lördag, september 15, 2012

Äppelutflykt

I fredags hade Lill-Skruttan en Äppelutflykt med sitt dagis. De ordnar varje höst en Apple Picking Trip med alla klasser i pre-school. Jätteroligt tycker jag och vädret var helt perfekt för denna typen av utflykt. Eftersom jag var tvungen att jobba så var det M som följde med på den här utflykten. Det är alltså hans bilder i detta inlägget. Lill-Skruttan var väldigt exalterad kvällen innan och framförallt rtor jag hon tyckte det skulle bli spännande att få åka skolbuss! Ni vet en sådan där klassisk gul School Bus som de fortfarande använder här i USA. Även efter utflykten var det nog allra mest turen i skolbussen hon pratade om hahaha! Men de hade även plockat äpplen (såklart), ätit sin medhavda matsäck (i Lill-Skruttans fall var det plättar), sparkat och kastat boll (amerikansk fotboll) och sprungit runt i största allmänhet i gröngräset. En mycket lyckad utflykt enligt alla som var där.

Cheeeeeeeese

Lill-Skruttans kompis R

R ute i Äppelodlingarna


Lill-Skruttan och kompisen C

På språng

Kompishäng

Kast med liten amerikansk fotboll

Tydligen var det de här tjejerna som gillade bollen allra bäst.

Klackspark

Tada! Snart är det pumpasäsong...

Jag tycker som sagt att det är otroligt kul att dagis ordnar sådana här typer av utflykter också! Det gör så mycket inte bara för barnen själva utan för alla - barn. lärare, familjer. Just att föräldrar uppmuntras att följa med så att barnen kan få uppleva saker tillsammans med en förälder och samtidigt sina dagiskompisar tycker jag är kul. Som förälder får man dessutom möjlighet att träffa andra föräldrar, och sitt barns kompisar samt lärarna. Bra!

Äpplena donerade M dock till klassen eftersom vi har kvar så många från vår egen Apple Picking förra helgen. Däremot köpte han med sig ett par äppelmunkar som vi festade på efter middagen. Mmmmm....!



14 kommentarer:

Katarina sa...

Åhhh, vad roligt med en äppel utflykt! Ni har verkligen E. på ett aktivt och bra ställe. Fina härliga bilder!

Saltistjejen sa...

Katarina,
ja dagiset är som jag sagt tusen gånger otroligt bra! Vi är mer än nöjda! :-) Och Äppelutflykten blev så lyckad. Själv var jag lite avis att jag inte kunde följa med...
Kram!

Miss Marie sa...

Vilket dagis! Kul med utflykter! Måste en förälder följa med eller är det frivilligt? Antar att inte alla föräldrar har möjlighet att ta ledigt från jobbet för att vara med?

Desiree sa...

Håller med om att det är kul att dagis ordnar sådana här utflykter. Det är viktigt både för barnen och de vuxna som både jobbar på dagis och för er föräldrar att få möjlighet att träffas och delta i sådana här aktiviter. Mysig dag och trevlig utflykt. Äppelmunkarna låter väldigt goda.
Kram!

Channal sa...

Åh så mysigt! Tack vare dig är mina fördomar om att vara barn i New York i en storstad borta! Så härligt att få följa din vardag och tankar! Ni hittar på så mycket kul med er lilla dotter och förskolan verkar toppen!! Jag bara älskar N.Y ännu mer! Just för att den bjuder på så mycket... inte bara storstadspuls!

Så Clara ska få hämta sin son! Underbara Lycka!!

KRAM Anna

ExPIAtriate sa...

Vad harligt med utflykt! Ungarna alskar det och det sag ut som en underbar dag utomhus! Tycker ocksa det ar trevligt att foraldrar kan vara med men ibland kanns det lite tvangsartat och nar man jobbar sa far man oftast tacka nej. Men visst ar det ett ypperligt tillfalle att lara kanna alla! Vi har en "back to school" BBQ pa torsdag pa ungarnas skola, det ska bli trevligt.
Applemunkar lat ju jattegott, nu blev jag ocksa sugen!
Kram!!!

Coolaannna sa...

Jag håller med Channal..alla fördomar försvinner. Jag sitter alltid med ett leende när jag läser om lill-Skruttan!

Ha den bästa söndagen Anna!

Kram Anna

Martina sa...

Verkligen roligt att dagiset organiserar sa mycket olika aktiviteter!
Ha, ha, sa är det ju med barn att de inte alltid uppskattar det som man själv uppskattar eller det som man tror att de ska uppskatta.
Kommer ihag när Bianca var 3 ar och vi var 2 veckor pa Club Med i Dominikanska Republiken. Kritvit strand, massor med aktiviteter och underhallning...det var ett par speciella frukostflingor hon tyckte var bäst pa hela resan!!
Kramar

Steel City Anna sa...

Vad mycket roligt de gör! Borde finnas vuxendagis också tycker jag :)

Anonym sa...

Mysig utflykt!=) Härligt för barnen att få springa av sig lite och nytta med nöje när de får vara med och plocka äpplena från träden och inte bara från fruktdisken i affären. /Penny

Annika sa...

Ja, ni har ju ett underbart bra dagis!
Så roligt för alla barn att komma ut på en äppelgård och plocka äpplen.
OCH ja, perfekt väder var det ju verkligen också!!!
HÄRLIGT!!!
Njut av din söndag!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
ja det är ett superbra dagis! Föräldrar måste naturligtvis inte följa med men de ber om att en förälder per barn ska komma, och eftersom alla barn har minst en förälder som arbetat på universitetet (det är ju universitetets dagis) så är det vanligast att alla barnhar minst en förälder som faktiskt kan följa med på sådana här saker. Man vet ju dessutom om det ett tag i förväg så man ska kunna planera.:-)


Desiree,
ja det är verkligen roligt och det känns bra att man på ett så naturligt och roligt sätt kan ta del av barnens aktiviteter.
Äppelmunkarna var goda! :-)
Kram!


Channal.
hahaha tack! jag tror det är väldigt vanligt att speciellt svenskar har en otroligt snäv uppfattning om just hur "barn ska bo för att må bra". Det vill säga naturligtvis i eget hus helst, med trädgård och så inte i en storstad utan nära till skog och natur och inte så mycket trafik. Jättebra saker tycker även jag, MEN jag tycker det är synd att så många svenskar inte kan förstå (eller känner till) att barn i storstäder kan få minst en lika bra, rik och fin uppväxt som de i mindre städer eller på landet. Visst är det annorlunda men det är varken bättre eller sämre. :-)
Hm, sedan vet jag inte vem Clara är, men kanske ska även hon få hämta hem sin son?? Min kompis är en annan tjej, men oavsett är det ju underbara nyheter! För båda familjerna!! :-)
Kram!!!


ExPIAtriate wife,
ja det är så kul med sådana här utflykter när de kan vara ute och göra saker med varandra och med både lärare och föräldrar. Här är det oftast inte jättesvårt för en förälder per barn (ibland båda) att ta ledigt eftersom varje barn har minst en förälder här på universitetet så det brukar sällan vara problem. Men visst om båda föräldrarna har "vanliga" jobb och t ex pendlar blir det ju svårt eller omöjligt. Kul med er BBQ.
Kram!

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
tack vad roligt!!!
Kram och ha en riktigt fin söndag du med!


Martina,
ja det är ett otroligt bra dagis på så många vis.
Sedan är det ju lustigt att barn som du säger uppskattar andra saker än vad vi vuxna tror :-) Hahaha!
Kram!!


Steel City Anna,
japp vuxendagis hade varit fint!
:-)


Penny,
ja det är kul med utflykter! Och att de får plocka äpplen eller annan frukt är så mysigt. Lite annorlunda för dem som ju inte har ngn egen trädgård i närheten med äppelträd eller så.
:-)
Kram!


Annika,
ja det är verkligen ett superdagis!!!
Och apple picking är himla mysigt. Särskilt när vädret är såhär perfekt!
KRAAAM!

olgakatt sa...

Hade Ella varit här idag hade det blivit mer äppeluflykt! Jag har plockat rent mitt lilla träd idag, 40 äpplen blev det i år!