onsdag, september 19, 2012

Att jobba hemifrån

Idag jobbade jag hemifrån. Skönt. Att slippa gå upp i ottan. Slippa köra bil i två timmar drygt. Skönt att slippa fundera över vad man ska ha på sig. Man kan skrota runt i pyjamasen om man vill. Eller sina andra myskläder. Ingen dress code alls. Man kan läsa och skriva saker i lugn och ro tuan att fundera över andra saker runtomkring. Morgonen började dock med en telefonkonferens halv nio. M och Lill-Skruttan gick till kafeterian på M's jobb för att äta frukost innan dagis. Så jag fick lugn och ro här hemma. Då mitt telefonmöte skulle börja.

Här är under själva telefonkonferensen. Jag ringde upp på mobilen vilket är skönt för då kan man ju röra sig rätt fritt och ändå hänga med i diskussionen. Uppkopplad till en särskild länk var jag också vilket gjorde att jag kunde följa powerpointpresentationen där.

Men vad hände här då?!?!? En katt på besök i knät. Tur att det går bra att klia kissen under hakan när man har telefonkonferens hemifrån.

Sedan lade han sig på bordet istället, Tazo.

Och här sträckte han ut sig ordentligt. Jag var tvungen att putta lite på honom så han inte skulle lägga sig över tangentbordet...

Det var en väldigt bra konferens också. Givande. Jag känner att jag börjar ha en bättre överblick nu på saker och ting. Självklart långt ifrån allt eller i detalj, men jag känner att vissa saker börjar falla lite på plats. Det känns bra. Min uppgift jag gjorde till igår blev också väl mottagen vilket känns bra. Det var inget stort, men man vill ju gärna visa att man faktiskt kan göra ett bra jobb ändå. Även när man är ny. Eller kanske ännu mer just på grund av att man är ny. Visa att man kan. Att man duger.

Imorgon är det dock on-site som gäller. Vilket känns bra det med. Jag gillar att variera. Det känns bra. Vädret ser ut att vara fortsatt fint också så jag oroar mig inte för pendlingen heller. Och nu när jag kört via Holland Tunnel har det gått himla bra rent tidsmässigt också faktiskt. En dryg timme enkel resa. Helt okej.

Kvällen kommer bjuda på köttgryta från slow cookern. Och så hoppas jag på lite mys, pyssel eller spel tillsammans med Lill-Skruttan. M kommer nog dessvärre att vara ganska upptagen. Han ska ge en presentation på jobbet imorgon och måste förbereda inför den. Jag är inte avundsjuk....!

Ja, och så ni som undrar över hur mötet om ansökningarna till Kindergarten nästa år gick. Well well. Låt mig säga att DET är en helt annan historia som kommer kräva sitt eget inlägg. Eller kanske flera. Så det får bli en annan gång. Men, jag kan summera det hela med att säga att som svensk tycker man att New York City är en GALEN stad. Helt GALEN! Iallafall när det kommer till skolor och hur många många många familjer resonerar här. Men som sagt, detta får bli ett helt annat blogginlägg.

10 kommentarer:

Sahra sa...

Tack söta du för ditt mail igår. Det var otroligt skönt att få lite respons på det.
Måste vara superskönt att få jobba hemifrån ibland. Jag gillar också flexibiliteten, även om jag just nu är mest på plats.
Att få uppskattning, hur lite det än är, känns fantastiskt. Förra veckan fick jag en sådan liten kommentar från min chef som att Kör Skönt med någon som tänker likadant. Eller Jag har fullt förtroende för vad du gör. Läskigt, men härligt.

Kram

Desiree sa...

Skönt att du kan jobba hemifrån som sagt och slippa köra varje dag. Det är underbart att faktiskt ha lyxen att kunna kombinera så som du gör. Man vill ju både ha kollegor att umgås med men också skönt att kunna skrota runt i sina myskläder men ändå jobba. Jag saknar att inte alls kunna jobba hemifrån. Önskar att jag kunde göra detta några dagar i månden men det det funkar inget vidare på min arbetsplats med de uppgifter jag har just nu. Nu är det förvisso inte så långt till jobbet så jag har det väldigt lyxigt som kan cykla dit på tio minuter. Just flexibiliteten underlättar en hel del för dig kan jag tänka mig. Låter som du börjar få kläm på allt också. Kul :-)
Kram!

Annika sa...

BRA att du kan jobba hemifrån.
Hoppas att du kan göra det ofta, ofta.
Pendlingen ÄR ju lång.
Skönt iaf att du gillar ditt jobb. Underbart.
Skolan är en värld för dig.
DU vet ju hur många skolinlägg jag sjölv skrivit genom åren. DE är ÅTSKILLIGA och fler blir det.
Men skolan är bra, så du ska inte oroa dig. Visserligen kan jag tänka mig att det är lite mer meck på Manhattan. Jag vet inte hur era public schools är etc...
Elelr om det mest är privatskolor?
AJA, it'll be JUST fine. DET kan jag lova dig.

KRAM!!

Emma sa...

Skönt att kunna växla med att jobba hemifrån då pendlingsavståndet är så långt - och att du klurat ut bästa vägen för minst köer etc. Över en timmer tycker jag Ändå låter MYCKET men, man kommer snabbt in i rutiner och det blir en del av ens vardag. Men som sagt, med hemmajobbdagarna blir det ju helt OK.

Kul att första uppgiften blev väl mottagen. Såna där saker kan jag personligen känna är oerhört viktiga. Att visa att man VERKLIGEN kan redan från början,så finns det lite mer marginaler fram över liksom.

TACK för att du berÄttar så mycket om jobbet, jag var och är väldigt nyfiken. Ett helt nytt liv.

Ska bli intressant ang. Kindergarten...

Channal sa...

Härligt att kunna jobba hemifrån! Slippa stressiga morgnar! Alltid en skön känsla med positiv respons och att jobbet går bra!!

Ha en fin kväll! KRAM Anna

Fröken fräken sa...

Vilket bra sällskap du har när du jobbar hemifrån. Bra hjälpredor vet jag inte med väldigt söta är dom. Skönt att slippa en dag i traffiken. Jag är mer än nyfiken på hur en NY skola ter sig. Jag ser fram emot att läsa om dina uppfattningar.
Ha en bra dag.
Kram!

Saltistjejen sa...

Sahra,
tack sjalv! Jag blev nog mest lite upprord bara. Av situationen...
Hoppas det loser sig for dig!
Och ja, uppskattning maste man fa. Bade pa jobbet och privat tycker jag. Ibalnd kan jag tycka att svenskar generellt ar lite daliga pa att ge positiv feedback. Aven jag sjalv. Forsoker battra mig. :-)
Kram!!


Desiree,
ja det ar skont att jag kan jobba hemifran 1-2 dagar per vecka. det underlattar min vardag otroligt mycket.
Kram!!


Annika,
ja det ar jattebra. Foretaget har en allman policy om upp till 2 dagar per vecka som man kan arbeta hemifran. MEN har har vi ocksa en hel del moten och ibland gar det inte att jobba hemifran p g a detta.
Och skolan ja, det ar ju verkligen en sak jag inte riktigt greppat an har... :-) Aterkommer nog till dig senare om detta haha!
Pa Manhattan finns manga public schoools (men man maste saklart bo i ett bra school district for att fa ga dar. Sedan finns det hur manga privatskolor som helst. Plus sk charter schools plus Gifted and Talented programs.... Hm, en djungel!
Kram!!
Kram!

ExPIAtriate sa...

Visst ar det harligt att kunna jobba hemifran, just att sitta och jobba i pyjamas tycker jag ar lyxigt! Men ombyte fornojer, ibland vill man ha den sociala biten ocksa!
Vet inte hur det ar med skolor i USA men har i Dubai kryllar det av skolor och alla har asikter om vilka som ar bra och daliga och det gar ibland lite prestige i var man har sina barn. Alla ar privata och kostar skjortan dessutom, man kan valja mellan British Curriculum och International/IB/American curriculum. Jatterorigt till en borjan. Lycka till!!
Kram!

Martina sa...

Verkligen lyxigt att kunna varva jobb pa kontoret och jobb hemma!
Jag har likadana Starbucks koppar som du!
Kramar

Jane sa...

Härligt att jobba hemifrån, jag tycker även att man blir mer produktiv då.