tisdag, mars 26, 2013

Uppmuntran och Pepp

Idag blev jag otroligt överraskad när jag satt på jobbet. En man står bakom min skrivbordsstol och harklar sig lite sådär försynt. Han har en fyrkantig kartong med sig. Ganska tung. Det visar sig att den är till mig. Jag tackar för leveransen men kollar inte så noga på kartongen eftersom jag är nästan säker på att det är de visitkort jag beställt för ett tag sedan. Men när jag sedan öppnar lådan visar det sig att det inte alls är några visitkort. Det är fina GODSAKER från min Storchef i Paris.

En stund efter lunch återkommer samma man. Igen! Denna gång drar han en liten vagn. På den ligger flera kartonger. En av dem är till mig. En ännu större kartong än den förra. Avlång. Den når mig nästan till höften när den står på golvet. Men den är inte så tung. Jag öppnar. Det är blommor. En jättevacker blombukett! Väl inpackad. Rött, rosa, lila och lite gult. Långa skaft. Allt levererat med ett kort där det står med liten och sirlig skrift:

Dear Anna, 
Thank you for the great work and your dedication! 
Happy Easter
/D


Häpen och glad. Blev jag. Och ja, jag säger det igen. Det var länge sedan man uppmuntrades på ett sådant här sätt på jobbet. Och det gör otroligt mycket! Att ha sådana chefer är guld värt. Som ser vad man gör. Som uppmuntrar och stöttar. Som guidar så att man inte går vilse. Som vet när de behöver ge den där lilla extra uppmuntran för att man ska orka springa hela vägen in i mål. För ja, jag tror inte det är en slump att hon skickade det här NU, en vecka innan vår dead line. Just NU då mycket fortfarande känns kaotiskt och stressigt och den där känslan av "hur-ska-det-gå-ska-vi-hinna-eller-kommer-det-bli-katastrof!?!?!" hänger över oss. Just nu då man börjar skymta upploppet men mjölksyran börjar kännas. Då. Pang! "Jag ser och Jag vet och jag UPPSKATTAR!" Precis så som en riktigt bra chef ska göra. En blandning av Tack och Pepp.


21 kommentarer:

Miss Marie sa...

Det måste vara underbart att ha en sådan chef! Hon verkar veta hur man ska behandla sina anställda! Skönt att känna sig uppskattad!

Anne sa...

Vilken jättefin gest och precis sånt där som du säger behövs för att man ska orka in i mål också. Du har helt klart en chef som ser dig, en chef som visar uppskattning vilket ju är otroligt viktigt.
Sen undrar jag dock om just det där beteendet lite är en del av den amerikanska företagskulturen? Inte överallt förstås men bland många. Jag kan känna igen mycket av det här att bli "sedd" från min M´s jobb, haha kanske inte blommor direkt (är ju så mansdominerad bransch...) men andra små tecken på uppskattning som kommer just när det är som drygast eller deadline som är på gång. Vet att det varit små presentkort på restaurang, 30 dollar presentkort på Barnes and Nobles osv osv. Små grejer lite nu och då under arbetsåret. Jag tror de har i sina företagsvärderingar (behövde du den första månaden som anställd gå nån intern onlineföretagskurs vad just ditt företag står för osv, det verkar så himla vanligt på många amerikanska företag) där jag tror det även står att chefer och anställda på alla nivåer ska visa uppskattning och "se" varann osv. Men sen är det klart att olika chefer/olika människor förvaltar grundprinciperna olika och olika människor är så klart olika bra/dåliga på att ge beröm, se de anställda, visa uppskattning osv.
Kanske det rent generellt är nåt kvinnligt att lättare "se" andra? Eller är jag extremt stereotyp nu.
Men jag kan tycka det ur egen erfarenhet.
Jag tror i alla fall att kvinnor och män har olika styrkor och svagheter som chefer och medarbetare. Sen är vi ju så klart alla individer och det styr ju mest förstås.
ooops, litet sidospår men himla kul med uppskattning Anna. Ta åt dig och njut för samtidigt tycker jag inte man här visar eller ger uppskattning om man faktiskt inte menar det. Så får man beröm, uppskattning på det där sättet så är det faktiskt för att ens chef SER att du gjort bra ifrån dig, att du anstränger dig och jobbar hårt.
På det sättet blir det ju väldigt äkta, för det ges bara när man förtjänar det också. Återigen, min erfarenhet...

KRAMAR

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
ja det är det verkligen! På så många sätt. Att ha en bra chef kan verkligen lyfta ett jobb från nivån "bra" till "jag-kan-inte-tänka-mig-något-annat-nu". Att få stöd och känna att man kan växa och utvecklas är enormt viktigt tycker jag. At dessutom få uppskattning är ett enormt plus!


Anne,
tack för din långa kommentar! Och jo företagskulturen är säkert annorlunda här än i Sverige. Fast jag känner ju inte till den svenska heller så det är svårt att jämföra. Dessutom är det företag jag arbetar på franskt och inte amerikanskt, och min storchef är inte amerikan heller utan europé. Men visst, jag arbetar på en internationell arbetsplats så det är nog influenser från olika håll där. Mest tror jag i detta fallet dock på den individuella faktorn, dvs att min Storchef är en otroligt bra ledare och "coach". Du vet vissa har det naturligt. Att kunna vägleda, stötta och pusha sina team för att få fram det bästa ur varje individ.
:-)
Kram och TACK!!

Liz sa...

Vad roligt med fina paket och sa underbart vackra blommor! Valfortjanta paket ocksa efter vad du jobbar och kampar som det later. Sa harligt att det ar uppskattat och sa fantastiskt bra att dina chefer ser och bryr sig och peppar och ger en skjuts in i mal som du sager istallet for att tjata, gnalla och kommentera om att "ar det inte klart snart". Det ar ju sa olika hur chefer ar, och jag tror helt klart att din chef ar en av de battre och att det inte ar sa vanligt, aven om uppskattning kan ges pa manga olika satt.

Harligt!
Stor kram och ha en fin om dock stressig jobbvecka!

Saltistjejen sa...

Liz,
TACK vännen så söt du är! Och ja det här med chefer och ledarskap är viktigt. En bra chef kan göra under tror jag. Brukar likna bra chefer vid en bra coach i sportsammanhang. Någon som kan få ett lag eller en person att prestera snäppet över sin förmåga. Inte alltid men ibland. Och som kan motivera då det känns tungt. Och nu kör jag så det ryker. Räknar dagarna. En vecka kvar till deadline..... Sedan ska jag andas lite mer ett tag igen.
Kram!!

Sahra sa...

Underbart. Vilken överraskning. Vilken fantastisk chef. Hon förstår hur lite som behövs för att det ska få great impact. För ett multiföretag är blommor och choklad för att uppmuntra anställda som gör extra bra ifrån sig en droppe i havet. Ekonomiskt sett alltså. Men jag kan tänka mig hur otroligt glad du måste känna dig. Du är så värd det. Du verkar lägga ned hela din själ i jobbet och samtidigt är du en fantastisk morsa. Kram

Syster i söder sa...

Helt fenomenalt chefskap! Så lite pengar för dem, så mycket man får tillbaka som chef. Dessutom blir man ju så glad som anställd. En eller två gånger har jag fått liknande av mina chefer och man lever ju på det sen hela helgen :) kram!

Mrs Clapper sa...

Wow! Vilken gest av din chef! Blommorna är dessutom otroligt vackra och chokladen ser liivsfarligt god ut...
Verkligen rätt person på rätt plats din chef.

Desiree sa...

Wow, vad underbart! Så otroligt glad man skulle bli över något sådant här. Detta är nog inte något som händer på var arbetsplats. Sådana här chefer är guld värda och denna person har sett vilket krut du lagt på att göra ett bra jobb och uppmuntrar. Fantastiskt generöst. Vad glad jag blir för din skull Saltis. Detta är du så värd!

Anonym sa...

Härligt! Å andra sidan ger man inte sån uppmuntran till någon som inte förtjänar det!! Du ÄR en bra medarbetare och en tillgång för dem! Såklart!!
Njut av stunden och lycka till med deadlinen!

Kram och glad påsk!
A

Trillingnöten sa...

Tänk om fler kunde tänka så! Jag tror att det överlag är viktigt med uppmuntran och att man gör ett bättre jobb om man ser att man uppmärksammas!

Taina sa...

OJ! Vilken chef säger jag bara!!!! Henne ska du vara "rädd om". Oftast väljer man ju inte sin chef...

Du var värd det där!!!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Sahra,
ja det var en jättefin överraskning! Verkligen. Man blir så himla glad.
Kram och Tack!


Syster i söder,
japp visst är det. Exakt SÅ ska en bra ledare göra. Du vet knuffa och skuffa när det behövs, men också visa uppskattning när de som jobbar gör/gjort ett bra jobb.
Kram!!


Mrs Clapper,
Javisst är det vackra! Fast katterna har redan ätit lite på buketten.... Hoppas bara inte de är giftiga. Fast det tror jag inte. Och ja min Storchef är en grymt bra ledare! På många vis. :-)
Kram!


Desiree,
ja sådana här saker sporrar en verkligen och får en att känna att det man gör är viktigt och behövs. Det känns himla bra särskilt i perioder då det är extra mycket och man lägger ner massor av tid och energi på jobbet. Jag tror också att det är mer ovanligt i Sverige Kanske för att vår svenska kultur är lite annorlunda. Mer jante och rättvisa. inte uppmärksamma ett par medarbetare utan görs något ska ALLA få SAMMA. Oavsett om det är på dagis, i skolan eller på en arbetsplats.... ;-)
Tack också för dina gulliga ord!
kram!


paettannatsatt,
TACK! Vad söt du är!!
Nu måste här jobbas vidare. Haha!
Hoppas ni får en fin påsk!
Kramar!


Trillingnöten,
visst borde fler tänka och göra sådana här saker. För sina kollegor, vänner men kanske främst (vad gäller arbetslivet) ledningen på en arbetsplats. Att visa de som jobbar för en uppskattning kan få ett team att blomstra och på så vis prestera ännu bättre.
Kram!


Taina,
hahaha ja jag ska försöka vara rädd om henne....! ;-) on är dock extremt kompetent på alla plan så jag tror hon står rätt stadigt haha! Oc nej, välja chef kan man j inte göra. Lika lite som man väljer föräldrar. MEN har man fått lyckan och turen att arbeta för en bra ledning så är det verkligen fantastiskt!
Jag är glad!
Kram och tack vännen!!!

Lisa sa...

Härligt...underbart!!! Men du förtjänar det verkligen Saltis. Du är en mycket duktig & engagerad medarbetare verkar det som ;-)!!!
Tyvärr har jag ingen litteratur pa engelska bara pa tyska (sag att du hade fragat om tips häromdagen).
Kramar, Lisa

Freedomtravel sa...

Men vilken toppenchef! (Och säkert en toppenmedarbetare också förstår jag!)

Saltistjejen sa...

Lisa,
Tack vad söt du är! Jag undrade mest om du hade några tips på läsning? kanske vet du några bra böcker eller författare som skrivit ngt för nybörjare?? Jag kan själv kolla om de finns på engelska sedan. Men tips är aldrig fel. :-)
kram!


Freedomtravel,
ja jag har verkligen turen att ha en riktigt BRA chef! och det är jag så otroligt tacksam över!
:-)


Suzesan sa...

Ojdå VILKEN härlig överraskning. Inte sånt som händer varje dag PRECIS. Grattis till att du är så DUKTIG!!

Åhh vad gulligt gjort av din chef. Precis så där borde alla chefer vara.

Vad kul med bud. Du förtjänade det FÖR du är så bra Saltis. Hi hi jag blev så glad för din skull.

Kram
/Susanne

Anne-Marie sa...

Så roligt med en chef som uppskattar ditt arbete och som bjuder på pepp och uppmuntran. En sådan chef är guld värd. Grattis Saltis! Kram!

Saltistjejen sa...

Suzesan,
visst var det en otroligt fin gest av min chef. Och ja jag tycker verkligen att alla chefer borde visa sin uppskattning mer. Det betyder så mycket!
Tack också för dina goa ord!
kram!!


Anne-Marie,
ja det är verkligen något man själv uppskattar (att ens chef visar sin egen uppskattning) :-)
Kram!!

Martina sa...

Wow, vilken lyx att ha en san underbar chef! Som ser, som peppar, som stöttar, som belönar och uppmuntrar... hon vet verkligen hur man ska fa folk att göra sitt bästa!

Underbart vackra blommor och en hel ask med choklad är ju inte fel det heller!

Kramar

Saltistjejen sa...

Martina,
ja min chef är jag otroligt glad över att ha som just min chef. Hon har höga krav, men visar också som sagt uppskattning och är en otroligt bra mentor. Sedan jobbar jag ju närmast med chefen under henne. Och HON är också helt fantastisk!!! Känns bra att ha så många bra kvinnliga förebilder inom sitt yrke också.
Kram!