söndag, januari 08, 2012

En dag i vänskapens tecken

Gårdagen var en dag som gick i vänskapens tecken. Lördagsmorgonen började med att vi väcktes av att Tazo jamade och jamade och jamade. När vi kom upp visade det sig att han satt vi ytterdörren och var helt upphetsad över något vitt som stack fram nere vid golvet. Det visade sig vara en "snöflinga" som Lill-Skruttans älskade vän R varit där med tidigare på morgonen. På den stod det "To Ella. Get well soon, Love R". Så gulligt!!! Han hade varit där och stuckit in den under vår dörr tidigare på morgonen. Nu pryder den insidan av dörren.

Såhär glad blir man när en av ens Bästa Vänner kommer förbi med ett "Krya-på-Dig-kort".

Lill-Skruttan var helt återställd så när M gått till jobbet (jo, han jobbar ju ofta ett par timmar även på lördagar och/eller söndagar) spelade vi först lite Busytownspel och sedan klädde vi på oss och gick till St Catherine's Lekpark. Vi hade bestämt att träffa ett par av Lill-Skruttans dagiskompisar där och det blev en förmiddag fylld av lek. Vädret här är återigen milt så gårdagen kändes det mer som vår än som januari. Vi hade uppemot 15 grader igår och sol, så jag såg till och med en del på stan i shorts och andra i T-shirt, även om jag tycker det var lite väl entusiastiskt. Tjejerna lekte ett par timmar tillsammans och hade hur roligt som helst innan det var dags att gå hem och äta lite lunch.

Lill-Skruttan och kompisen C klättrade.

Och har man kommit upp ska man ju sedan ner igen...

Som alltid är elefanterna poppis. Här först ensam sedan med kompisen O som också kom till parken lite senare.

Här matas elefanten...

kvällen var vi bjudna till M's gamla gymnasiekompis som flyttade hit till NYC förra sommaren. Vi sprang på varandra på Kyrkans Julbasar innan jul och bestämde då att försöka få till en träff. Hon och hennes familj bor otroligt fint i en stor lägenhet där man från vardagsrummet har utsikt över Central Park. Lill-Skruttan lekte en del med deras barn, framförallt den yngsta som är något år äldre än Lill-Skruttan. Bland annat spikades det en del. Och utklädningslådan utforskades. Det blev en mycket trevlig kväll med god mat och många skratt. Vi var inte tillbaka hemma förrän en bit efter 23 och då var Lill-Skruttan riktigt slut.

Middagen var otroligt god och efterrätten blev jag väldigt imponerad av. En frusen äggtoddy med konjak i ett litet äggskal att hälla över härligheten. 


Ja, och såhär blev vi efter att ha ätit upp äggtoddyn.... 

TACK för en riktigt trevlig och god kväll!!

Som sagt en mycket trevlig kväll och vi hoppas kunna träffas igen. Kanske blir det lite knepigt att bjuda igen, men finns det hjärterum finns det ju stjärterum. Vi har klämt in fler än 4 barn och 4 vuxna i vår lilla lya förr...!

Idag söndag, står en tur till Brooklyn på schemat. Vi ska dit för att träffa f.d Grannarna och äta Brunch med dem på ett av deras favoritställen där. Det ska bli kul. Lill-Skruttan har frågat ett par gånger efter W under den hör veckan så jag gissar att de kommer att tycka det är roligt att få ses igen. Det har iallafall gått bra för W med det nya dagiset och det är jag glad för. På Lill-Skruttans dagis ska de på måndag göra i ordning ett kort och välja ut en filt till W's Nalle som de ska skicka till honom med en hälsning från hans gamla Green Room Friends. Det är så himla gulligt tycker jag! Att de även nu efter att W har slutat, tänker på honom och involverar honom i barnens aktiviteter. Barnen saknar honom såklart så det känns så fint att de inte bara lägger locket på, utan verkligen pratar om detta med vänskap och längtan & saknad och att de även gör något konkret tillsammans med barnen. Det gillar jag och jag tror det hjälper barnen mycket i att bearbeta det här med att W inte längre är kvar hos dem utan har flyttat. Och det visar dem att vänner går det bra att vara även på håll.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Man blir faktiskt alldeles varm i hjärtat av att läsa om den fina vänskapen mellan barnen och presenten de ska göra och skicka till W´s nalle. Kul att ni ses med jämnamellanrum. Tror det är jättebra för Ella och W att de får hålla kontakten och inse att även om någon flyttar en liten bit så går det faktiskt bra att fortsätta vara vänner och ses.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
javisst är det fint att de gör så på dagis! :-) Barn har ju alltid så många tankar och frågor som du vill ventilera och jag tycker det är bra att lärarna verkligen lyssnar och att de gör ngt konkret med barnen så att de känner sig delaktiga. :-)
Vi tycker själva det är super att "Grannarna" inte flyttat längre bort än att vi lätt kan ta en t-bana och hälsa på dem!
KRAM!

Trillingnöten sa...

Vilken fin gest av R att ge en snöflinga :) Otroligt omtänksamt. Och en sån enkle grej som ger så mycket glädje åt mottagaren! Fantastiskt :) Va kul att det blev en trevlig kväll. Den där äggtoddyn verkar supergod! Verkligen proffsigt gjord :)
Tack för att du svarade på min Lutherfråga :) Jag kollade in första avsnittet igår och den var bra! Jag känner igen honom från Daddys little girls (en film) och han är grymt snygg tycker jag :)

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
visst var det gulligt!!!! De är så söta de här små med sina vänner. :-)
Kul att du gillade Luther!!! Jag tycker den är super och Idris Elba hör till en av mina favoritskådisar verkligen! Har ni inte sett "The Wire" måste ni verkligen göra det! Den är fantastisk!! Och visst är han otroligt manlig. :-)
Kram!!!

Annika sa...

Sött, och så fint med vänskapen.
Det värmer verkligen hjärtat. Jag blir alltid så gad då jag läser om den fina vänskapen ni ALLA har med så många.
SÅ ska det vara.
OCH, återigen, ni har sååå fint med dagis med finfina pedagoger!!
GULD!!
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Vilket väder det var igår! Folk gick utan jackor och det var värsta vårekänslan ;)

Vilken dag ni hade, lek och god middag med vänner. Precis som Annika tycker jag ni har så många fina vänner! Härligt!

Life is good :)

Kramar!!

Syster i söder sa...

Ååå den efterrätten fick vi hos våra grannar! Tydligen en efterrätt som gjort succé från teveprogrammet Halvåtta hos mig. :) Kanske har de hittat receptet någon annanstans men hade varit kul om det programmet spridit sig även till storstan :)

ExPIAtriate sa...

Ah vilken efterratt! Kan man fa receptet???? Sag sa himla gott ut!
Vad gulliga barnen ar och sa otroligt bra att de pratar och involverar barnen i allt. Harligt med vanskapsbanden, det ar sa otroligt viktigt med vanskap nar man flyttat utomlands! Man lar sig sa mycket av varandra!
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
Ja det känns så fint att ha bra vänner. Tycker det är extra viktigt när msn bor långt från familjen. Och visst är dagiset fantastiskt!
Kram!!!


Lotta,
igår var det verkligen otroligt varmt här för årstiden. Svårt att förstå att det är januari. Idag har set varit kyligare även om det inte alls är kallt om man tänker på att januari " borde" vara en av de kyligaste vintermånaderna.
Och visst är bra vänner otroligt viktigt! :-)
Kramar!

Syster i Söder,
jaså där ser man! Kanske hade de med sig receptet hit när de kom? Jättegott var det!! :-)
Kul att vi hann skypa lite igår också även om uppkopplingwn då var rätt usel.
Kraaam!!

ExPIAtriate wife,
Å jag får fråga för jag känner inte till receptet själv. Men supergott var det! :-)
Och att de små har sådan stark vänskap redan tycker jag känns så otroligt fint. Jag hoppas så att dessa kontakter på något vis ska hålla ett bra tag framåt.
Kram!!