lördag, september 03, 2011

En dag på Bronx Zoo

Igår, fredag blev det en tur till Bronx Zoo. Jag och Lill-Skruttan träffade våra kompisar C och C´s mamma K uppe på det stora Zoo:t. Vädret var helt perfekt och det blev en väldigt bra dag. Både Lill-Skruttan och C verkade väldigt glada och uppspelta av att få träffas igen efter att inte setts på en vecka. Såpass kul att de så fort vi var tillbaka i stan igen efter utflykten ville fortsätta leka hemma hos C. Jag och K hade väldigt trevligt ihop med varandra och med tjejerna så det blev en mycket lyckad dag för oss alla!

Vi åkte "the Wild Asia Monorail" för första gången. Här köar vi i väntan på tåget.

En av de stora djuren vi såg från tåget - Noshörning!

Och elefanter!

Tjejerna kollade dock ungefär lika mycket på andra saker som på djuren vi passerade. Jaja, huvudsaken var att de hade roligt...!

Efter lunch blev det Kamelridning! Det var Lill-Skruttan som själv ville. Hennes kompis C hade redan ridit så nu ville hon själv prova.

Här är vi!! 
Fotot är ett sådant där de tar på Zoo:t och som man kan köpa i efterhand. Vanligtvis köper jag sällan sådana kort men detta var rätt kul att ha tycker jag.

Giraffer och strutsar 

Självklart en tur på "The bug carousel"!



Och så innan vi gick till "Tiger Mountain" var det glasspaus!

Jag gillar verkligen Bronx Zoo. Det är stort och finns mycket att se och göra där. Dessutom är det skönt att gå där även varma sommardagar eftersom man ofta kan gå i skuggan av svalkande träd.
TACK K för att du fick med oss idag!!

Imorgon är det lördag och första dagen på den amerikanska långhelgen "Labor Day weekend". Vi har inget planerat för denna långhelg men eftersom M kunde jobba hela dagen idag så kommer han kunna vara ledig största delen av helgen! Tyvärr har han börjat känna av en förkylning men vi får hoppas att den inte blir alltför jobbig. Och helst att den inte smittar...

11 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Jag har aldrig varit där men blir jättesugen när jag ser era fina bilder!

Vilka härliga dagar ni haft :)

Kramar och njut av den här fina dagen -- det blir en miniroad trip för oss

Kramar!

anna of sweden sa...

Så fint det ser ut. Mysigt att ha det så nära.
Och vad du och E är lika varandra där på kamelen.

Ha en fin Labor-helg!

Kram!

Saltistjejen sa...

Lotta,
det är ett stort zoo med väldigt mycket att göra och se! :-)
Hoppas ni får en riktigt fin roadtrip!
Kramar!!


Anna of Sweden,
ja det är himla bra att det är såpass nära. Haha så vi är lika där, ja kanske?
Hoppas ni har det fint där hemma i Höst-Sverige!
Kram!

Stef sa...

Ni hittar på så mycket roliga saker! Jättefina bilder! kramar

Saltistjejen sa...

Stef,
Haha, jo vi försöker väl så gott vi kan... :-)
Kram!!

Sara sa...

Hej och tack för bra blogg!!!

Du som verkar ha bra koll på New York, jag har en fråga. Vet du om listan på saker att göra min väninna skickade över är något att ha, se nedan? Jag och min tjejkompis ska åka över snart, är 40 plus så jag vet inte om denna lista innehåller lite för konstiga/tuffa saker för oss två? Det var min son som tipsade mig om denna, och speciellt det där badet...
New York lista

Har du några andra bra tips, en eller två saker som vi måste titta på? Tack tack, Sara.

olgakatt sa...

Även om Ella och C kollade annat än bara de exotiska djuren så verkar de har fått mer ut av besöket på Zoo än en bekants barn fick. Den ungen ville bara titta på gråsparvarna och myror på grusgången...

Saltistjejen sa...

Sara,
oj, vet inte om jag har sådär jättebra koll på NYC direkt. Kollade listan och jag kan mest säga att tennis har jag noll koll på. Inte heller en dela v de restauranger de tipsade om där. Turkiska badet har jag hört talas om men själv aldrig besökt. Brooklyn är ett "måste" tycker även jag. Men det är stort så kolla upp innan vad ni vill göra och se. Själv skulle jag rekommendera Williamsburg (som på listan) samt även Brooklyn Heights, Park Slope och jag gillar ju även Red Hook samt DUMBO. Men som sagt allt beror på vad ni vill göra. Att ta sig till Brooklyn är smart att antingen ta F-train eller att helt enkelt ta sig över till Red Hook med färjan (som går till Ikea ni kan kolla Ikeas hemsida för turlistan!) eller att promenera över Brooklyn Bridge (från City Hall på Manhattan) och sedan promenera längs med vattnet på Brooklynsidan. Till DUMBO kan mana ntingen ta en färja från en av pirerna nere på sydöstra sidan av Manhattan eller ta tunnelbana (tror att ngn av de gröna linjerna går dit samt kanske ngn gul?).
Empire State building är colt att besöka men ken upp är ofta lång så om ni ska göra det var där innan öppningstid på morgonen. Då brukar det vara minst folk. Annars är ju The Rock bra att ta sig upp i om man vill se Manhattan från ovan. Ofta mycket kortare köer där (vid Rockefeller Center).
Om ni vill dricka drinkar med utsikt kan ni antingen testa Mariott Hotel (tror jag det var) vid Times Square som har en bar som snurrar så man ser utsikten åt alla håll. Eller Mandarin Hotel som ligger vid Columbus Circle där de har bar och restaurang högt upp med fin utsikt. Andra bra cocktailställen är "PDT" (dolt ställe inne på "Crif Dogs" som för övrigt har urgoda korvar!) vid St Marks place, samt "Pegu Club" nära Houston.
Restauranger jag själv gillar är t ex "DW50" (molecular gastronomy), "Spice Market" (cross-over asiatiskt), "Lure Fishbar" (sea food), "DBGB" (jättegoda korvar amt burgare men även ostron och sea food) samt "Rodeo Bar" dom man vill lyssna på live musik (country/rock/singer-songwriter) samt äta en god burgare eller "tex mex", dricka stora margaruitas och ha en väldigt amerikansk inredning och "publik".... Hm kan inte komma på fler sådär på rak arm nu, men kolla gärna i min blogg på "rekommenderas och mat/restauranger. Kanske finns mer där. Allmänt så är asiatisk mat supergod här tycker jag! Thai, sushi, kina.... Ofta kan små "hål i väggen" ha riktigt bra mat. Men kolla gärna yelp eller Sagat för att ha mer koll på ratings. Har även en länk här till höger i bloggen till en hemsida som heter "Ett annat new york" och de har massor med bra tips på allt från mat till shopping! Kolla gärna den bloggen!
Bra shopping tycker jag är i SoHo och runt där.
Hoppas ni får en riktigt fin resa och vistelse här i denna fantastiska stad!
Kram!

Saltistjejen sa...

olgakatt,
hahaha ja men jag gissar att barnet ifråga var lika nöjt och glatt ändå. :-) Och det är ju det som räknas...
:-)

Anonym sa...

OK, tack! Kanske blir US Open nästa år iaf. Har hört att stämningen där är magisk.
Sara

Saltistjejen sa...

Sara,
hoppas ni får en jättebra resa hit! Och US Open är säkert väldigt speciellt. Själv är jag ingen tenjnisfantast, men har varit ett par ggr i madison square garden på hockey för att se NY Rangers spela (är hockeytjej...) och DET är otroligt kul! Superstämning!
Kram!