torsdag, januari 17, 2013

Förkylt också

Jag tror jag har åkt på någon liten virus eller så. Igår började känna av halsen lite. Ni vet sådär lite ömt. Idag började huvudet kännas fullt med snor. För att inte tala om näsan som rinner konstant. Och ikväll lite lite lite feber, eller kanske snarare något förhöjd temperatur. Men i övrigt är jag rätt okej. Hoppas det bara är en vanlig liten oskyldig förkylning och inte influensan. Det vore ju otroligt ironiskt om det var flunsan. Jag tog ju min vaccination tidigare i veckan men det tar ju ett tag innan den ger det skydd man hoppas på. Och om jag då nu skulle smittats innan vaccinationen kickar igång så vore det verkligen en rejäl långnäsa. Men som sagt, jag känner mig absolut inte helt däckad så än har jag hoppet uppe. Trött dock. Men det kan ju bero på de senaste veckorna som varit så fyllda med jobb jobb och åter jobb....? Somnade på soffan nu när Lill-Skruttan badade. Inser att jag nog vill gå och sova på riktigt strax. I min säng. Det blir tidig sänggång ikväll med andra ord. Och så hoppas jag att kroppen ska tillfriskna under natten. Jag har varken tid, lust eller ro att bli sjuk nu!


10 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Trist! Jag har varit sjuk men mår nu äntligen bättre.

Krya på dig!

KRAM
Lotta

Sahra sa...

Men funkar inte den där flunsavaccinationen på samma sätt som när barn vaccineras mot div barnsjukdomar. De blir ju ofta lite hängiga med feber och värk es de får en liten dos av själva sjukan. Fast å andra sidan har jag aldrig hört någon som fått ont i halsen. Jaja. Vi hoppas att det är övergående. Att det är tröttheten som tar ut sin rätt.
Kram

Desiree sa...

Krya på dig. Hopps du mår bättre. Förhoppningvis är det en lindrig normal förkylning som botas av lite extra sömn. Du har ju jobbat rätt intensivt på sistone och då är det nog så att det är lättare att dra på sig förkylning. Bra att du tog influensasprutan. Har hört att det varit mycket influensa på östkusten i år, många som verkar ha drabbats. Jag tog själv flunsasprutan här i november.
Kram!

Annika sa...

Nej, det får inte var flunsan. Men den HÄRJAR!! Herregud vad man läser om den!
Överallt. Fått flera mails från skolan i veckan om flunsan. GULP!!
Hoppas det bara är en liten förkylning. Det är nog det, om det varit flunsan hade du varit DÄCKAD!!!
Kramar och feel better!!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
å vad skönt att du mår bättre nu! Det är alltid jobbigt att vara sjuk.
Kram!


Sahra,
jag har faktiskt tänkt på det jag med, men tror inte det är sprutan. Mitt halsonda kom lite för nära inpå sprutan och som sagt, det borde nog inte blivit just halsont utan snarare lite feber eller så. Men men, nu går jag runt och ser till att jag har näsdukar med mig konstant. Förhoppningsvis ska det bli bättre om ett par dagar.
Kram!


Desiree,
tack! jag mårsisådär. Inte på topp men inte heller däckad. Jobbigast just nu är snuvan och att bihålorna känns lite sådär "fulla".
Influensan här ahr tagit otroliga proportioner i år. Men jag tror inte jag har fått den för då borde jag varit supersjuk.
Kram!


Annika,
ja influensan härjar ju helt vilt här. Och nej jag tror inte det är den jag fått. För som du säger då borde jag varit helt under isen. Nej, detta är nog en vanlig bondförkylning skulle jag tro. Inte skoj, men inte heller katastrof. Efter höstens stora sjuka (min körtelfeber) känns det som om detta är en fis i rymden hahaha! ;-) Även om jag självklart går runt och klagar över min rinniga näsa och mina "tryckande" bihålor.
Kramar!!

Anna, Fair and True sa...

Hoppas det bara är ett virus. Jag är också förkyld igen (det var dock värre tidigare i veckan) after att nyligen blivit av med envis förkylning som varade från mitten av december till början av januari.

Jag läste i DN eller om det var SVD att tydligen är influensavaccin förbjudet i New York för de under 18 år men pga årets utbrott har man gjort ett undantag och vaccinera nu även barn. Men stämmer det? Är det första gången E tar den? Tycker det vore konstigt att USA skulle vara så rädda (eller vad den nu beror på) för vaccinering när de i allmänhet vaccinerar mot det mesta, inklusive t ex vattkoppor. Nu är det ju skillnad på beprövade vacciner och de säsongsbetonade men ändå. Lät konstigt.

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
så trist att du är sjuk du också. och det är alltid så jobbigt att bli sjuk igen alldeles inpå en tidigare förkylning!! Hoppas du snart mår bättre.
Ang vaccinationen av barn här i NY så är det inte riktigt så. Alla barn (över 6 månader tror jag gränsen är) kan få influensavaccinet MEN de måste då få sprutan av en sjuksköterska eller en läkare. Här kan man ju annars gå in och vaccinera sig mot influensan i vilken drugstore (apotek) som helst men då får man ju sprutan av en pharmaceupt. Och DET var inte okej för barn under 18 år tidigare. MEN jag tror att i och med den stora kraftiga influensaepidemin nu så har man gjort ett undantag från den regeln så att familjer inte behöver ta sig till sjukhus eller liknande för att vaccinera sina barn, utan kan gå till typ CVS eller Wahlgreens för att vaccinera hela familjen (inklusive barnen). E har fått vaccineringen tidigare år också, men vi tar henne alltid till hennes egen läkare. Här går man ju inte till typ Barnavårdscentral med barnen när de är små utan man signar upp sig hos en barnläkare och det är där man gör alla koller och det är dit man vänder sig om barnet blir sjukt eller behöver vaccineras etc.
Krya på dig nu!!
kram!

Josefine sa...

Nämen, nu igen? Det var värst vad du var bacillkänslig då. Hoppas det är bättre vid det här laget!

Saltistjejen sa...

finelinan,
hahaha ja tyvärr- Fasy i bäda dessa fallen är det nog främst virus som härjat. I första vet jag ju det efter alla proverna och jag gissar att detta är en typsik virusförkylning såhär i förkylningstider. Jag är mest tacksam över att det inte var influensan!! :-)
Och jo jag mår mycket bättre nu! TACK!

Anna, Fair and True sa...

Då var det nog det artikeln menade, på apotek och motsvarande jämfört med läkarmottagningar.