söndag, oktober 28, 2012

Någon som läst Cloud Atlas?

M visade mig alldeles precis trailern till filmen. Och nu är jag otroligt sugen på att se filmen för den kändes som en film jag verkligen skulle tycka om. Men jag blev nästan ännu mer sugen på att läsa boken som filmen bygger på. Skriven av David Mitchell. Just för att man fick känslan av att historien är väldigt komplex. Och ofta kan sådana berättelser kännas mer "hela" i bokformen än som film. Man får mer kött på benen och frågetecknen brukar vara färre om man läst boken innan. Tänkte därför kasta ut frågan om någon av er där ute läst den? Och om ni har det, vad tyckte ni?

13 kommentarer:

Katarina sa...

Tyvärr Anna, jag kan inget om film och hängger inte med. Det är ni bloggare som öppnar mina ögon för nya filmer eller intressanta böcker. Kram

Saltistjejen sa...

Katarina,
haha nej jag hänger inte heller med så mycket direkt, men tänkte att denna boken kanske någon läst och jag är så nyfiken på den. Och även filmen.
Kram!

Trillingnöten sa...

Jag vill både se filmen och läsa boken som du. Vi skulle gått imorse, men det blev inte av. Vi förbereder för stormen :) hoppas att det inte blir nån storm som gör massa skada! Better safe than sorry :)

Suzesan sa...

Vet inte vad för film det är men det är säkert nån jag kommer se. FilmTOKIG. Så nej jag har inte läst boken. Stämmer det du säger om böcker. Ibland tycker jag det är skönt att inte läsa böckerna utan bara glida iväg in i filmerna.

Hoppas ni klarar er bra nu. Såg liveTV från Maryland. Hon kommer nu. Sandy. Var rädda om er

ALLA där ute i cybern menar jag HÅLL I ER!! Ta det säkra före det osäkra.

Kram
/Susanne

Charlie sa ... sa...

Nix, känner inte igen boken eller filmen.

Stay safe!!!!

Kram

olgakatt sa...

Efter Cloud City måste du ju ha en Cloud Atlas, så klart!

Ulrika sa...

Vi såg filmen igår. Jag vill jättegärna läsa boken nu efter att ha sett filmen. Jag tror boken är bättre pga hur komplex storyn är.

Jag hoppas ni har preppat er för stormen så ni klarar er utan ström i en vecka. Jag hoppas att det inte blir så illa men det är vad vi brukar räkna med här nere i New Orleans och det är verkligen en stor storm ni får. Bunkra mat som inte behöver kylning, batterier, ficklampor och ljus!

Kram!
// Ullis

Emma sa...

Tänker på er i stormen!

Emma sa...

Tänker på er i stormen!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
å så ni förbereder er. Hoppas ni har fixat allt nu. Själva har vi nog inte förberett så mycket faktiskt. Kanske dumdristigt men jag kan inte riktigt se vad det är för oss att göra mer än att ha batterier och ficklampor och stearinljus hemma. Trangiakök har vi redan så mat skulle vi kunna laga vid ev strömavbrott. Jaja, nu får vi se hur den blir stormen. Hoppas att inte folk eller fä (eller hus) blir alltför skadade runtomkring.
Kram!!


Suzesan,
kul att du vill se fillmen du med! jag tycker den verkade otroligt bra och "spännande" eftersom berättelsen kändes väldigt speciell.
Kram!!


Lotta,
japp vi försöker! Stay safe alltså. Du med! :-)
Kramar!


olgakatt,
hahaha japp! :-)


Ulrika,
vad roligt att du sett filmen och kul att du känner att du vill läsa boken efter det. Just som jag trodde efter att ha sett trailern verkar storyn ganska komplex och det är ofta i sådana berättelser som man får mer helhet i en bok än i en film. Tycker jag.
Och ni i New Orleans har ju en helt annan vana och erfarenhet av sådana här stormar och orkaner än vi. Visst blev ert hus nästan flooded vid Isaac?? Jag hoppas verkligen att det hela inte blir så illa som man tror och fruktar.
Kram!


Emma,
tack vännen!
:-)

Ulrika sa...

Ja precis, det var nära ögat där med vattnet! Grejen är att Isaac stannade av och hängde över oss så himla länge. De dumpar ju något så fruktansvärt mycket vatten de där stormarna. De sa ju först att Sandy skulle gå långsamt också, men jag hoppas hon speedar upp lite så ni inte får samma problem.

Håller tummarna för att allt gå bra!

Saltistjejen sa...

Ulrika,
ja det är ju det där med stormar och orkaner som inte "drar vidare". Det blir mycket värre konsekvenser då. Lite likt Sandy nu som sagt. Vi får se hur länge hon kommer "hoovra" runt oss här.
Kram!!

Astrantia sa...

Jag har läst boken och vill gärna se filmen. Boken är uppbyggd av ett antal berättelser som liksom ligger i varandra som askar, så det börjar med halva berättelse 1 och sen kommer halva berättelse 2 och så vidare till berättelse 5 (tror jag det är) som är i sin helhet och sen kommer del två av berättelse 4 och 3 och 2 och i slutet är man tillbaka på berättelse 1 där man började.Berättelserna utspelar sig i olika tidsåldrar och det är lite en tolkningsfråga om alla personer är verkliga eller inte utifrån hur berättelserna hakar i varandra.

Jag tycker det här var en bok som krävde att man gav den en chans.I början kändes den lite seg, kanske för att den första huvudpersonen kändes lite torr men sen tar det sig. Det är en väldigt speciell bok som jag kommit på mig själv med att fundera över flera gånger efteråt. Jag ser fram emot att se filmen.