torsdag, december 20, 2012

På väg mot jul

Idag blev det en del julklappsinköp. Jag och M tog en lång lunch och promenerade upp till 86:e gatan. Där blev det lunch på Unos och sedan besök i några affärer. Vi har inte så många att handla julklappar till egentligen eftersom vi inte längre skickar klappar till särskilt många, men vi ville köpa något mer till Lill-Skruttan samt till våra vänners barn som vi ska hälsa på i DC nästa vecka efter julhelgen.

Vi passade även på att gå in i den tyska affären "Schaller and Weber" för att köpa med oss lite mat till julhelgen. Det blev sill i olika former, lite "prinskorv", leverpastej samt faktiskt SVENSK julskinka!! Den sistnämnda smakade verkligen PRECIS som svensk julskinka och var så god så god! M köpte även en flaska saft som han ska ha till sin julgröt, för jo han äter risgrynsgröt med "saftsås" och inte kanel och socker. Själv äter jag ingen risgrynsgröt alls för just risgrynsgröt är en av de få saker jag inte tycker om.

Inne i den lilla affären är de alltid så väldigt gemytligt trevliga tycker jag. Bakom den långa charkuteridisken står många herrar av den äldre årsmodellen i vita rockar och vita mössor. De kan verkligen sitt sortiment och ofta är de rätt pratglada också. Här inne kan man förutom en mängd olika charkuterier även handla en hel del skandinaviskt. Som då Abbas sill i olika former, Kalles Kaviar, fiskbullar, lingonsylt, knäckebröd, ansjovis med mera. Lite mer om den här affären på Upper East Side kan ni läsa här.

Nu känner jag att det kommer att bli en riktigt GOD jul även i år. Trots att vi inte fick tag på någon must. Den var slut hos leverantören berättade de för mig då jag körde förbi Total Wine i måndags för att hämta min "beställning". Visst kändes det lite trist men julskinkan blev ett bra plåster på såret. Och så har vi lutfisk kvar i frysen sedan förra julen! DET är för mig den allra viktigaste och godaste julmaten!!!!! Fast jag äter den inte med sås smaksatt av knärullad senap som i M's familj (vilket Svägerskan skriver om här) utan med vanlig enkel vit sås men med salt, svartpeppar och ärtor! Mmmmm....!

Imorgon är det sista arbetsdagen innan jul. Fast eftersom vi har en dead line i början av januari vet jag att jag kommer att ha en del jobb även under nästa vecka. Men det kommer troligen inte vara alltför jobbigt ändå. Morgondagen kommer även att bjuda på julbak hos vänner vilket säkert kommer bli både kaotiskt, mysigt, stökigt och roligt.

*) Bilderna är lånade från http://germanyinnyc.org/ samt http://www.dnainfo.com/new-york/20120319/upper-east-side/schaller-weber-serving-best-of-wurst-for-75-years-on-second-ave


5 kommentarer:

Desiree sa...

Supermysigt med julbak med vänner. Låter som ni alldeles säkert kommer att få en riktigt god och mysig jul med massor av godsaker på ert julbord. Utbudet som finns i NY är helt fantastiskt. Det är verkligen The Melting Pot city med alla olika kulturer som bor och sammsas där. Det är underbart att det finns just sådana delikatessbutiker och att man kan finnas så mycket Skandinaviskt och Europeisk mat. Vilket kap med julskinkan ni hittade. Jag håller faktiskt på att koka risgrynsgröt nu som jag tänker äta till middag. Gillar denna gröt fast inte hela året runt. Har inte provat att äta den med saftsås men tror nog att jag föredrar vanlig mjölk och kanel till den istället.
Kram!

Josefine sa...

Risgrynsgröt som är så gott! Om det ska vara som efterätt ska den ätas med saftsås. Om den äts som frukost/kunch eller liknande ska den vara lite varm med kanel och mjölk. Blir den till Ris á la Malta ska den serveras med mslätixade jordgubbar som sockras lite lätt bara.

Och nu blev jag hemskt sugen på risgrynsgröt, som jag inte ätit på evigheter!

Anne sa...

Måste bara flika in att det där med saftsås känner jag igen. Så åt vi alltid gröten på Åland under min bardom, även risgrynsgröten i skolan serverades med saftsås (vi kallade den dock saftsoppa). Eftersom risgrönsgröten blev att stå upp som ett stort vitt berg i den röda saftsåsen kallade vi det för "isberg i hav med saftsås" som barn.
Hehe, till skillnad från din kära M har jag dock som vuxen blivit omvänd, äter numera gröten med socker och kanel.

Apropå risgrynsgröt. Hur gör du den? Här finns ju inte svenskt grötris. Jag har alltid använt italienskt risotto/arborioris och tycker det blir precis lika bra som svenskt grötris (vad nu det egentligen är) men har du tips på andra ris du använt, berätta gärna.

Julskinkan låter super. DET skulle jag gärna vilja ha också.

Lutfisk kan jag inte med... Du får vuxenpoäng a´la masse där Anna. Men OM det ska vara lutfisk, så ska det vara på dit sätt med vitsås, svartpeppar och ärtor.

Ha en riktigt god jul nu!

ps skitsnygg glöggflaska du gjort till din chef, wow säger jag. Inspirerande. Jag misstänker kortet som dinglar från flaskan har skrivna instruktioner hur glöggen ska tillaga/drickas.ds

KRAAAAM

Anne sa...

En rättelse. NU kom jag på vad vi kallade risgrynsgröten med saftsoppa för ISBERG I RÖDA HAVET.
Rätt passande ju...

Anna, Fair and True sa...

Synd på julmusten men toppen med den där affären och allt annat ni kan köpa. Kanel, socker och mjölk gäller här :)