onsdag, mars 07, 2012

Värme

Det ska bli varmt här nu. I två dagar i varje fall. Idag säger prognosen 16 grader och sol. I morgon upp emot hela 20 grader. Och sol! Det är helt galet varmt tycker jag såhär en vecka in i mars! Men visst, nu när jag gett upp hoppet om vinter så kan det kännas rätt härligt. Skönt! Det enda kruxet med sådana här sköna temperaturer är att det kommer kännas svårt att gå tillbaka till kylskåpskallt igen. För det lär det bli. Vår och höst skiftar temperaturerna alltid otroligt mycket här. Det kan ibland skilja ca 15-20 grader från en dag till en annan. Det svåra är oftast vad man ska ha på sig. För morgnarna är fortfarande kyliga. I morse när vi skulle göra oss i ordning för att gå till dagis var det 4 grader. Jag tror, precis som Annika sa till mig nyligen, att det kommer att bli en extremt tidig vår här i år. Eftersom vintern varit så mild att den nästan varit obefintlig så blommar redan flera vårblommor, och jag såg till och med ett blommande träd när vi var på Bronx Zoo i söndags. Jag vet dock inte vilket sorts träd det var, men jag har aldrig tidigare sett något träd blomma här i början av mars. Som sagt, den här vintern har varit så mild så mild. Nu får vi se hur våren kommer att bli.

17 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Underbart!

Anonym sa...

Så himla skönt med vår & solsken nu efter en grå vinter.=) Då behöver vi ljuset extra mycket! /Penny

Coolaannna sa...

Jag vill bo i NY!!! Det låteer såå jäkla häärligt..

Här blåser galet kalla vindar och man vill bara var inomhus.

Kram Anna

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
:-) Ja!!


Penny,
ja man är alltid lite utsvulten på just värme, ljus och sol såhär års.
Kram!


Coolaanna,
haha ja vädermässigt är det himla fina dagar nu då. :-) Och jag klagar faktiskt inte över värmen trots att jag fortfarande inte riktigt kommit över att vi inte fick ngn vinter i år.
Kram!

Channal sa...

UNDERBART! Jag längtar efter värmen! Idag var det svinkallt här hos oss... -8 grader och BLÅST! Det blir typ -18!! SOLEN KOM!!
ps.älskar bilden på dig skrattande med din dotter från maj 2011. dds.

Saltistjejen sa...

Channal,
ja jag förstår att ni är redo för lite varmare väder även hemma i Sverige! :-) Just vinden gör ju ofta att temperaturen sjunker drastiskt också. Eller att det KÄNNS som om den gör det.
Tack för komplimangen om bilden också! Det får mig att tänka på att jag borde förnya den samt headern snart kanske? :-)
Kram!!!

Annika sa...

Jag tog just min PW nu på em.
OJ vad varmt det är, och vad svettig jag är!
OCH imorrn 21 grader!! Otroligt.
Men inte så kul.
Jag vill att våren ska vara kall så länge det bara går. Värme får vi iallafall sen.
Ja, nog är det tidig blomning, och tidig vår.
Körsbärsträden i blom om drygt två veckor. UN-heard of!!
Underligt, underligt.
Jaja, visst, några varma dagar, men för mig får det gärna ligga runt 10 grader ett bra tag till.

KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
jag tycker det är skönt men min favorittemp nu under våren är nog runt 12 grader eller så. Då känns det inte så kallt men våren exploderar inte på samma vis som den gör om det är varmare. Då kan ju allt vara över alldeles för snabbt.... Jag är som du och tycker om när våren är lång så man hinner med att njuta av den!
:-)
Kram!

Anonym sa...

Vilka snabba temperatursvängningar ni har där borta US.
Alltså, om våren redan är på gång nu, hur het kommer inte sommaren att vara?! Huga om det blir i närheten av sommaren 2002 när jag var där. 30+ och vindstilla. Som en het ugn, det var inte så mysigt.
Här finns det tydligen också en massa vårblommor om man vet vart man ska leta..fast sånt vet inte jag. :-)

Har ni förresten någon Sverige resa till sommaren till Sverige detta år eller får det vänta med det ett tag?

KRAM!

Saltistjejen sa...

Jess,
ja det kan verkligen svänga snabbt här vädermässigt. Jag har inte riktigt vant mig vide det än trots att vi bott här i drygt 6 år nu.
Somrarna här kan verkligen vara allt annat än sköna! När det är som hetast och framförallt fuktigast då är det inte skönt!!
Vi ska till Sverige i sommar för M's syster gifter sig i slutet av augusti. Så ett tag blir vi där.
:-)
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Men å, jag missar ju den där värmen ;) När jag åker på morgonen är det ganska kyligt och jag tänker "jaha, det
är minsann kallt ännu"
- jag ligger efter helt enketl!

Kram!!

Katarina sa...

Härligt! Här blir man deppig om det regnar i två dagar, som nu.. Vi har cyklon väder och det flyter bilar i vissa stadsdelar..

Yeah, jag längtar efter solen igen!!
Njut av värmen!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
haha ja så är det ju på morgnarna. Men ikväll när jag kom hem (var på ett möte på kvällen) så kändes det otroligt ljummet att promenera i staden. DET måste du säkert få en del av också efter jobbet. :-)
Kram!!!


Katarina,
Men du, det låter nästan lite otäckt med sååå mycket regn! Hoppas att det inte är några som kommer till skada.
Kram!

Martina sa...

Det är så härligt med vår!
Då vet man att man har den bästa säsongen på året framför sig!
Kram

Saltistjejen sa...

Martina,
ja jag tycker mycket om våren! Här är det så vackert med alla blommande träd i staden. Fast min absoluta favoritårstid här är nog ändå hösten. :-)
Våren hos er måste vara otroligt vacker!
Kram!!

Gnuttan sa...

Vilken värme! Våren kom ju även hit, men senaste par dagarna har det faktiskt varit frost på morgnarna och ett par dagar har det t.o.m snöat. Nu skulle det dock hålla sig på plus igen, men ingen sol de nästa många dagarna...

Saltistjejen sa...

Gnuttan,
ja fast just nu idag 16 mars, är det regnigt och inte så väldigt varmt. Så det hoppar ändå en del fram och tillbaka. Fördelen med att det blir ett par dagar med något kyligare väder igen är att våren stannar upp lite och inte blommar över alltför fort.
Kram!