onsdag, december 21, 2011

Bak

Igår bakade jag saffransbröd. Jag vet, Lucia var redan förra veckan men jag tyckte ändå det kändes bra att göra det nu då jag inte hann till Lucia. Nu har vi iallafall lite goda saffransbullar till jul. Om de inte äts upp innan dess... Vi provsmakade ett par igårkväll när vi var över till Familjen K på middag. De blev riktigt bra. Jag är alltid lite smånervös innan jag bakar här eftersom jag här använder torrjäst som jag inte tycker är lika bra som vanlig färsk jäst, men framförallt för att jag tycker vår gasugn är riktigt svår. Vi är inte riktigt vänner vad gäller bak. Svårt med värme som kommer enbart underifrån. Svårt att få färg på brödet. Ofta blir det väldigt bleka bullar. Och mina tidigaste år här tyckte jag även att brödet oftast blev supertorrt och trist. Nej, tacka vet jag elugnar. Jag har försökt justera mina recept lite samt grädda brödet i lägre temperatur än vad jag gjorde i elugnarna hemma i Sverige. Oftast blir det okej nu, men inte alltid. Denna gången blev det dock ganska bra tycker jag. Om några av er där ute har några bra tips angående bak och gräddning i gasugn tar jag tacksam emot era tips!

Jag rullade även en del som "vanliga bullar" eftersom jag inte orkade göra lussekatter av all degen.

Nu på morgonen ska vi till dagis för avslutningsfrukost där. Det ska bli mysigt. Om jag tar med några saffransbullar? Nej faktiskt inte. Så snål är jag haha! Men vi blir såpass många att jag då i stort sett skulle vara tvungen att ta med nästan alla bullar och jag vet av erfarenhet att icke-svenskar sällan uppkskattar just saffransbröd så mycket. Alltså blir det inga bullar idag. För övrigt är vädret trist idag. Regngrått och milt. Det kommer inte bli någon vit jul här i år. Men det är som det är. Tänk det är bara tre dagar kvar till julafton nu!

9 kommentarer:

Katarina sa...

Mmmm, vad gott det ser ut! Jag har också lite problem med gas ugnar,, så du är inte ensam! Vad gott det ska ha luktat,, jag kan sakna dofterna från julen allra mest!

Saltistjejen sa...

Katarina,
ja juldofterna är så underbara det tycker jag med. Både när man bakar pepparkakor och lussebullar. Jag kan sakna doften av hyacinter dock för det är ingen julblomma utan en vårblomma här. För mig är hyacintdoft verkligne något som får mig att minnas mina barndoms jular.
Kram!

Josefine sa...

Nästa år ska jag ENBART köpa lussebullar! =)

Jag blir visst bara latare och latare...

MARIA sa...

Hej! härligt att se att du bakar svenskt därborta!

Jag mejlade dig med mina frågor och undrar bara om de kommit fram? haft lite problem med min mejl. Du behöver inte stressa fram dom eftersom uppgiften inte ska vara klar förens efter jul.

Ha det fint!

Saltistjejen sa...

finelinan,
hahaha ja du här går det ju inte att göra så lätt. Så vill man ha så måste man baka... ;-)


MARIA,
å jag ska kolla nu! Jag brukar bara kolla den adressen då och då ifall ingen säger till här i kommentarsfältet att ni mailat. Bra att du sa till nu! Tack!
:-)

Annika sa...

Duktiga Saltisen!!
Jag har inte bakat saffransbullar :-(
Du är duktig, fina ser de ut också!!
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
tack! Det är rätt mysigt att baka tycker jag men jag har som sagt alltid lite svårt att sätta igång här just för att jag inte gillar gasugnen något vidare. :-)
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Inga tips tyvärr bara ett konstaterande att jag hade samma problem i vår förra lägenhet (nu har vi elugn) men däremot i min gamla lägenhet i Årsta så var gasugnen från typ 1938 så bra! Den var säkert ganska osäker och farlig men funkade bra gjorde den! :)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det handlar självklart även om hur pass bra eller dålig själva ugnen är. Vår är nog inte den bästa...
Men många har ju svårt med just att få färg på toppen av bröd eller gratänger eftersom det är undervärme.