måndag, juli 15, 2013

Dallrande hetta

Just nu är det hett hett hett här i New York City. Man stannar helt inne om man får välja. Betong och sten på vägar och byggnader suger åt sig värmen och blir som något slags radiatorer. Sedan när solen går ner på kvällen strålar värmen ut från huskroppar, asfalt och gatsten. Det är svårt att beskriva men det det är en speciell hetta. Jag är oerhört tacksam för ACn. Utan den skulle det kännas mer eller mindre olidligt. Jag är även glad för att vi inte bor mitt på Manhattan utan nära East River. Inte för att man kan bada där eller så, men det gör ändå skillnad att bo nära vatten. De få vinpustar som tar sig fram över floden hittar ofta till området nära vattnet. Om man promenerar från mitten av denna Manhattan mot västra eller östra floderna som strömmar på varsin sida om denna ö, kan man verkligen känna temperaturskillnaderna. Det blir något svalare ju närmare vattnet man kommer.

Nu har jag dock just hämtat Lill-Skruttan och vi ska ta en ytterst kort promenad till garaget. Sedan blir det bilkörning (med AC!) till New Jersey och mina kollegor där. Det ska bli spännande att se hur denna eftermiddag och kväll blir.

4 kommentarer:

Martina sa...

Ja värmebölja i en storstad kan ju verkligen vara jobbigt. Som sagt, tur det finns AC!
Det är inget problem som vi har i Sthlm just nu...

Kramar

olgakatt sa...

Tänk, jag tycker vi här i Göinge har en fin sommar. De flesta dagar är ganska soliga, temperaturen oftast helt OK, i alla fall inte för kallt. Nu är det torrt som fnöske igen i jorden , inte en droppe regn på ca 14 dar. Hela maj var högsommarvarm, bara ett tag i juni var det regn och ganska svalt. Och luftkonditionering för det mesta helt onödigt.

Katta sa...

Tur att det finns AC, ibland. I norra Sverige är det för dagen +7 C och ett riktigt skitväder. Jag längtar givetvis åter till Asien, för dagen!

Desiree sa...

Himla jobbigt när det blir så där riktigt fuktigt och hett så att man inte vill eller orkar vara ute alls. Jag tyckte det kändes lite trist nästan då vi bodde i Alabama och det var blå himmel med solsken men som sagt alldeles för varmt för att orka vara ute. Utan AC hade man smält ihop helt. Jag hoppas ni fick en super nice utflykt ihop du och lilla E.
Kram!