fredag, mars 15, 2013

Inte som förra året direkt

Vad menar jag med detta nu då? Jo V-Ä-D-R-E-T såklart! Temperaturen. VÅREN. Ni vet. den där som vi alla i länder och platser som dras med vinter längtar efter just nu. Kollade bakåt i bloggen och insåg att för exakt ett år sedan var det såhär.

Förra året: Dryga tjugo (!) grader! Och vi hade årets första "picknick" på kvällen efter dagis tillsammans med våra vänner. Intill Trädgårdslandet. Vilken kväll!

Kan meddela att det inte riktigt lär bli någon picknick ikväll. Utomhus. Våren ligger flera veckor efter förra årets (då väldigt tidiga) vår. Här var det minus en grad i morse när jag vaknade. Och temperaturen ska väl stiga till ca 6-7 grader under dagen. Men inte mer. I helgen väntar ungefär samma temperaturer. Jag börjar verkligen längta efter lite värme nu. Vårkänsla. Att slippa ta på tjocka jackan. Men som sagt åtminstone någon vecka till dröjer det. Säkerligen längre. Börjar känna mig lite som ett gnälligt barn som väntar på sin födelsedag. Påminn mig dock gärna i slutet av maj (eller när det nu kan tänkas bli) då jag kanske klagar över värmen!

Idag är det iallafall FREDAG vilket som alltid känns skönt. Jobb hemifrån blir det. En telefonkonferens på morgonen (hoppas att M och Lill-Skruttan hinner iväg till dagis innan för den här gången kommer jag ha en mer aktiv roll). Så det inte blir som för ett tag sedan. Sedan hoppas jag kunna få till en fika med en kompis på eftermiddagen också. Vi har skjutit på den ett tag nu på grund av olika förhinder. Men som sagt kanske kan det bli av idag.

Önskar er alla en fin Fredag och en riktigt skön helg!




7 kommentarer:

Annika sa...

Ja, det är sent iår.
Verkligen.
I fjol i DC vid denna tid hade körsbärsblommorna börjat blomma, magnolian blommade.
Iår har inte ENS forsytian börjat blomma ännu.
Snödroppar och krokus har vi, men det har ni med nu.

Jag tycker inte det gör s¨mkt att det är sent. Inte alls.
När våren väl kommer slår den till med värme direkt.
Så jg tycker inte att det behöver gå så fort.
Men, visst, 0 grader den 15 mars är ju inte så kul.

Jag hoppas det ska bli runt 20 då min syster med fam kommer.
Iår beräknas DCs körsbärsblommor blomma 26 mars-30 mars.
Men det måste nog till lite värme då, annars tror jag att även de blir senare än beräknat.

Helgvädret ska bli skit hos oss, 6 grader och regn bägge dagarna.
OCh vi ska kolla universitet i VA...

Kramar och ha en fin helg!!

Syster i söder sa...

ååå jag vet precis hur gnällig man känner sig .Längtar som aldrig förr efter våren. Hoppas allt är bra med er! kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja förra året var ju våren otroligt tiig. Säkert 2-3 veckor före "normal vår". Och i år känns det som om den är segare än vanligt, Vilket gör kontrasten ännu större mot förra våren såklart.
Bra att du inte längtar efter våren så mycket. Själv tror jag att jag ALLTID längtar efter våren när vi är i mars månad. Hahaha!!!! Trots att jag vet att värmen som kommer att komma (relativt snart) kommer göra mig gnällig den också... ;-) Men det är såå SKÖNT när det blir såpass varmt att man slipper dra på sig tjocka kläder och TJATA på E att ta på sig varmt.... Suck!
Hoppas verkligen att ni får fint väder när din syster och hennes familj kommer!
Vi ska få mulet vi med och rätt kylslaget. Vet inte om vi får regn dock. Tror det kommer hit i början av nästa vecka så då kanske vi får ert??
Hoppas ändå er helg blir bra! Spännande med UNI!
Kramar!!!


Syster i söder,
hahahahaha japp gnällig är väl egentligen bara förnamnet.... Vår vår var är du???
Hoppas att ni också mår bra! Vi mår bra men denna veckan har vi alla varit lite tröttare än vanligt. Kanske p g a av att vi ställde om klockan förra helgen??
Kram Kram!!!

Trillingnöten sa...

Hahaha! Jag känner exakt samma sak! Vår nu! På en gång! Jag orkar inte mer kyla...å andra sidan hade vi ju nån dag då och då när det var 20 grader i januari och februari. Det kändes som att det bådade gott då...not so much längre. Jag är redo för sol och värme!! Ha en jättefin dag!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
jadu visst är det seg nu att den inte riktigt vill komma vårvärmen!
Nu Nu Nu!! :-) Men vi får väl se. I slutet av mars borde den ändå ha kommit!
Kram!

Monica sa...

Åh vad vi längtar till våren alla nu tror jag. Verkar som det är kallt i hela världen i år, i Europa och även hos er. Och kanske i fler världsdelar. Här säljer de ut allt stickat som vantar och mössor, såg en otroligt fin mössa i ull och sa till kompisen: köp! Den behöver du snart! Hon skrattade men smsade dan efter, då var det minus 21 när hon var på väg till sjukhusjobbet vid 6-tiden på morgonen, mössan kom till användning:-). Men kylan tar på krafterna tycker jag, hoppas på april nu. Kul att se dina vårbilder från förra året, finns hopp ändå.

Saltistjejen sa...

Monica,
ja jag tror nog det är så. Vårlängtan hos de flesta som fortfarande har lite för mycket vinter kvar.... Minus 21 låter OERHÖRT kallt och jag inser att jag inte bör gnälla över att vi hade minus 1 grad i morse här! :-)
Visst tar kylan på krafterna. Det gör den.
Hoppas du får en fin helg nu ändå och att våren kommer till oss snart!
Kram!