onsdag, maj 16, 2012

Social matdag

Idag började dagen med mulet och riktigt fuktigt väder. Fast inget regn, enbart dimma. Nu under dagen har det lättat lite. Fortfarande är det ganska fuktigt men nu lyser solen och jag hoppas luften ska bli lite torrare. Jag har spenderat dagen med en promenad upp till Harlem där jag lunchade med en kompis. På en liten men god thairestaurang. Gong. Jätteroligt att träffas och vi pratade lätt bort en dryg timme tillsammans. Sedan promenerade jag tillbaka hem igen. Under promenaden hann jag med en emailkonversation med en annan kompis och vi kom fram till att vi skulle försöka ses ikväll. Det är alltså våra närmaste vänner, Familjen K. Som bor i huset intill vårt. Jag erbjöd mig att laga middag men frågade om vi sedan skulle kunna ses hemma hos dem eftersom de har större ytor. Så nu blir det hemlagad köttfärslimpa (köttbullar till ungarna) och potatismos. Köpte lite mer lingonsylt på Fairway på väg tillbaka hem också. Så middagen får "lite svensk touch" med lingonen. En riktigt social dag med andra ord.

12 kommentarer:

Annika sa...

Härligt Saltis!!
Mysig matdag på det hela taget.
Trevligt att ni ska hem till era bästisar och äta ikväll, god mat ska ni får också, slurp!!
Här har det varit en strålande dag idag, lite varmt och fuktigt,men så soligt...
OCH det ser bara bra ut framöver. Love it!!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det känns som en riktigt bra dag! Och det är roligt att kunna fixa mat till fler än familjen ibland.
Här är det lite för fuktigt för in smak, men jag ska inte klaga. Detta är inget mor sommaren.... ;-)
Tror vi får ert fina väder imorgon och det ser ut att stanna över helgen.
:-)
Kramis!

Emma sa...

Här är det fuktigt och växlande. Puh. måste fixa AC!

Härlig dag! Mysigt med vänner över på middag också. Det är något jag planerar att göra ofta i vårt nya hem till vintern. Här i Montréal är det BBQ i parken som gäller nästan hela vår- och sommarhalvåret.

Saltistjejen sa...

Emma,
ja fukten är värst! Puh pust!
Att träffas och äta tillsammans är så mysigt tycker jag. Fast denna gången blir det delivery. Alltså JAG ska fixa maten men sedan leverera den haha! Vi bor så trångt att det ofta är enklare för alla att ses hemma hos Familjen K. Men jag vill inte att de ska stå för maten varje gång då. Så nu lagar jag till oss. Får ta med sedan i grytor. :-)
BBQ i parken låter mysigt. Vi har inte kommit igång med BBQ riktigt än men vi har ju grillar här nere på gården.
Kram!!

Anonym sa...

Vi har haft två likartade matdagar, på olika sidor av Atlanten.=) Det är så himla trevligt att äta & prata bort tid med vänner, & ibland får man göra det två gånger på samma dag.;-)

Saltistjejen sa...

pennysdagar,
haha ja det är lustigt att det blir så ibland. :-) Och visst är det mysigt och roligt att se vänner lite spontant och äta och snattra.
:-)

Charlie sa ... sa...

Vilken skön dag!!!

Å, jag skulle behöva en sådan dag.

Och visst är det gott med lingonsylt! Underskattat ;)

Kram!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja jag skulle önska jag kunde ge dig en sådan dag vännen!
:-)
Kramar!!

Desiree sa...

Vilken trevlig dag med mycket spontana träffar. Lunchen kanske du redan hade inplannerad förvisso men det är alltid nice med lite spontana saker. Det är toppen att ni har flera goda vänner som bor i närheten så att ni har utrymme för just sådant här och perfekt att ni tar tillvara på de möjligheterna. Jag bjöd hem en arbetskompis på middag i måndags helt spontant och det blev en otroligt trevlig kväll.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
Visst är sådana spontana träffar riktigt roliga. Ofta blir det så bra just för att de liksom "bara sker". Jag gillar det mycket. Vad roligt att din spontana måndagsmiddag blev så bra också.
Kram!

Cosmopolitan sa...

Så otroligt gott det ser ut! Mycket ska testas om ett par månader... Nu är biljetten bokad! :-)

Saltistjejen sa...

Cosmopolitan,
ja ni har mycket framför er! Vad roligt att biljetten är bokad också. Jag ska maila dig snart!!!
:-) Lovar!
kramar!