tisdag, juli 10, 2012

Klädinköp och "dealer"

Kort inlägg idag. Har en huvudvärk som börjar göra sig hörd där inne mellan öronen. Eller kanske snarare bakom ögonen. Ska ta en huvudvärkstablett snart. Stackars M har redan gjort det. HAN är min hjälte. Idag som alla andra dagar, men idag faktiskt lite mer än vanligt. Han är den som skött allt snacket med bilförsäljare, försäkringsbolag och annat löst bildfolk. Det är dealer hit och dealer dit. Nya dealer och omgjorda sådana. En massa samtal har det blivit idag har jag förstått. Telefonen har gått varm. Därav överhettningen i huvudet.

Själv har jag pratat med min blivande chef igen. Hon hörde av sig. Och uppdaterade mig lite. Jag inser att hon verkligen vill att jag ska börja. Snarare än snarast. Så hon har pratat med HR. Pushat på lite. De ska förhoppningsvis höra av sig till mig under morgondagen. Och om min blivande chef får som hon vill börjar jag jobba redan nästa vecka. Men allt beror såklart på hur fort papperskvarnarna kan tugga. Bakgrundscheck och annat.

Hennes samtal gjorde ändå att jag begav mig på en shoppingrunda. Jag bara MÅSTE köpa fler "jobbkläder". Jag hittade en del. Samt en väska. Bra. En början iallafall. Fast jag inser att när jag inte handlar på H&M (vilket är där jag oftast köper kläder) så är jag tydligen typ 1-2 storlekar mindre! Galet!! Jag har fortfarande svårt med storlekarna här i landet. Både att förstå mig på dem och att få dem att passa.


Och ja, så har jag varit till Hertz också för att klaga på en avgift de lade på mig när jag hyrde bil där för två veckor sedan. De var iallafall trevliga. Och även om de inte kunde ge mig pengar tillbaka fick jag en voucher (som ett presentkort) som vi kanske kommer kunna använda innan allt detta med den kommande bilen blir verklighet.

Ikväll ska vi försöka mota bort huvudvärk och surrande tankar med att lyssna på vår kompis Mr Blues (Chris Bergson) som ska spela på Jazz Standard. Det ser jag fram emot!

11 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Å vännen. Det är mycket nu! Förstår det. Snygga kläder har du hittat iallafall, verkligen. Det går absolut åt mer kläder när man är på ett kontor. Min garderob har vuxit de här åren, men också för att det är så lätt att hitta nedsatta plagg på outlets m.m.

Hoppas det ordnar sig nu med bilen!!

KRAM!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja det är mycket just nu. Känns som om det snurrar galet snabbt.
Oc kläder behövs verkligen. Särskilt när man som jag aldrig haft några andra kläder än typ "jeans och tröja" i vardagsgarderoben. ;-)
kram!

Desiree sa...

Ja det är som allra mest nervöst innan man börjat och innan man vet. Svårt att stoppa alla de där tankarna som konstant snurrar men det blir nog bra på alla sätt och det känns nog bättre när du väl är där på plats. Låter som sagt som du har en riktigt bra chef och då känns det som du kommer hamna på en riktigt bra arbetsplats med trevliga kollegor som kommer ta hand om dig i början då allt är nytt. Tycker du har hittat snygga kläder. Storlekar kan ju skilja mer än vad man tror mellan olika butiker och märken. Det som är bra i USA är att det är gott om personal som hjälper en i provhytten och man slipper klä på sig och springa ut och hämta nytt själv om det inte passar. Låter som en skön kväll att se fram emot med Mr Blues.
Kram och hoppas det ordnar sig med bilköpet så att ni kan lägga detta bakom er. Men förstår att det är ett stor investering och stort köp och en hel del att tänka på.
Kram igen!

Miss Marie sa...

Prickigt, älskar prickigt! Hoppas billetande löser sig, det är ju så stora summor det handlar om så man vill ju att allt ska bli rätt! Lycka till! :)

Taina sa...

Åhhh jag kan verkligen ta in den där känslan med alla dealers och förhandlingar och dokument. Det gäller att läsa det finstilta, ringa in allt som verkar vara marsianspråk och fråga dem. Ibland kommer det fram att de själva inte heller vet vad allt betyder. Hoppas det löser sig till det bästa nu.

Det här med kläder och storlekar är inte så lätt. Men gå gärna på PS, dvs Petite Small eller Petite storlek 2 eller 4. Kul med lite nytt och KUL att du eventuellt får börja tidigare!

Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
jo visst är det så. Det är så många om och om inte som snurrar runt. Sedan blir det ju extra mycket med detta eftersom det nu innebär att vi kollar bilar och försöker få våra NY State körkort också inom loppet av en månad ungefär. :-)
Och ja storlekar här är lite knepigt, men fördelen är att det FINNS en massa olika storlekar och som du säger är de flesta klädaffärer sådana där man lätt kan få bra service och hjälp. Det gillar jag!
Och igårkväll hade vi en riktigt härlig och bra kväll!
Kram!!


Miss Marie,
haha jag gillar också prickigt! Och randigt.
Kram!


Taina,
hahaha ja jag har verkligen tänkt på dig under de här veckorna. Kan inte ens FATTA hur mycket det måste varit när ni skulle köpa huset. Om DETTA är vad som är för "bara" att få leasa en bil!!!! och du har rätt, M hittade en del !fel" eller har ställt frågor de inte själva riktigt vet svaren på... ska man skratta eller gråta...? ;-)
Petite är bra för mig har jag insett men det är inte alltid de har det. Och jag har trott jag är en 6:a för det är jag på H&M och i Sverige, men tydligen är jag typ en 4:a eller kanske t o m en 2:a här alltså! Vilket känns lite galet.
Kram!!

Coolaannna sa...

Allt låter galet spännande. Så mycket för dig! Men ofantligt roligt tycker jag!'

Är lite dålig på att kommentera just nu men jag läser dina härliga inlägg!

Har nog kommit in i en down-period eller så är det semesterlunken!
Hoppas på det senare i alla fall!


Ha en fin dag! Kram

PS..jättefina kläder!

Channal sa...

Så fin du kommer bli i den kavajen och blusen! Tjusigt!

Hoppas huvudvärken har gett med sig! Mycket just nu i värmen! Lycka till med allt, jobb och bil!

KRAM Anna

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
hahaha ja du, galet spännande kanske är att ta i, men det är lite mycket just nu. Iallafall för våra huvuden och vårt annars så väldigt lugna vardagsliv... ;-)
Ta det lugnt du inte behöver du känna dig tvingad att kommentera! Sommar och ledighet är väl skönt!
Kram!!


Channal,
tack ja det hoppas jag såklart. :-)
Och mycket att tänka på just nu ja. Men huvudvärken försvann iallafall.
Kramar!

Millan sa...

Jo men HMs storlekar ar ju en fel! I det har landet ar en storlek 12 lika med en normal 40. Men i HM ar en storlek 12 = 38. Jag holl pa att bli knapp innan jag insag det eftersom jag alltid provade fel storlekar hos HM och tyckte att allt kandes for litet :-).

Kram!

Saltistjejen sa...

Millan,
jaså?!? DET hade jag ingen aning om. tror jag har samma storlek i H&Ms kläder i Sverige som här och det trodde jag var "den rätta" storleken. Jag vet att man här i USA har gjort om storlekarna för ngt år sedan, dvs justerat dem eftersom folk växt. Så det som förr var en 8:a är idag en 6:a osv. Lite konstigt tycker jag men de hävdade att de sålde mer kläder om folk fortfarande tyckte de var smala. ;-)