigare så har jag satt referensnumret i en header faktiskt och det har varit bra. Nu har jag inga direkta annonser i åtanke men tänkte försöka ta kontakt med företag och kolla upp om man kan få sk "Informal meetings" med dem. Och då vill man ju gärna skicka CV eller ha med det. Ska även kolla upp siter där man kan lägga ut sitt CV.
Kram!!

Fröken fräken sa...

Visst är det svårt med att få till ett CV. Ja man är ju van hur det är i Sverige och så är det nästan tvärtom här. Jag är jättedålig på att sälja mig själv.
Jag hoppas att du får ett jobb du trivs bra med och känner dig stolt över. Jag tror på dig.
Kram

Saltistjejen sa...

Fröken Fräken,
ja det är klurigt och krävs ju lite erfarenhet också. För upplägg och så. Det är dessutom lite olika beroende på land, och bransch tror jag.
Tack också för din jättefina kommentar!!! :-)
Kram!!

Cosmopolitan sa...

Haha! Jag sitter precis med samma själv. Har hittat en annons med mitt drömjobb. Måste verkligen få till detta... Har även suttit och skrivit frågor att ringa och fråga kontaktpersonen. Jag hatar sånt här, tycker det är jättejobbigt.
Lycka till med ditt!

anna of sweden sa...

Här filas och copyas och deleatas det också ...

Lycka till i ditt jobbsök!

olgakatt sa...

BLOW YOUR TRUMPET, SALTIS!

(Ordverifieringen är bra om än litet läspig:thror;)

Saltistjejen sa...

Cosmopolitan,
oj vad spännande!!! Hoppas verkligen att du får ditt drömjobb! Själv har jag inte alls hittat något jobb utan filar mest ändå för att kunna kontakta lite folk nu framöver.
Lycka till!!!!!
:-)


anna of sweden,
ja du jag vet ju att dy är i samma sits fast nu i Sverige.
Lycka till och hoppas att det går bra för dig med!
:-)


olgakatt,
hahahaha ja det ska tutas på bra nu. ;-)
Kram!!!

Annika sa...

Det här kirrar du, det vet JAG!
Du kommer inom snar framtid att ha ett jobb, och jag tror du KAN sälja dig själv jättebra!
Exakt, det är såå viktigt att resumen är utan stavfel och skrivfel, men det är ju sådant som fixas till lätt.
Ett bra cover-letter ska ju till också, men det fixar du med bravur.

Ja, nu är det sådan där perfekt "svensk sommar" 30 grader och sol. Jag vill också gärna ha höst. Har inget emot det alls...
Här är ju hösten så vacker dessutom...
Lycka till Saltis. Jag håller ALLTID på dig!!!
Kramar!!

Charlie sa ... sa...

Anna,

Javisst, det här fixar du! Jag har läst en hel del resumes då jag anställt flera personer här. Hojta till om du kör fast och vill ha feedback!

Det har rent generellt varit en process att arbeta här. Anställningsintervjuerna kände jag mig bekväm med, däremot hela arbetskulturen här tagit tid att navigera sig fram i, att hitta en bra plattform där jag som svensk både har kunnat behålla min "egen stil" samtidigt som jag utvecklat mig själv och blivit tuffare.

Låter bra att blow the trumpets, som Olgakatt skriver ;)

Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
haha TACK! Du är så go! Ja, vi får väl se. Men som sagt man måste börja någonstans och nu har jag börjat. :-)
Cover letter är jätteviktigt get med oct get måste jag också fila fram ett. Men resumen är viktigare just nu eftersom jag funderar på att lägga ut en sådan eller en CV på någon av "jobbsökarhemsidorna" som finns. Typ Monster och Linkedin.
Och lite hacker höst vore verkligen något det!
Kramar!!!


Lotta,
å jag kanske hör av mig till dig senare då om ja har frågor eller om du ev skulle kunna kasta ett proffsigt öga på det hela. Jag inser också att det kommer bli otroligt annorlunda att arbeta här ute i den "riktiga" världen utanför universiteten. Tror det kommer bli en rejäl kulturkrock för mig på många vis. Men jag känner mig ändå redo att prova nu. Sedan handlar det ju även om olika företagskulturer också såklart.
Kramar och TACK igen!!!

Anne-Marie sa...

Ditt inlägg väckte verkligen minnen av timmar av petande och ordfilande. Jag tillbringade lång tid för att få ihop min amerikanska resume/cv. Men jag måste faktiskt (nu är jag osvensk och trumpetar ;)) säga att jag är riktigt nöjd med den. Och visst är det svårt att framhäva sig själv eftersom vi inte vant oss vid det. Självklart grejar du det här Saltis. Och som Annika skriver - ett bra cover letter hör ju också till. Kramar!

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja det är ett putsande och filande innan man är "färdig". Men det krävs lite tid för utan ett bra CV/resumé blir det än svårare i jobbsökandet. Ditt gav ju bra resultat! :-)
Kram!!!

Trillingnöten sa...

Ja, att "behöva" tävla och säga att man är bäst och bättre än alla andra ev tusen som söker, det är svårt :) Men till sist kanske man blir desperat och skriver nåt riktigt bra! Du kommer att lyckas. Skriv ned det du vill ha sagt, titta på det igen och vrid upp volymen 100% och skriv om :)

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
haha ja till slut kanske man blir desperat... ;-) Fast tyvärr tror jag det känns svårare ju längre tid som går eftersom man kanske tappar självförtroende då? Men men, vi får se hur det går.
Jag hoppas att det inte ska dröja alltför länge bara, men är beredd på att det verkligen kan ta lång tid.
Kram!!

KARLAVAGNEN sa...

Å håll CV:n upp till max 3 sidor, och introduktionsbrevet till max en sida. Fokusera på just utbildningar och erfarenheter som är viktiga för just det jobbet. Fast allt det där vet du ju också, å som någon sa, be en vettig amerikansk kompis ta en titt på det om du inte har tillgång till någon HR människa.

Stef sa...

Åh det där med cv är inte lätt! Jag tycker det är jobbigt att få ihop nåt riktigt bra. Och man bör ju uppdater sitt cv lite då och då fast man har jobb ifall man nu skulle behöva det. Nu när jag skulle söka jobb i somras så hade jag inte gjort ett nytt cv på tre år, den var ju gammal som gatan. Men cv programmen på datorn brukar vara bra, där kan man få en grundmall iallafall! Lycka till! kramar

Anonym sa...

Det låter svårt.
Puh! Tänk jag har gjort mitt nu. 43 år i samma skola . Det behövdes inga cv till det även om jag bytte uppgifter med åren.
Kram och lycka till. Jag blev så imponerad av din verksamhet när du berättade om forskningen. Du behövs säkert!!

Millan sa...

Ja josses det ar inte latt det dar med att forsoka mota bort Jante och vaga beratta for andra vad man faktiskt ar bra pa! For oss later det som skryt, som ar nagot av det fulaste vi svenskar vet, men i andra lander ar det det som galler! I england ar det nog ett mellanting som galler egentligen...

Men du, vad spannande anda att soka nagot nytt! Prova att gora nagot annat!! Det ar ju det som manga drommer om, men som ar svart att ta tag i nar vardagen med jobb och annat rullar pa! Vet du alls vad det ar du skulle kunna tankas vilja hitta pa??

Kram och lycka till!!

Emma sa...

Inte lätt det där...men samtidigt som det kan vara svårt för oss svennar att skryta (ja det är ju så vi ser det även om vi jobbar på att låta bli) så tror jag att det är nyttigt också på ett personligt plan.

Jobbigt just när man sitter där, arbetslös med sin resumé - men sen när du får ett jobb -vilket du får- kan du tänka: Det var ingen slump, jag fick tjänsten för att jag är bäst!

Saltistjejen: bäst på sitt!

Hoppas du får ett jobb där du trivs denna gång!

Desiree sa...

Ja det är ju inte lätt och inte de bästa tiderna just nu men helt rätt ändå att ta tag i det hela och hoppas och tro på det bästa. Jag tror nog att det löser sig. Det finns nog gott hopp om att du ska finna något som passar. Tänkte du i första hand söka inom privat sektor istället för akademin? Har ni fått era green cards förresten? Söka jobb är ju ett heltidsjobb. Men jag tror nog att det löser sig för dig ska du se. Du är duktig och har många fina publikationer bakom dig.

Anne sa...

Jag är helt säker på att du snart kommer landa i ett nytt jobb som du kommer supertrivas med. Helt säker och lugn är jag över det. Som du säger, det gäller att inte nedslås av alla svarta rubriker och artiklar, dystra tider javisst men man kan ju inte sluta tro på framgång, sig själv och jobblivet för det. Du kommer inte bara få ett jobb snart, utan du kommer få ett riktigt BRA jobb som DU kommer att trivas med och vara lycklig få gå till (kanske inte varje morgon men de flesta...).
Jag tror det är värst för de som är nyexaminerade, de som står där i början av karriären och ska ut. Det är nog riktigt tufft just nu. Visst, svårt för många så klart men så så mycket lättare om man är som du, dvs har erfarenheter med sig, har gjort en massa och faktiskt har en CV/resume som inte bara listar recently graduated.
Som Desiree säger, söka jobb är ett heltidsjobb, det tar både tid och energi. Önskar dig all lycka till!!!!
Fortsätt gärna berätta eller begär peppning om du behöver med allting som rör resume, jobbsök överhuvudtaget!
Hur går dina tankar mer konkret, vad skulle du helst av allt vilja göra?? Fortsätta inom akademien eller industrin?
Vad jag tycker är himla synd är att det verkar vara rätt vattentäta skott mellan akademien/industrin, visst det finns ju massor med undantag och vägarna korsar ju åt båda hållen men tyvärr verkar det vara rätt låst. Antingen är man hela sitt yrkesliv/karriär inom akdemien eller så väljer man industrin efter PhD-examen eller kort tid efter postdoc men sen är man "fast". Återigen, inte alltid men har känslan det är så alltför ofta. Akademien och en karriärstege inom den världen förutsätter meriter från just akademien, det man värdesätter, det man ser till. Inom industrin vill man inte ha in annat än RCG (recently graduated). Vi har pratat en hel del om detta med min M, han gick ju till industrin efter sin examen, han jobbar på utvecklings-och forskningsavdelningen på Intel och där anställer de bara RCG. Hart förstått att det är så här inom många företag, inget unikt. Det kan jag tycka är lite sjukt faktiskt. Samtidigt, om han vill tillbaka till akademien efter x-antal år (vilket inte är helt osannolikt) så kommer hans meriter från industrin in gynna honom om han vill göra en karriär inom akadmien utan där är det andra trappsteg som gäller, andra meriter som värdesätter.
Industrin vill ha PhD men i övrigt värdesätts inte mer akademiska erfarenheter alls, man vill kunna "forma" de anställda också. Inom akdemien tvärtom.
Babbel, babbel. Lycka till med allting i alla fall! Det kommer gå BRA!!KRAM

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
japp min resume är nu ganska exakt 3 sidor. Har fått rådet tidigare att hålla den 1-3 sidor, men klarar inte att få de kortare än 3 som det känns nu. Ett cover letter har jag sänt tidigare när jag sökte ett jobb i våras och det var ungefär 1 sida. :-)
Och ja, jag ska be flera ta en titt bara för att få fler ögon!
Tack!
Kramar!


Stef,
ja egentligen bör man uppdatera lite regelbundet eftersom man ofta lär sig nya saker hela tiden när man pluggar och jobbar.
Kram!!


Anonym,
tack! Jag kommer dock inte fortsätta forska. Inte inom akademin i varje fall OM jag får som jag vill. Skulle helst vilja gå över till att skriva mer och även använda mina erfarenheter från mina forskningsår.
Måste vara skönt att vara "klar". Nu väntar helt nya saker för dig i livet! :-)
Kram!


Millan,
javisst är det så. Man vill helst säga "njaaaeeee jag kan liiiite men inte är jag någon expert direkt...." på de flesta frågor man får tycker jag.... ;-)
Det enda jag vet är att jag INTE vill fortsätta forska inom akademin. Det är inte min grej alls. Nu funderar jag mycket över Scientific/medical communications eller så. Kanske som medical writer eller ngt liknande. Det svåra är väl att få ett första jobb så att man kan skrapa ihop lite icke-akademisk erfarenhet också. :-)
Kram och TACK!


Emma,
jomen visst ÄR det nyttigt! Vi behöver faktiskt ofta fundera över vad vi egentligen är bra på. Vilka är våra starka sidor? Det skulle vi egentlige göra inte enbart i jobbsökarsituationer utan i livet i allmänhet. Och inte döma oss för hårt utan faktiskt kunna känna stolthet och glädje över det vi kan och är bra på. Tyvärr är det oftare så att folk (iallafall svenskar) ofta ser på sig själva med ett "äsch, det DÄR, DET är väl inget....!" Synd.
Kramar gulle du!


Desiree,
jag hoppas så och tröstar mig med att det inte är panik än så länge. Vi kan betala hyran och dagis och behöver inte bo på gatan... ;-)
Jag vill helst till privata sektorn nu ja. I varje fall INTE stanna kvar inom akademin om det går att hitta något annat. Funderar som sagt en del på Scientific/medical communication och då som t ex medical writer eller liknande, Dels för att jag tycker om att skriva och är rätt bra (grattis till min egen komplimang! ;-)) på det, och även för att det inom den typen av yrken finns tjänster där man INTE KRÄVER tidigare erfarenhet utanför akademin. Annars kan ju just Det vara lite knepigt.
Kram!!


Anne,
å jag hoppas verkligen att jag gör det. Lite pendlar jag mellan förväntan och deppighet ang detta med jobb. Men jag hoppas såklart att jag ska hitta ngt som passar mig. Sedan håller jag med dig om att det tyvärr är alldeles för tätt mellan forskning inom industrin och akademin!! Varför det är så har jag fortfarande inte riktigt förstått. Inom biomedicin har det dock vänt liiite eftersom en hel del företag faktiskt använder akademiska forskargruppers resultat och samarbetar med dem. Min förra grupp på KI hade t ex ett samarbete med ett företag i Lund.
Lite är väl svårigheten JAG sitter i också den att jag inte har ngn erfarenhet från icke-akademisk forskning och därmed måste hitta jobb där man rekryterar på sk"entry level" dvs ingen icke-akademisk erfarenhet krävs. Och jo, jag lär säkert återkomma till detta senare på bloggen, haha!
Kramar!!

pratglad sa...

Hinner inte skriva något långt.. men jag HEJAR stenhårt på dig!!!

Peppkramar och pompomdans!

Saltistjejen sa...

pratglad,
TACK vännen!!!!! :-)
Kramar!

Taina sa...

TA I! För det är verkligen det som gäller. Men jag har också sett exempel på där personer som tagit i och hamnat på intervju sedan falerat då de inte håller måttet. En balansgång det där. Men visst ska upplägget vara lite mer på hur jäkla bra du är och varför de skulle anställa JUST DIG! Men det jag har erfarit här är att beskriva sina stolatset ögonblick i arbetslivet, dvs My Achievements. Och med tanke på allt du har gjort så som publicerat artiklar så har du ju massor att berätta skryta över! KÖR så det ryker Saltis! Jag håller tummar och tår!

KRAMAR!!!

Saltistjejen sa...

Taina,
haha! Visst ska man ta i. MEN som du också nämner så gäller det ju att man har lite att visa bakom fasaden också. Att inte bara vara ett fint omslagspapper. ;-) Så balans är nog viktigare än man kanske tror. Att visa vad man har men samtidigt kunna "backa upp" det.
Tack för pepp också!!!
KRAM!

Anne sa...

Läste nu egen svarskommentar till mig plus de andra till bla Millan och Desiree och där du skrev lite mer om vad du helst skulle vilja. Vet du, det låter som DU!!! Det känner jag spontant utan att jag känner dig IRL, men det jag lärt mig om dig är att det skulle passa dig perfekt. Åh, måtte du kunna halka in på den banan. Det låter som nåt som skulle passa dig så perfekt. Även om du inte har ren och direkt erfarenhet, så har du ju indirekt massor med erfarenhet. Vinkla och vrid på allting så det blir att verka som du har "mer" inom det området. Ja, du vet vad jag menar...det där som amrisar är så bra på. De kan ju få det att låta som värsta meriten att ha svängt burgare på McDonken...
Kram igen

Saltistjejen sa...

Anne,
tack! Ja jag vet ju inte exakt vad sådana jobb innebär men det jag har hört och förstått så tror jag att det skulle kunna vara något för mig absolut!
Tack för ditt stöd och din peppning! :-)
Kramar!!

Loppan flyttar västerut... sa...

O jag är nog lite sen med min kommentar men hur som helst. Du verkar vara en sådan klok, kompetent och klurig tjej o det är inga tvivel om att du kommer få ett jobb. Resan dit är klurig med också väldigt utvecklande. Ett tag i livet hade jag som hobby att söka jobb, även om jag inte hade någon som helst lust att byta. Jag testade mej fram med olika CV o brev, kollade vilka av dem som var framgångsrika och fångade intresse. Fick öva på anställningsintervjuer, o lära mig att tacka nej till erbjudna jobb. O jag lärde mej framför allt att en jobbansökan alltid har två parter, lätt att glömma.
Du kan också googla fram andras CV som var lyckade, där kan man se vilken nivå man kan lägga sig utan att skämmas eller göra bort sig. Du är duktig, o det ska baskemed företagen du söker jobb på få veta, o fattar dom inte det är det deras loss. På dem bara, du om någon kan!
Hejja dej fina Anna, ha en fin helg!
Kra

Saltistjejen sa...

Loppan,
å TACK vad söt du är! Ja, jag tror att det handlar mycket om att skaffa sig erfarenhet också. Just med att söka jobb för det är så speciellt det med. Sedan är jag helt på det klara med att det handlar om TVÅ sidor när man söker jobb. De ska vilja ha en MEN man ska SJÄLV vilja ha dem också! ;-)
KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Du kommer få det där perfekta jobbet snart, det vet jag! Och då menar jag inte att det finns ETT drömjobb utan det kan ju finnas flera som passar in så att säga, t ex just nu i ens liv. Men förstår att det känns lite trögt och pessimistiskt just nu. Men på ett sätt är ju den akademiska världen/forskningsvärlden en som alltid tuggar på så att säga. Det kanske inte finns pengar för nya tjänster osv men det är ju alltid folk som slutar och poster som måste tillsättas så att säga.

Det jag tycker är svårast är just att få fram det där bästa med en på så få rader! T ex bara en sida CV (fast i din värld får man nog ha många sidor!) och en sida brev!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
å jag hoppas ju det såklart! Men det svåra för mig är nog "första" jobbet nu. Alltså jag vill ju INTE fortsätta inom just akademin helst, och vill ut på "privata marknaden". Att få det första jobbet där är nog det svåraste tror jag. Men jag hoppas såklart.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Aha, läste lite dåligt. Det är ju lite svårare och kan ta längre tid men det kommer gå till slut! Är det typ läkemedelsindustrin o dyl eller vad för slags bransch?

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
funderar en hel del på t ex Scientific communication eller liknande. Typ medical writer eller så. Till att börja med. Där anställer de ibland på¨entry-level. För det är som sagt detta med erfarenheten (eller brist på sådan) som är svårast för mig just nu när jag ska "byta fält".