måndag, maj 13, 2013

Vilken dag!

Gårdagen blev verkligen en dag då jag blev ordentligt firad. Lill-Skruttan hade vaknat tidigt och enligt M tassat upp ljudlöst för att väcka honom och säga till honom att de måste upp för att fixa allt till mig. När han väl var uppe insåg han att klockan inte ens var sju... De gick sedan ut för att köpa bagels och blommor och göra i ordning den fina frukosten. När jag blivit uppvaktad med frukost och present gjorde vi oss i ordning för att åka till Red Hook. M hade ett förslag på brunchställe där, ALMA. En mexikansk restaurang. Vi var inte säkra på att vi skulle få bord eftersom restauranger på Mother's Day ofta är bokade långt i förväg, men detta ställe är ett "first come first serve" så vi chansade. Och vi hade tur! Vi behövde inte ens vänta på bord utan fick ett på deras takterass direkt.

Utsikten från terassen är väldigt New Yorkig. Åt ena hållet ser man Downtown Manhattan med sina skyskrapor och Freedom Tower i mitten

Lite mer åt väster skymtar Brooklyn Bridge

Skål!



Mor & Dotter på Mother' Day

Vi beställde in lite guacamole till förrätt. Så gott!

De här lite annorlunda och fina husen i närheten av restaurangen gillade jag

På väg tillbaka till bilen



Roaaarrr!

Efter den goda brunchen blev det en tur till Ikea som ligger alldeles i närheten. Där fikade vi och förnyade även vår uppsättning av lakan och kuddar (vilket var ganska nödvändigt). Tyvärr hade Ikea i Red Hook inget av det lösgodis som jag sett att flera Ikea i Europa verkat börja sälja nu. Jag vet inte ifall detta är beroende på själva Ikea-affären eller om det är en Europa-USA sak, med olika importvillkor.

Väl tillbaka hemma ordnade Lill-Skruttan med en Puppetshow for mig och M. Så gulligt! Hon befann sig bskom soffan och vi satt på kuddar hon lagt ut på golvet framför soffan. En sådan fantasi! Kvällen ägnades åt diverse hemmapyssel och fix vilket var himla skönt att få gjort. När jag gick och lade mig kände jag mig sannerligen firad! Nu ligger ribban högt inför Father's Day som är om en dryg månad....!

Idag, måndag är det min första "normala" arbetsvecka på jag vet inte när. Tre veckor skulle jag tro. Helt otroligt! Men de senaste veckorna har verkligen varit lite speciella med konferensen och sedan Sverigebesöket. Önskar er alla en fin vecka!

7 kommentarer:

Sahra sa...

Vilket härligt ställe och vilken tur att få så bra bord också
Ha en härlig vecka

Saltistjejen sa...

Sahra,
TACK! ja det var n riktigt härlig takterass och maten var också bra. Önskar även dig en fin vecka!

Annika sa...

Vilket fint ställe. Urmysigt.
Tur med bord också!!
Jag har hört, via en sida på FB som jag följer, att smågodiset snart kommer till IKEA i USA. Det är bra, för just nu finns det verkligen inte mkt kul i deras matavdelning. MEN jag hittade iaf västerbottensost och Hushållsost då jag var där sist. Annars bara trista grejer där...
Kramar!!

Mallis in real life sa...

Låter som en toppendag. Jag skulle gärna återvända till Red Hook nästa gång vi är i New York. Men då får det gärna vara på sommarhalvåret. Tydligen ska the Fork vara en bra restaurang också.

Ha en fin vecka.

Kram

Desiree sa...

Underbart firande. Wow, toppen att ni fick sitta på takterassen. Allt ser väldigt gott ut som ni hade framför er på bordet. Mexikanskt är väldigt gott. Tyvärr finns det inte alls lika mycket sådana ställen och resturanger här i Europa. Vi brukar passa på att gå på något Mex hak då vi är i USA. Skönt att du sluppit pendligen till jobbet under de senaste veckorna och toppen att du hade en sådan vecka inprickad då ni hade Sverigebesök och allt. Underlättar massor att du ibland slipper åka in dit om det inte är nödvändigt. Spar både bensin och tid. Hoppas denna vecka blir bra även om du måste pendla till jobbet.
Vårt IKEA här i Basel säljer inte heller lösgodis (ännu iallafall). Mest IKEAs egna märke förutom Kalles Kaviar och lite Marabou choklad.
Kram!

Millan sa...

Forutom att det inte fanns losgodis pa Ikea sa lat det som en perfekt dag :-). Vad mysigt att bli ordentligt firad och ha en riktig familjedag!
Angaende det dar med godiset sa kommer det kanske? Jag vet att de saljer losgodis pa ikea i singapore och shanghai ocksa i alla fall sa tror inte det bara har med europa att gora.

Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det var mysigt. Kan tänka mig att det är ändå mysigare en sommarkväll om det inte blir alltför varmt. Vad fint att höra att godiset troligen är på väg hit då! :-) Vi köpte punchrullar (som alltid) och flädersaft. Västerbotten köper vi ju hellre här hos vår osthandlare som har det. :-)
Kram!


Mallis,
Red Hook är ett ställe man verkligen kan upptäcka mycket i. Jag tycker väldigt mycket om det. Men sommaren är helt klart bäst där för det ligger så nära vattnet.
Kram!


Desiree,
ja det var en otroligt härlig takterass! Jag gillar sådana. Och mexmat är himla gott!!! Jag gillar också det väldigt mycket.
Kram!


Millan,
ja det var en toppendag och jag var inte alltför besviken över lösgodisets frånvaro eftersom vi just haft Sverigebesök haha! Men om det kommer senare skulle jag bli glad. :-)
Kram!!