lördag, december 31, 2011

Tankar inför det Nya Året

Så var det årets sista dag. Igen. Tycker de kommer tätare och tätare för varje år på något vis. Fråga mig ine hur det går till för åren har väl fortfarande 365 dagar? Där har det väl inte skett någon form av devalvering eller så? Men på något vis känns det varje nyår som om året bara rusat iväg. Och på samma gång kan vissa händelser som skedde i början av året kännas oerhört avlägsna. Jag har sagt det förr, men säger det igen, tiden är så konstig. Eller kanske snarare min egen tidsuppfattning. Kluven. Tudelad.
(Bilden från: realsimple.com)

Fredagstemat som Annika valde för gårdagen handlar just om Tankar inför det nya året. Så nu såhär när själva Nyårsaftonen är ungefär en kvart gammal eller ung, kanske jag kan försöka mig på några sådana. Jag kan börja med att säga att jag inte ger några nyårslöften. Har aldrig gjort faktiskt. Personligen har jag aldrig förstått mig på just Nyårslöften riktigt. Det brukar kännas så krystat. Varför ska man plötsligt börja lova sig en massa saker bara för att det råkar bli en ny siffra längsta bak på årsnumret? Nej, det känns inte alls som något måste. En ny start för vissa saker visst, det kan jag förstå att man kan känna sig motiverad inför. Gott så. Men att rada upp löften för att infria de där tankarna, det känns för mig bara bakvänt. För mig räcker Känslan långt. Känslan av att man vill något. Att det med det nya året kommer en förväntan och en förhoppning. Jag behöver inte sätta ord på Känslan utan försöker bara låta den föra mig in i det nya året och hoppas att den ska ge mig energi för de saker man vill förändra.

Däremot brukar jag under tiden kring Nyårsafton fundera lite över det gångna året och känna tacksamhet över de bra saker som skett. Och tänka framåt med en förhoppning om att det nya året ska visa bli ett fint år med fler positiva händelser och upplevelser. Och alltid alltid finns en liten glimt av förväntan inför det nya. Förväntan, men också en liten liten rädsla över att vissa överraskningar som det nya året ska bjuda på kanske kommer att vara jobbiga sådana. För man vet ju aldrig vad den där asken med okänt innehåll egentligen kommer att visa sig vara.

Inför just detta året 2012 så står ett nytt jobb högst upp på min lista. Nu efter nyår måste jag verkligen ta tag i jobbsökandet ordentigt. Speeda upp det hela. Lägga i en ny växel. Jag inser att det inte kommer bli lätt med tanke på att i världsekonomin ser ut som den gör. Och här i USA regnar inte jobben ner från himlen direkt, men än har jag hoppet uppe. Än har jag inte blivit desperat. Än både hoppas och tror jag att jag faktiskt kommer att hitta något. Förhoppningsvis något bra som jag kommer att trivas med. För det är ju det som kanske är det svåraste för min egen del vad gäller jobbsökandet. Att jag valt att byta kurs. Ta ut en ny färdriktning. Lämna labbandet och forskandet bakom mig och börja en ny bana. Vilket gör att jag inte har någon direkt erfarenhet för de jobb jag söker. Nybörjare. Entry level. Och att få in den där berömda första foten brukar som bekant vara det svåraste. Så det får jag jobba på nu. Få in min fot.
(Bilden från: longislandpress.com)

Och så hoppas jag såklart att jag kommer att fortsätta med min träning som jag faktiskt kommit igång med nu under hösten. Denna veckan har det dock blivit knapert med den, men jag känner en sådan glädje och motivation med löpningen att jag inte tror det kommer bli några problem att fortsätta. Nu går vi dessutom mot ljusare tider så att ta en morgonrunda i Central Park lär bli lättare och lättare framöver under våren.

Årets Stora Familje-händelse under det kommande året är ju att Svägerskan och hennes Loff äntligen kommer säga Ja till varandra! Officiellt då alltså. I slutet av augusti kommer bröllops-klockor-na att ringa och självklart kommer vi att vara på plats! Åååå, det ser jag verkligen fram emot!!!
(Bilden från: ebbaawestbyy.blogg.se)

I övrigt har jag nog inga specifika tankar kring just 2012. Jag hoppas som vanligt att det kommer bli ett år fyllt av roliga händelser och möten. Att vi ska få möjlighet att träffa våra vänner och våra familjer. Att alla vi känner ska få vara friska och må bra. Att vi själva ska få vara friska och må bra. Ja, ni vet alla de där sakerna som nästan låter som klyschor just för att det är exakt det som vi alla hoppas inför framtiden.


Avslutningsvis vill jag önska Er Alla 

ETT 2012 fyllt av 
KÄRLEK, SOLSKEN men också svalkande bris och ett och annat uppfriskande regn, GLADA ÖVERRASKNINGAR, STYRKA, GOD MAT och såklart god dryck, NÄRHET, ROLIGA HÄNDELSER, HÄRLIGA SOVMORGNAR men även en och annan soluppgång (för de är så vackra...), ÄVENTYR, MÅNGA SKRATT men glöm inte att även leenden smittar!

Bilden från: newyorkcruisetickets.com

Ring out, wild bells, to the wild sky,
The flying cloud, the frosty light;
The year is dying in the night;
Ring out, wild bells, and let him die.
Ring out the old, ring in the new,
Ring, happy bells, across the snow:
The year is going, let him go;
Ring out the false, ring in the true.
(Ur "Ring out wild bells" av Alfred Lord Tennyson från 1850)

14 kommentarer:

Coolaannna sa...

Härliga tankar Saltis!!

Roligt med bröllop. Inte alltför ofta nuförtiden man upplever det! Alla, hiihi, nästan alla ialla fall är ju gifta som man känner!!

Jag hoppas på många spännande möten 2012.

Nu önskar jag dig en fab kväll med din familj <3

Kram Anna

ExPIAtriate sa...

Brukar inte heller ge nyarsloften men pa nagot satt kanns det harligt med nystart! En liten psykologisk puff att man nu kan borja om, forandra det man vill och allt finns framfor en!
Hoppas ni far en underbar nyarsafton och en harlig start pa det nya aret ocksa!
Kramar!
Pia

bettankax sa...

Kloka tankar som jag lätt skriver under på. Avger inga nyårslöften, jag heller.
Önskar dig och din familj ett riktigt Gott Nytt År. Tusen tack för du delar med dig och därmed förgyller mina dagar.
KRAMAR!!

Annika sa...

Gott Nytt År!!!

Härligt med ett bröllop till sommaren! Något att se fram emot!!

Absolut inga nyårslöften här heller. Tycker också det är larvigt, och så svårt att infria dem.

MÅ 2012 bringa ett bra arbete till dig!!
OCH fortsatt god hälsa till alla!!

Stora kramar!!

Charlie sa ... sa...

Å gulle dig!

Så fint du skriver och jag känner lika. Nyårstiden gör att man reflekterar och det tror jag är bra.Men att lova en massa, nej. Däremot sköna upplevleser, vänner, kärlek, få vara frisk, skratta, sovmorgnar....allt det där!

Vi ses snart hoppas jag!

Gott Nytt År till dig, M och Ella <3

Kramar!!!

Anonym sa...

Inga nyarslöften här inte. Har helt slutat med det! Precis som du skriver, känns krystat. Däremot känner jag mig alltid lite förväntansfull inför ett nytt ar. Det blir lite av en clean slate de där första dagarna i januari...även om det sen brukar lunka pa i vanlig takt ;-). Önskar dig och familjen ett gott slut & ett riktigt gott nytt ar. Tack för alla fina inlägg Saltis!
Kramar, Lisa

Anonym sa...

Fina ord. Gott nytt år till dig och din familj!! Kanske vi skall försöka oss på en träff under nästa år också :-)
Stor Kram

Taina sa...

Så fint du skriver. Du liksom lyckas fånga den där känslan när du skriver på ett så smart sätt. Förstår varenda mening, varenda ord du skriver. 2012 ska bli ett bra år! GOTT NYTT ÅR!!!

KRAMAR!!!

Magdalena and Co in US sa...

Vill skicka Gott Nytt År kramar till dig och hoppas det blir fint

Magdalena and Co in US sa...

Glömde ju skriva att jag verkligen gillar det du skrivet, otroligt bra.

Trillingnöten sa...

Det kommer att bli ett bra år, det känner jag på mig :) Jobb finns nånstans bakom hörnet och kommer att dyka upp och bröllop är ju inte helt fel det heller :)Ha en fin start på det nya året! Kram

Anonym sa...

Gott Nytt år onskar jag den rara familjen bredvid Central Park.
Kram från Eva i Tyresö

Anonym sa...

Hoppas att dina önskningar för 2012 slår in. Nytt jobb och bröllop i augusti lät ju toppen!
Kram

Saltistjejen sa...

wienerbrödslandet,
tack!! Ja, du vet ju hur det är att önska jobb.... Hoppas det går bra för dig på den fronten också men det ser ju lovande ut nu för din del. Som början iallafall.
Bröllopet ska bli väldigt roligt!
Kram!!!
Önskar dig en fin fortsättning på 2012 också! :-)