tisdag, november 22, 2011

Thanksgiving på dagis

Lunchen tidigare idag var jättemysig! Jag kom lite tidigare för att hjäpa till att karva kalkon och lägga upp på tallrikar som skulle bäras ut till alla barnen. Vi föräldrar samt lärarna fick sedan hämta vår mat själva. Det var så gott! Ena läraren berättade för mig att Lill-Skruttan varit så uppspelt hela förmiddagen att hon upprepade gånger sprungit fram till läraren och hoppat upp och ner och sedan kramat om hennes ben hårt hårt hårt. Och det märktes verkligen under lunchen att alla barnen var otroligt glada över att deras föräldrar var där och åt med dem. Tyvärr kunde W's föräldrar inte närvara nu när hans mamma inte jobbar på universitetet längre (utan en bra bit ner på Manhattan) så jag var lite "stand-in-mamma" för honom också. Som tur var var han och Lill-Skruttan placerade bredvid varandra så jag kunde lätt prata med båda två och hjälpa dem när de ville ha mer mat. På det hela taget var det en otroligt lyckad lunch och det är roligt att få se mer av barnen i deras dagismiljö.

När jag kom till dagis lekte barnen fortfarande ute på gården. Här W och Lill-Skruttan, som enligt dottern låtsades att de var tvillingar.

Här fick "tvillingarna" skjut av "mamma E".

Långbord med Thanksgiving lunchen uppdukad. Mycket god kalkon, potatismos (som Lill-Skruttans rum lagat), corn bread, sweet potatoes och cranberry sauce (som barnen i de andra pre-schoolrummen lagat).

Barn och föräldrar.



Lärarna berättade också att de på Circle Time hade pratat om Thanksgiving och sedan frågat barnen om vad de var tacksamma över. Svaren hade de skrivit ner och satt upp på väggen. De var rätt skiftande. Roligt tycker jag. 

Här är svaren på frågan vad barnen var tacksamma över.

15 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Vad bra att de får tänka efter vad de är tacksamma över. En stor spridning ser jag på vad man är tacksam för. :) Kramar!

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja jag tyckte det var fint. och sedan var det roligt att se alla svaren också :-)
Hoppas du får en fin Thanksgiving!
Kram!

Trillingnöten sa...

Vad härligt! Såna där saker är ju superkul! :) Och barnen tycker det är så himla kul!

Anonym sa...

Vilket fint dagis det ser ut att vara! Kul.

Katarina sa...

Vailket härligt dagis verkar gå på och jag lär mig så mycket nytt på samma gång! Kram

Desiree sa...

Mysigt och roligt. Hi hi tavlan där de skrivit upp vad de är tacksamma över vara ju bara hur gullig som helst.
Kram!

Äventyret framtiden sa...

En fin tanke i fostrande hänseende att skriva upp vad de är tacksamma för. Sådant brukar sitta kvar länge

Ha en fin vecka!

kramar!

Annika sa...

Ert dagis!
jag säger bara: Världsklass!!
Vad fint de gör hela tiden!
Tänk att få komma på en äkta, hemlagad thanksgivinglunch. DET är verkligen fint.
Sådan skilland på hur ES-luncherna är/var här.
tror jag det, att barnen var GLADA!!!
Å vad roligt.
OCh, vilken fin tanke att skriva upp allt som barnen är tacksamma över.
Gillar!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det var både roligt och mysigt!


paettannatsatt,
tack! Ja det är ett toppendagis! Visst var även du på Thanksgivinglunch igår på ett av dina barns skolor?


Katarina,
hahaha vad skoj att du lär dig en massa nytt! Jag gör det jag med. :-) Och dagiset är super!
Kram!


Desiree,
ja verkligen. Och visst var det fint att de satt upp svaren så vi föräldrar kunde se.
Kramar!


Pettas,
ja jag gillade också det. Kan ibland vara bra för oss alla att stanna upp och fundera lite över vad vi är tacksamma över att vi har här i livet. :-)
Kramar!


Annika,
ja jag vet ju inte alls hur det är på andra ställen vad gäller skolor och dagis. Vi har ju bara vårt att jämföra med, men vi älskar det verkligen! Och lunchen igår var både god, mysig och rolig.
Att de pratat med barnen om vad de är tacksamma över tycker jag är himla fint. Det är något man ibland skulle tänka på lite till mans och kvinns.
Hoppas T-givingförberedelserna går bra för dig idag!
Kram!!

Fröken fräken sa...

Vilken mysig dag på dagis. Det såg jättefint ut, kul för barnen att föräldrarna kunde komma. Ja listan på vad dom är tacksamma för är supergullig, jag gillar att E säger i "sitt zoo".

Kram

Saltistjejen sa...

Fröken Fräken,
ja det var en mysig lunch.
Haha ja jag tycker det var skoj att hon nämnde zoo:t och att hon kallar det "mitt" zoo. :-)
Kram!!

Taina sa...

Åh vad listan var gullig och LillSkruttan så tacksam över sina djur! Hahahaha!

Härligt att få vara med på dagiset och dela denna tradition med barnen. Förstår att E var uppspelt! Speciellt om de varit med och förberett och sedan få dela det med föräldrar.

Kram kram!!!

Saltistjejen sa...

Taina,
ja barnen hade nog sett fram emot detta en del tror jag så det var så roligt att kunna vara med dem. Och jo, E gillar att gå på zoot! :-)
Hoppas ni får en fin Thanksgiving imorgon!!
Kram!!

Steel City Anna sa...

Det var en rolig lista :) Skojigt barn som är tacksam för 'snack'. Mamma verkar ju poppis också :)

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
hahaha ja det var rätt roliga svar tycker jag. Gissar att de skulle ändras helt beroende på när man frågar också ;-) Kanske inte "mamma" men man vet aldrig haha!
Kram!!