fredag, mars 16, 2012

En riktig Mysfredag = Scooterköp + Pizza

Idag hämtade jag Lill-Skruttan tidigare på dagis och så gick vi till en affär och köpte en ny scooter (sparkcykel). Vi har pratat ganska länge om att köpa en ny till henne eftersom den hon fick i 2-årspresent inte varit så bra. För stor, svårmanövrerad och klumpig. Den scooter vi funderat på var Kickboard Mini Kick Scooter, vilket är den scooter alla hennes kompisar har och som man ser de flesta barn köra runt på här. Men efter att ha läst mer om den och dess "storebror" Kickboard Maxi Kick Scooter, insåg vi att Mini Kick snart skulle bli för liten. Lill-Skruttan är stor för sin ålder. Hon väger ungefär 40 lb (pounds) vilket motsvarar drygt 18 kg och maxvikten för Mini Kick Scootern är 44 lb vilket är strax under 20 kg. Den skulle därför endast räcka i knappa 2 kg till. Så trots att vi kände oss lite kluvna till den större Maxi Kick Scootern p g a att den just är snäppet större än Mini Kick och även är bra mycket dyrare så blev det ändå en sådan. Det känns lite konstigt kanske, för åldersrekommendationen för Maxi kick är från 5-6 år. Lill-Skruttan fyller 4 i sommar. Men när jag kollat upp vad genomsnittsvikten för en 5-åring är här, så är det faktiskt 39.6 lb. Och medellängden är 40 inches (101.6 cm). Vilket är något mindre (både längd och vikt) jämfört med Lill-Skruttan. Hon är alltså ungefär lika stor som en 5-åring....!

Jag och Lill-Skruttan kom till affären först och började titta oss omkring. Vi fick otroligt bra hjälp av en ung kille som genast plockade fram en Maxi Kick, men Lill-Skruttan som är ganska blyg ville först inte ens ta sig ur vagnen för att prova scootern. Jag lyckades övertala henne efter en stund genom att visa att vi kunde testa den i en av gångarna där det inte var någon mer än hon och jag. Efter att hon provåkt lite försiktigt fick hon välja färg. Det blev en grön! Och sedan en hjälm. Också grön. M kom lagom till hjälmprovningen och sedan promenerade vi hem tillsammans.

M monterar den nya Maxi Kick Scootern hemma.

Det gäller att hålla balansen eftersom just dessa Kickboard scootrar styrs med hjälp av vikt och balans. 

Till middag blev det pizza! Här är den lilla pizzabagaren i full gång med att fixa "topping" på pizzan. På min och M's blev det lök, champinjoner och broccoli medan hon själv bara ville ha tomatsås och ost.
Jag har dock fuskat och köpt färdig pizzadeg från Fresh Direct som är väldigt bra och god.

Här sjunger hon en Pizzasång de brukar sjunga på dagis.

Här är min och M's pizza.

Imorgon blir det picknick med kompisar ute på Roosevelt Island! Ett litet gäng från dagis ska åka över för att hälsa på en av dagiskompisarna som bor där. Självklart ska scootern med! Vi får se hur det går. Det kommer nog att ta ett litet tag för Lill-Skruttan innan hon lyckas få kläm på det där med balansen och hur hon ska styra, men jag hoppas att det ska gå bra ändå. 
Det är även St Patrick's Day imorgon den 17 mars. Vilket lär märkas här. Grönt grönt grönt överallt. Med tanke på att det är lördag kommer man säkerligen få se en hel del berusade personer iklädda grönt stå utanför de flesta pubarna i staden. För det brukar man se även när St Patrick's Day infaller en vardag. Men kanske kommer vi inte märka av det så mycket på Roosevelt Island. Vi får se. Lill-Skruttan tyckte iallafall det var lite lustigt att det fanns en "Patrick's Day". Kanske mest för att den enda Patrick hon känner till i nuläget är Svampbobs kompis....

14 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Funderar också på att köpa nåt sånt. Det är nog bra balansträning! Det ser så kul ut när de åker tycker jag. Vet faktiskt inte om jag själv skulle våga! hahaha

Desiree sa...

Scootern verkar kul och ni gjorde helt rätt som köpte den större till henne. Den ser helt perfekt lagom ut för henne här på bilden. Tror hon kommer ha mycket kul med den. Hi hi jag fixade också hemmagjord pizza här igårkväll att ha inför min tjejfilmskväll. Jättegott med just hemmagjord pizza. Ha en fin lördag och hoppas ni får se en del St Patricks day firande.
Kram!

Fourmum sa...

Mvill ha en sparkcykel, men jag har sagt nej och att hon ska lära sig cykla först. Men en sån där kickboard kanske skulle vara något. W, hennes tvillingbror lärde sig cykla förra året, men M är rädd och tycker inte hon har balans. Samtidigt är hon ledsen för att hon inte vågar, en svår balansgång.. Ha en underbar helg! Kram

Marie sa...

Snygg sparkcykel! Gillar färgen! Klart den ska med ut på utflykt! Man ser väldigt många barn med sparkcyklar här o det är verkligen ett bra sätt att ta sig fram!

KARLAVAGNEN sa...

HIhi! Måste erkänna att jag först tänkte: Men kära nån vad ska de med en Skoter till? Alltså snöskoter?! Hjärnsläpp. Ha en fortsatt skön helg!!!

Taina sa...

Vad bra att hon nu har en scooter hon kan manövrera och hänga med sina kompisar. Liisa har aldrig riktigt fastnat för sin scooter. Hon och hennes kompisar cyklar mest. De scootrar som används här på gatan nu är de motordrivna. Men vet du vad jag ska få prova på i Sverige (såg på agendan)? Seegway!!!! Snacka om att behöva hålla balansen. Holy cow hur ska det gå?

Mmm vad er pizza ser god ut. Liisa föredrar också bara tomatsås och ost.

Nu måste jag packa...Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja man styr och manövrerar ju med sin kropssvikt och med balansen så det är jättebra att öva balansen med tror jag. Jag tycker precis som du att det ser kul ut och skulle gärna haft en fast för vuxna. Tyvärr väger jag itne under 120 lb, abbars hade jag kunnat använda E's. ;-)
Kram!


Desiree,
ja vi hoppas det ska bli bra. E är ju inte sådär orädd som en del av hennes kompisar, och hon blir väldigt lätt frustrerad när hon inte känner att hon behärskar något till 100%. Men vi får uppmuntra henne.
Kul att du gjorde pizza du också igårkväll!
Det är så gott tycker jag. :-)
Kramar!


Fourmum,
å här känns det som om det kommer ta ett tag innan det blir ngt cyklande. Vi har inte plats för ngn cykel och det finns så lite utrymme ute att cykla på också. Så det blir nog senare. Jag tror nog att din M kommer att fixa det där med cyklandet snart ändå Ofta handlar det ju om att de "hittar nyckeln" på något vis. Så fort de gjort det så går det bra. Men visst, E är inte heller helt orädd och hon blir lätt frustrerad när hon tycker att hon inte klarar av saker helt och kan då bli så arg o ledsen att hon liksom "inte vill prova" längre.
Hoppas ni får en fin helg!
kram!


Marie,
tack! Ja jag var faktiskt glad att hon inte valde den rosa. Den var lite väl knalligt rosa och vi kommer ha cscootern i vardagsrummet så jag är glad att det blev en grön.


Karlavagnen,
hahahaaa snööööskoter!?!?! DU, jag förstår att du undrade. Men du är förlåten sjuk som du är just nu... ;-) Man tänker inte alltid så klart då. :-)
Hoppas nu att du snart blir bättre igen!
Kram!!


Taina,
nej jag kan tänka mig att om man har en cykel blir det säkert mer cyklande. Här är det dock vanligare med scooters eftersom vi bor så trångt att det är klurigt att härbärgera cyklar, plus att det är svårare att hitta platser ute att cykla på med barn. Visst har vi en innergård men den är lite för liten och full med barn och föräldrar då det blir vår och sommar. Central Park finns ju, men då måste man ta sig hela vägen dit. Bärandes en cykel??? Vi får se när det KAN bli en cykel till E. Just nu känns scootern som ett himla bra alternativ. Också för att hennes kompisar har sådana och de kan träffas och köra runt tillsammans! :-)
Kramis!

Katarina sa...

Åh, vad lycklig hon ska vara nu med en egen scooter!

Saltistjejen sa...

katarina,
hahaha ja vi HOPPAS ju det! Men i ärlighetens namn känns de nästan som om det är jag och M som är de lyckligaste.... ;-) Förhoppningsvis kommer hon att börja tycka jättemycket om sin scooter. Men jag är inställld på att det KAN komma att ta ett tag.
Kram!!

Sahra sa...

Molly brukar låna killarnas kickboard, men den är ju såklart alldeles för stor för henne. Vi har inte heller några ultimata vägar att åka på. Jag funderar ändå på att skaffa en till henne es hon tycker det är så kul. Ska hålla utkik efter det märket du nämner
Molly är också stor för sin ålder. Kanskei nte viktmässigt, fast det hänger såklart ihop med längden. Men hon är lång och jag måste handla kläder 5-6 år till henne. Både jag och mannen är långa och resliga så det är inte så konstigt. Jag uppfattar det som att din man är lång. Kanske blir lurad av bilderna. Hur är det med dig? Är du normallängd?
Låter som ni har full rulle i helgen iallafall. Ha så kul. Kram

Tack för fin pepp. Jag känner mig ganska confident, men det ändrar sig väl när jag väl är där.

Martina sa...

Fin scooter hon valde!
Och vilka fina pizzor hon gjorde! Jag brukar ocksa fuska med färdig deg ibland.
Ha, ha Svampbob! Jo honom känner man till!! Emma gillade honom väldigt mycket för ett tag sen, jag tycker att den är urfaning dock. Pa franska heter han Bob l'éponge och när vi var i Sverige tyckte hon att det var lite knepigt att säga Svampbob fyrkant sa det blev Svampbob Skinka!
Hoppas ni far en jättemysig dag idag!
Kramar

Anne sa...

Vad kul Ella fått en ny scooter!
Scooters är jättepoppis bland kidsen här också, ser små och äldre barn fara runt på de här grejerna hela tiden. Som jag såg att du skrev, förutom att det är kul för barnen tror jag också det är jättebra övning för balans, motorik och den biten.
Det slår mig när jag läser om er Lillskrutta att hon verkar påminna ganska mycket om vår tjej (av det vi ser hittills), vi har också en mer blyg, försiktig tjej som inte vill göra nåt om hon inte känner hon behärskar det till 100%, hon måste ha kontrollen och känna det innan hon släpper loss. Vi fick faktiskt höra från vår Pediatrican att det är typiska drag för väldigt smarta barn...vet inte om det stämmer men jag har ju känslan att både er flicka och vår är väldigt intelligenta barn i alla fall :)
Samma med folk, hon släpper inte in folk/kompisar helt enkelt och ibland kan det kännas jobbigt som förälder se hur hon får jobba lite, men jag tror och tycker att när man väl är insläppt i hennes "circle of trust" så har man en lojal vän, en glad och charmig tjej och i grunden tycker jag det är enbart positiva egenskaper att vara försiktig. Klart det är en balans, alla har vi våra svagheter/styrkor och man märker ju rätt snabbt vad just ens eget barn behöver lite mer peppning kring. Ni tänker och gör säkert likadant, men jag känner att jag vill hon ska få vara den hon är men samtidigt få uppmuntran av oss våga mer med det hon kan tycka är jobbigt. Du förstår.

En annan likhet. Vår tjej är förresten också stor, hon är utanför kurvorna vad gäller vikt och 95 percentilen för längd. Just nu, får se hur det blir då hon blir mer rörlig. Hon väger 30pounds och är knappa året så visst är hon tung.
Ha en riktigt fin helg! KRAM
ps vi läser just nu en barnbok vi fått från Sverige, en serie med Ella i, den vi har heter Ella och djuren. Tänker på er lilla tjej då vi läser den, känner ingen annan som heter Ella :)

Anonym sa...

Åh, det måste vara en mycket lycklig liten tjej ni har nu som fått en så fin scooter!=)

Det blev hembakad pizza här också i fredags kväll - mycket godare än köpepizza tycker jag!

Saltistjejen sa...

Sahra,
kul att Molly provar brorsornas Kickboard! Om hon gillar det så kan jag rekommendera detta märket men vet inte om den säljs i Sverige? Ursprungsidén är dock från Schweiz så jag tycker de borde sälja det i Europa men men man vet aldrig.
Haha ja min man och hans familj (iallafall på hans mammas sida) är långa (över medellängd) medan jag är kortare än medel. Men hon brås säkert på hans sida. PLUS att jag som barn var lång. Jag växte tidigt men stannade också av ganska snabbt efter puberteten. Kanske är E också lite tidig med sitt växande?
Nu hoppas jag verkligen att det gått bra för dig idag!!
Kramar!!!


Martina,
tack! ja det är så skönt att ha färdig deg ibland för då går "pizzabaket" så mycket snabbare. Och det är värt en del många kvällar. ;-)
Haha, ang Svampbob så håller jag med. jag har lite svårt för honom. Troligen för att den känns så "skrikig" och för att det ofta handlar så mycket om att de är elaka (på olika vis) mot varandra. Vet inte, men just den serien är inte på min topplista... ;-)
Här heter han SpongeBob. KUL med Svampbob Skinka haha! :-)
Kram!


Anne,
ja det verkar vara otroligt poppis överallt med scooter vilket jag förstår. Ett smidigt sätt för barnen att ta sig runt snabbt innan de kan cykla. Och även efter. :-)
Ja jag har också tänkt på att er lilla tjej verkar lite lik E i sin personlighet. Just det där med försiktigheten och att det tar lite tid innan hon släpper nya personer inpå livet. Allt har för- och nackdelar såklart. Och som förälder oroar man sig väl alltid för allt möjligt och omöjligt ;-) oavsett om ens barn är blygt/försiktigt eller väldigt modigt och gör vad som helst. :-)
Kramar!!!


pennysdagar,
ja hon blev gald. Men det tar nog ett par gånger innan hon känner sig riktigt vän med sin scooter tror jag.
Kul att även du åt hembakt pizza i fredags!
Kram!