onsdag, augusti 15, 2012

Drogtestet - så var det äntligen gjort

Äntligen. I morse promenerade jag iväg till West Side för att få kissa i den där lilla burken. Labbet hade öppet och det tog inte alltför lång tid innan jag fick lämna mitt prov. Skönt! Jag nämnde att jag varit där men inte blivit insläppt under gårdagen strax innan stängning, men det enda de sa var att det var oturligt och att de stängde för nya besökare strax innan 16. Jag tycker de borde vara tydligare med detta och ändra sina öppettider till 15.30 eller 15.45 eller vilken tid de nu behagar stänga, men jag tror inte mina ord kommer att göra någon direkt skillnad. Oavsett så är det skönt att det nu är gjort.

Jag var lite nyfiken på hur detta med drogtestet skulle gå till. Man har ju sett i filmer, läst böcker och hört från folk om hur vissa försöker fuska. Så jag tänkte att det kanske skulle vara som vid dopingtester där man faktiskt kissar framför en person som har full koll hela tiden. Hur detta skulle gå ihop med de pryda amerikanerna var något jag funderat lite över. Nu var det inte så. Man fick kissa i enrum på en toalett. MEN det hela var ändå mycket reglerat och jag har svårt att se hur man på ett enkelt sätt skulle kunna fuska.

Eventuella väskor eller kassar man haft med sig fick lämnas kvar i undersökningsrummet. Man tilldelades sedan en burk och den var märkt med hur stor volym man minst måste lämna där. Den burken tog man med sig in på den intilliggande toaletten och så kissade man i den. Om man behövde kissa mer så fanns ju toaletten där också. Men som sagt, inte spola efteråt!! Burken skulle sedan omedelbart lämnas till sköterskan/labbteknikern. Man hade max 4 minuter på sig från det att man kissat. Dessutom fick man vare sig spola eller tvätta händerna förrän man lämnat över burken. Just det senare kändes lite sådär ofräscht tycker jag, särskilt som man skulle signera provet vid överlämnandet. Men så var det. Direkt efter överlämnandet testades provet med en sticka som mätte temperaturen. Detta var för att se att provet fortfarande var 37 grader och därmed en koll på att man inte använt urin från någon annan eller som man själv kissat vid ett tidigare tillfälle. Därav 4-minuters gränsen gissar jag. Efter att viss volym överförts till en ny behållare och denna förslutits, förseglats och signerats (det var viktigt att man själv kontrollerade när behållaren förslöts, och det var också då man fick signera den) gick sköterskan/labbteknikern och kontrollerade toaletten. Då fick man även lov att tvätta sina händer. Klappat och klart. Sedan var det bara att traska hemåt igen.

Efteråt promenerade jag hemåt genom staden jag älskar. Köpte mig en latte från svenska FIKA. Detta är väl den drog jag för använder regelbundet....

Passerade 5th Avenue


Nu hoppas jag att resultatet blir färdigt så fort som möjligt och att de kontaktar min blivande arbetsgivare så snart de bara kan. Förhoppningsvis redan under morgondagen.


*) De tre översta bilderna är lånade från: 
http://www.unitedphlebotomyservices.com/employee_drug_screening
http://www.mybinc.com/blog/category/drug-screening/
https://personalmoneynetwork.com/moneyblog/2012/02/17/congress-extends-unemployment/


13 kommentarer:

Liz sa...

Kul att hora hur det gick till, dom ar ju sa mycket for att kontrollera etc sa jag hade som du trott att man eventuellt behovde gora det med nagon narvarande i rummet som kunde se att man inte fuskade pa nagot satt..

Det ar ju ocksa bra for ens egen del att man far vara narvarande nar det forseglas sa att man vet att det inte blivit utbytt av misstag eller sa..bra med koll at bada hall sa att saga.

Hoppas nu att det ar slut pa strul coh att du kan borja nasta vecka var det va? utan vidare problem!

Stor kram!

Äventyret framtiden sa...

Pust! Så skönt att det är gjort.
Det har varit som en liten följetong ditt provtagande.

Kram

Coolaannna sa...

Lite kul är det allt trots alla försök hihihi...tur att det gick bra idag Anna!!!

Det verkar vara lite krångligt det där!

Men nu är det gjort! Och som sagt lite underhållande har det varit :)

Kram Anna

Saltistjejen sa...

Liz,
ja det var lite intressant att se hur det gick till det hela. Och som du säger så är det ju bra att kontrollen finns från båda håll.
:-)
Kram!!


Pettas,
tack ja det har det... :-)
Kram!


Coolaanna,
ja det är skönt att "allt" är gjort nu.
Kram!

Miss Marie sa...

Skönt att allt gick bra den här gången! Men det verkar väldigt meckigt, känns ju lite ofräscht att inte få tvätta händerna...!

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
ja det är skönt att det är gjort nu. Men visst kändes det lite "småjäkligt" att man inte fick tvätta händerna förrän efter man lämnat provet och dessutom signerat det....
:-/

Emma sa...

Skönt! Nu är det ur vägen.

Ja, den enda drogen -jag dricker 2 koppar kaffe om dagen och det är allt. Ngt glas vin ibland men sällan ens det och aldrig ngt starkare. Inte ens mojitos som jag gillar.

"Det är tur att vi lever i synd i alla fall" , sa jag till I häromdagen när jag kände mig allt för präktig -haha.

Inte mkt rock n' roll hemma hos oss mao.


Hoppas de kontaktar din arbetsgivare redan i morgon

Kram


Saltistjejen sa...

Emma,
haha näe här är det inte heller så mycket rockn'roll.... Kaffe och te. Dagligt intag. Och så ibland någon öl eller ett glas vin eller två.
:-)
Kram!

Charlie sa ... sa...

Skönt, äntligen!

KLART!

Nu kan du bocka av det här ;)


KRAM!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja det är skönt!!! och nu är det inte många dagar kvar till nästa kapitel ska ta vid... :-)
Kramar!

Martina sa...

Skönt att det nu äntligen blev gjort och att allt funkade bra! Nu är det ju bara för dig och vänta och sen börja pa ditt nya jobb! Nästa vecka var det väl?!

Vilka härliga bilder fran NY! Jag längtar sa tillbaka när jag ser dem!

Kramar

Lisa sa...

Usch vad krangligt det later! Vad bra att du fick det gjort. Spännande med nytt jobb. Önskar lycka till!
Kramar, Lisa

Saltistjejen sa...

Martina,
ja det känns bra. Nu får jag vänta tills de fått resultaten. Och på måndag är det dags. MEN det blir ju bara högst två dagar på jobbet innan Sverigeresan... Knasig timing, men det kände de ju till innan.
Kram!


Lisa,
haha det var inte SÅ krångligt. :-) Men det är skönt att det är gjort nu.
Tack för ditt Lycka Till också!
Kramar!